9:38

هفته دفاع مقدس به هفته آغاز جنگ ایران و عراق گفته می‌شود که از ۳۱ شهریور شروع و تا ۶ مهر ادامه دارد. در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق جنگ وسیعی را علیه ایران شروع کرد. در آن زمان صدام، رییس جمهور عراق با حاضر شدن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره کرد و شروع جنگ بین ایران و عراق را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در زمان جنگ به این هفته، هفته جنگ یا هفته جنگ تحمیلی گفته می‌شد که بعد‌ها به هفته دفاع مقدس تغییر پیدا کرد. هر ساله هفته دفاع مقدس با برپایی مراسمات مختلفی در پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج و دیگر سازمان‌های مردمی یا دولتی برپا می‌گردد. در ادامه تعدادی از پر مخاطبترین فیلم‌های دفاع مقدس از دهه ۶۰ تا به امروز آورده شده است.

آژانس شیشه‌ای؛ محصول سال ۱۳۷۶

آژانس شیشه‌ای یک فیلم درام ایرانی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است. پرویز پرستویی، رضا کیانیان و حبیب رضایی در این فیلم بازی کرده‌اند. داستان فیلم آژانس شیشه‌ای درباره یک رزمنده سابق جنگ ایران و عراق به نام عباس حیدری است که بر اثر جراحت جنگی در آستانه مرگ است…

فیلم آژانس شیشه‌ای با ۱۴ نامزدی و دریافت ۹ سیمرغ بلورین در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و نیز یک دیپلم افتخار برای دیگر نامزد در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رکوردی چشمگیر در تاریخ جشنواره فیلم فجر را برای خود ثبت کرده است.

ـآژانس شیشه ای

شیار ۱۴۳؛ محصول سال ۱۳۹۲

شیار ۱۴۳ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی است. نرگس آبیار فیلمنامه اصلی “شیار ۱۴۳” را از خاطره‌ای با نام “شیار ۱۴۳” از کتاب “تفحص” حمید داودآبادی گردآوری کرده است.

از این رو شیار ۱۴۳ یکی از محدوده‌هایی است که در منطقه جنگی؛ برای مین یابی و یافتن اجساد کشته شدگان در جنگ مورد تفحص و کاوش قرار می‌گیرد.  این فیلم تا کنون مورد استقبال طیف‌های مختلف مردم قرار گرفته است و در بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی حضور یافته و ۱۶ جایزه بین‌المللی دریافت کرده است.

شیار 143

حمله به اچ۳ ؛ محصول سال ۱۳۷۳ 

حمله به اچ۳ نام فیلمی به کارگردانی شهریار بحرانی است. این فیلم با الهام از عملیات اچ۳ که از عملیات‌های هوایی موفق و مهم در جریان جنگ ایران و عراق بود، ساخته شده است.

ایستاده در غبار؛ محصول سال ۱۳۹۴ 

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. ایستاده در غبار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد و در ژانر مستند درام و جنگی، تولید و در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ در سینما‌های ایران اکران شده‌است.

دفاع مقدس

روز سوم؛ محصول سال ۱۳۸۵

روز سوم ششمین فیلم سینمایی به کارگردانی محمدحسین لطیفی است. این فیلم بر اساس مستندی از حمید زرگرنژاد به همین نام می‌باشد. پوریا پور سرخ باران کوثری، حامد بهداد و برزو ارجمند از هنرمندان مشهور این فیلم هستند.

روز سوم

تنگه ابوقریب؛ محصول سال ۱۳۹۶

تنگه ابوقریب فیلمی به نویسندگی و کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است. نخستین نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم یکی از سه فیلمی است که سازمان اوج در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. همچنین این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی‌وششمین دوره جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرد.

اخراجی‌ها ۱ ؛ محصول سال ۱۳۸۵ 

اخراجی‌ها ۱ فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز است. کتاب اخراجی‌ها یک سال پس از ساخت این فیلم به چاپ رسید. همچنین این فیلم پر فروش‌ترین فیلم در سال ۱۳۸۶ شد.

چ؛ محصول سال ۱۳۹۲ 

چ نام فیلمی ایرانی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است. این فیلم داستان ۲ روز از زندگی مصطفی چمران را طی نبرد پاوه به تصویر کشیده است. فیلم چ برنده ۶ سیمرغ بلورین از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده‌است. همچنین فیلم‌نامه چ توسط ابراهیم حاتمی‌کیا نوشته شده و تحقیق و پژوهش این اثر برعهده‌ی مژگان اینانلو و مشاور گروه نویسندگی بهرام عظیم‌پور بوده است.

چ

دوئل؛ محصول سال ۱۳۸۲

دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده و حسن رجبعلی‌ است که در ۲۰ آبان ۱۳۸۳ بر روی پرده سینما رفت. همچنین دوئل نخستین فیلم سینمایی ایران بود که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شد. دوئل یکی از گران‌ترین فیلم‌های مستقل در تاریخ سینمای ایران است. این فیلم موفق به دریافت ۸ سیمرغ بلورین از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

موقعیت مهدی؛ محصول سال ۱۴۰۰

موقعیت مهدی فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی هستند. این فیلم بر اساس بخش‌هایی از زندگی مهدی باکری ساخته شده‌است. فیلم موقعیت مهدی نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد. این فیلم در این مراسم  برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

پرواز در شب

پرواز در شب؛ محصول سال ۱۳۶۵

پرواز در شب فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی‌پور  است. داستان این فیلم اینگونه است که یک گردان از نیرو‌های ایران در محاصره قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می‌شود. در ادامه چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می‌شوند تا برای درخواست کمک خود را به قرارگاه برسانند از آن میان سه تن کشته می‌شوند و یکی خود را به قرارگاه می‌رساند. فرمانده گردان نیز برای تهیه آب آشامیدنی سربازان زخمی، محاصره دشمن را می‌شکند، اما کشته می‌شود…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *