محسن برمهانی در دیداری صمیمانه با دانشجویان دانشگاه صداوسیما از آن‌ها خواست برای رفع مشکلات خود تلاش کنند.
به گزارش مهر، محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی امروز سه شنبه سوم خرداد با حضور در دانشگاه صداوسیما با دانشجویان و اساتید این دانشگاه سخن گفت.
مشکلات فارغ‌التحصیلی، به کار گرفته شدن در صداوسیما، کارآموزی در پروژه‌ها، رفع موانع تولید از جمله مباحثی بود که دانشجویان در این دیدار از معاون جدید سیما درخواست کردند.
در بخشی از این سوالات، دانشجویی هم به تهیه‌کنندگان تلویزیونی اشاره کرد که درس این حوزه را نخوانده‌اند و در نتیجه محصولشان هم خروجی مناسبی برای صداوسیما ندارد و صرفاً مبالغی کلان خرج می‌کنند.
در ادامه محسن برمهانی در سخنانی بیان کرد: من ورودی ۷۸ دانشگاه بودم و سال ۷۹ وارد کار شدم، سال ۸۱ هم به شبکه «العالم» رفتم. آن زمان فیلم می‌خریدم و می‌فروختم و تخصصی در حوزه بین‌الملل پیدا کرده بودم. دوره تحصیلم خیلی طولانی شد و خود را جزو شاگردان خوب استادان این دانشگاه نمی‌دانم.
وی با اشاره به عناوین شغلی‌اش در صداوسیما که مورد رضایتش نبوده است مطرح کرد: در ساختار اداری سازمان باید بجنگیم و اصلاً فکر نکنیم یک عنوان شغلی مطلوب برایمان فراهم است. من مستندسازی کرده‌ام و خواستم حداقل بر همین اساس عنوان شغلی داشته باشم اما نشد. نمی‌خواهم شما را به شورش علیه سیستم وادارم (خنده جمع) ولی می‌گویم تلاشتان را بکنید.
برمهانی تصریح کرد: من الان جایی هستم که خودم باید سیستم را درست کنم و این کار را خواهم کرد. ما باید باکسی برای تولید دانشجویی داشته باشیم و حتماً برند داشته باشیم که برای شبکه‌ای مخصوص پخش شود نه اینکه برنامه‌ای تولید شود و حالا به دنبال پخش آن بگردیم. خوی و منش تولید دانشجویی باید در خود کار وجود داشته باشد.
وی درباره شهرک غزالی گفت: باید این امکان فراهم شود دانشجویان بتوانند از امکانات سازمان مثل شهرک غزالی بهره بگیرند.
برمهانی در بخش دیگر بیان کرد: من ده یا ۱۲ سال از عمر کاری‌ام را در عزلت به سر بردم چون نمی‌توانستم آنجایی که دوست داشتم کار کنم. خسته نشوید چراکه از این دانشگاه بیرون بیایید باید کلی بجنگید.
در ادامه دانشجوی دیگری با اشاره به حضور برمهانی در سازمان عنوان کرد که یکی از خرمشهرهایی که فتح شد، حضور نسل نو در صداوسیما بود و درخواست کرد: مسایل کنداکتور، مدل‌های نوین برنامه سازی، وی او دی‌ها و همه نیاز به نوعی نیازسنجی دارد و باید از دانشگاه صداوسیما به عنوان این پشتوانه استفاده شود.
برمهانی در پاسخ بیان کرد: من قبل از اینکه معاون سیما باشم مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل بودم. نامه‌ای به آقای اسفندیاری نوشتم و همین نکات را بیان کردم. ما مجموعه‌ای به نام مانیتورینگ و تولید محتوا داشتیم که همه از دوستان کارشناسی دانشگاه در آن حضور داشتند. این افراد به رییس سازمان تحلیل می‌دادند. بنا داریم در حوزه تامین برنامه، بین‌الملل رسانه نیروهایی به کار بگیریم. قرار است دوره‌هایی کاربردی طراحی شود و دوستان آموزش ببینند.
وی افزود: فیلمی مثل «به وقت شام» وقتی به ویتنام، آمریکای شمالی و…. فروخته شود امکان گفتمانی هم با آن‌ها ایجاد می‌کند. باید برای چنین ظرفیت نابی تلاش کرد.

انتصابی که یک تحول تاریخی در صداوسیما است
مسعود نقاش‌زاده کارگردان سینمای ایران و از استادان دانشگاه صداوسیما هم در این نشست عنوان کرد: به گمانم این انتصاب یک تحول تاریخی در سازمان است. در طول سال‌های پس از انقلاب که در مدیریت‌های مختلف منصوب شدم به ندرت دیدیم از دانش آموختگان دانشگاه مسئولین منصوب شود. اما در راس سازمان نبوده است و این فرصتی برای پیوند دانشگاه و سازمان است چیزی که به عنوان یک مشکل دیده شده و صنعت از دانشگاه بی بهره بوده است.
وی خطاب به برمهانی افزود: شما که خودتان هم در دانشگاه و هم حوزه عملیاتی سازمان بوده‌اید باید تلاش کنید که همچنان که رهبر انقلاب فرمودند دانشگاه پیشران سازمان باشد. این باید از مقیاس سخن کلان به برنامه‌ریزی تبدیل شود. فکر می‌کنم شاید با تدبیر و اهتمام شما و دکتر اسفندیاری می‌توان کارگروهی برای پیشنهادهای بهینه سازی رابطه دانشگاه و سیما تشکیل داد.
نقاش‌زاده اضافه کرد: از جمله دلایلی که دانشجویان جدی گرفته نمی‌شدند، نگاه مدیران بود. باید برخی رویکردها را دوباره تعریف کرد. امروزه بخش مهمی از ظرفیت سازمان می‌تواند با همین دانشجویان بازسازی شود. در حال حاضر دانشجویان دانشگاه از نظر تعهدات فرهنگی و دینی و همچنین تخصص قابل اعتماد هستند.
وی بر رویکرد مسأله محور تاکید و بیان کرد: اگر رویکرد مسأله محور داشته باشیم می‌توان بسیاری از مسایل مهم سازمان در عرصه سیما را مورد توجه قرار داد و برایشان راهگشایی کرد.
نقاش‌زاده مطرح کرد: حمایت مشترک سیما و دانشگاه از راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان دیگر پیشنهاد من است. در عرصه تولید مستند، آگهی، حتی برنامه‌های غیرنمایشی، انیمیشن چرا به این شرکت‌ها ورود نکنیم. منظورم از حمایت از این شرکت‌ها پرداخت پول بدون منطق نیست.
وی یادآور شد: خوشبختانه قرار است رشته فیلمنامه‌نویسی هم در کارشناسی و هم برای ارشد راه‌اندازی شود. جریان تولید فیلمنامه یکی از معضلات سازمان است و ما همیشه در این موضع منفعل بوده‌ایم و بیشتر منتظر بوده‌ایم که فیلمنامه‌هایی پیشنهاد شود. با این حال اگر برخی از این شرکت‌ها راه اندازی شوند که کارشان طراحی و تولید طرح فیلمنامه داستانی برای سیما باشد خوب است و می‌توان مشکلات را مرتفع کرد. روند ارزیابی و نظارت بر فیلمنامه‌ها در شورای طرح و برنامه سیما و سیمافیلم هم می‌تواند بازنگری شود. یکی از مشکلات رویکرد سیستمی به این آثار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *