17:57

حفاظت،مرمت و بازیابی آثار چرمی بجای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان که شامل قدیمی‌ترین، اشیاء چرمی کشف شده از کاوشهای باستان‌شناسی در ایران است در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی انجام شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نرگس افضلی‌پورسرپرست پروژه حفاظت و مرمت مجموعه آثار چرمی و چوبی بدست آمده از کاوش‌های معدن چهرآباد زنجان 10مرداد 1400با اعلام این خبر گفت:سابقه همکاری بخش حفاظت و مرمت آثار چرمی این پژوهشکده، با پروژه بین‌المللی مردان نمکی زنجان در ابتدا به انجام حفاظت اضطراری بر روی یک دستکش چرمی در موزه ذوالفقاری زنجان در سال 1396 و همکاری با مؤسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم اتریش و بخش حفاظت و مرمت موزه مرکزی روم- ژرمن ماینز آلمان در سال 1398 بوده است.

او افزود: در ادامه در سال 1398پروژه حفاظت و مرمت مجموعه آثار چرمی و چوبی بدست آمده از کاوش‌های معدن چهرآباد زنجان، با مدیریت شهرزاد امین شیرازی و به سرپرستی اینجانب در رأس تیمی از کارشناسان حفاظت و مرمت انجام شد که طی آن اقدامات حفاظتی و مرمتی،بر روی 33 شیء چرمی، 7 نمونه الیاف گیاهی، 23 شیء چوبی و 4 نمونه بقایای استخوان حیوانات صورت گرفت.

افضلی پور هدف اصلی از اجرای این طرح را هویت‌بخشی و شکل‌دهی به اشیایی که بیشتر جنبه مطالعاتی داشتند و تبدیل کردن آنها به اشیای موزه‌ایی اعلام کرد.

او افزود: روند کلی حفاظت و مرمت انجام شده در این پروژه، مستندنگاری و آسیب‌نگاری، تهیه شناسنامه عمومی و حفاظتی و مرمتی تخصصی، انجام آزمایش‌های بیولوژیکی، آزمایش‌های شیمی تر، بررسی با میکروسکوپ دیجیتالی، پاکسازی مکانیکی، برداشتن برچسب، نرم کردن و رطوبت‌دهی قطعه‌یابی، وصالی و چسباندن قطعات، استحکام‌بخشی، بسته‌بندی و عکاسی نهایی بوده است.

افضلی پور با بیان‌اینکه با توجه به ابعاد بین‌المللی این پروژه و اهمیت و ویژگی‌های اشیاء،‌ حفاظت و مرمت این مجموعه با دقت و بر اساس نتایج مطالعات پژوهشی به‌روز صورت گرفت تصریح کرد: اشیاء چرمی این مجموعه قدیمی‌ترین، اشیاء چرمی پیدا شده از کاوشهای باستان‌شناسی در ایران است.

این کارشناس، از اشیاء شاخص این مجموعه به کیسه چرمی و پوستین مربوط به دوره ساسانی و کفش‌های چرمی هخامنشی اشاره کرد که اقدامات حفاظتی، بازیابی شکل اصلی و آماده سازی برای ارایه در نمایشگاه‌های پیش رو توسط تیم اجرایی این پروژه در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی انجام شد.

او با بیان اینکه در سال 1399 همکاری بخش حفاظت و مرمت آثار چرمی، با پروژه پاکسازی بقایای انسانی مردان نمکی زنجان شامل دو فاز بوده افزود: فاز اول در موزه ملی بر روی پاکسازی و حفاظت چکمه چرمی مرد نمکی شماره 1 انجام شد.

این پژوهشگر گفت:در مرحله دوم که در موزه ذوالفقاری زنجان انجام شد بقایای چرمی مرد نمکی شماره 5 ، پوستین، کفش‌ها و غلاف شمشیر چرمی متعلق به مرد نمکی شماره 4 و بر روی تعدادی چرم به جا مانده از مرد نمکی شماره 3، عملیات پاکسازی، حفاظت و مرمت صورت گرفت.

افضلی پور اظهارکرد: بخش حفاظت و مرمت آثار چرمی، در بخش مطالعات آزمایشگاهی، از همکاری متخصص بخش رنگینه و علوم الیاف در بررسی‌های میکروسکوپی سطح، با استفاده از لوپ دیجیتال و رنگ‌سنجی برای اندازه‌گیری میزان پاکسازی با استفاده از دستگاه رنگ‌سنج و برای انجام مطالعات بیولوژی از متخصیص بیولوژیست این پژوهشکده بهره گرفته است.

او در پایان تصریح کرد: پروژه‌های یاد شده،‌ با همکاری نزدیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، موزه ملی ایران، موزه معدنکاری بوخوم آلمان و اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی – فرهنگی، اجرا شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *