12:38

مدیرعامل موسسه‌ای که محمدعلی اینانلو بنیانگذار آن بود، مرگ «آرش اینانلو» را تراژدی و ضایعه‌ای تلخ برای محیط زیست و جامعه مدافع طبیعت می‌داند که در سکوت و خاموشی اتفاق افتاد.
به گزارش ایسنا، آرش اینانلو، مستندساز و فیلم‌بردار یکشنبه گذشته در آلمه پارک جنگل گلستان، بر اثر گازگرفتی در داخل خودرو، جانش را از دست داد. او فرزند ارشد و فیلمبردار مستندهای مرحوم محمدعلی اینانلو بود. آرش اینانلو همچنین مسؤول حفظ و نشر آثار پدرش بود. محمدعلی اینانلو، روزنامه‌نگار، مستندساز و بنیانگذار طبیعتگردی علمی بود که ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ بر اثر سکته قلبی درگذشت.
مسعود جامسون، مدیرعامل مؤسسه طبیعت که محمدعلی اینانلو بنیانگذار آن بود، به ایسنا گفت: خانواده اینانلو برای معرفی ایران و آشنا کردن مردم با ایران، محیط زیست و طبیعت زحمت زیادی کشیدند، اما اجری ندیدند.
او ادامه داد: آرش اینانلو برای ساخت مستندی به جنگل‌های گلستان رفته بود که در میان راه اتومبلیش دچار نقص فنی می‌شود، دینام ماشین از کار می‌افتد و درحالی که تنها بوده تصمیم می‌گیرد شب را داخل اتومبیلش بگذراند تا روشن شدن هوا از دیگران کمک بگیرد. هرچند محیط‌بان‌هایی که آخرین بار او را دیده‌اند می‌گویند آرش را به محیط‌بانی دعوت کرده بودند، اما چون دینام ماشین از کار افتاده بود و درها قفل نمی‌شد و تجهیزات زیادی هم داخل اتومبیل بود، ترجیح می‌دهد شب را همان‌جا سپری کند. به خاطر شدت سرما از گاز پیک‌نیک برای تولید گرما استفاده می‌کند. ظاهرا بر اثر خستگی زیاد خوابش می‌برد و چون دینام ماشین خراب بوده، امکان پایین آوردن شیشه پنجره هم نبوده است که متاسفانه این اتفاق تلخ رخ می‌دهد. وگرنه بعید است برای آرش اینانلو با آن همه تجربه و مهارت چنین اتفاقی رخ دهد.
او اضافه کرد: شاید شنیده باشید افراد حرفه‌ای زیادی بر اثر حادثه‌هایی این‌چنین جان خود را از دست داده‌اند. حتی آقای محمدعلی اینانلو هم سال ۱۳۹۴ در یک برنامه تلویزیونی تعریف کرده بود زمانی که در کولاک گرفتار شده دچار اتفاق مشابهی شده بود. البته ایشان یک همراه داشته و دیگران به موقع آن‌ها را پیدا می‌کنند و نجات می‌دهند. اگر تجربه سفر در طبیعت را داشته باشید می‌دانید که گاهی بر اثر خستگی، سرمای هوا، گرفتاری در مکانی سخت و نبود هم‌صحبت تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که خارج از اراده است و این بدشانسی ما بود که آدمی فوق‌العاده و متبحر در شناخت حیات‌وحش و یک مستندساز را از دست دادیم.
او همچنین یادآور شد: آرش اینانلو سال‌ها با پدرش سفر کرد و به گواه همراهانش کسی بود که با چشم بسته گوشه گوشه پارک ملی توران را تشخیص می‌داد. با این همه، او در سکوت و مظلومانه به خاک سپرده شد. مزار او در کنار مادرش در بهشت زهرا است. آرش اینانلو را محیط‌بان‌ها یکشنبه ۱۴ آذرماه در آلمه پارک گلستان پیدا کردند و درگذشتش را در کمال ناباوری به خانواده‌اش اطلاع دادند. علت درنگ و تاخیر در اعلام خبر فوت او نیز انتظار ما برای تایید آن بود، چرا که اصلا چنین مرگی را باور نداشتیم.
«ایران جهانی در یک مرز» و «پارک ملی بمو» از جمله مستندهایی است که آرش اینانلو با محمدعلی اینانلو در تهیه آن‌ها همراه بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *