13:04

یک هنرمند آمریکایی ادعا کرده طرح مجسمه نامرئی هنرمند ایتالیایی که چندی پیش به قیمت ۱۵ هزار یورو به فروش رفت، از او بوده و قصد دارد برای سرقت صورت گرفته اقامه دعوی کند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش فروش مجمسمه‌ای نامرئی خبرساز شد. امروز روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: اثری که نه دیده و نه لمس می‌شود موضوع یک دعوای حقوقی شده است. ماکس میلر (Max Miller) یک هنرمند آمریکایی ساکن فلوریدا تهدید کرده برای سرقت مفهوم اثر هنری نامرئی یا بهتر بگوییم ناموجود از هنرمند ایتالیایی شکایت می‌کند.
چندی پیش، مجسمه نامرئی با عنوان من هستم (Io sono) اثر هنرمند تجسمی ایتالیا سالواتوره گارائو (Salvatore Garau) ۱۵ هزار یورو در یک حراجی چکش خورد. این در حالی بود که قیمت شش هزار یورو برای این اثر پیش‌بینی شده بود. مساله بعدی مطرح شده در مورد این اثر با قطر یک و نیم متری جایگاه استقرار آن بود که هنرمند ایتالیایی شرط هایی برای آن داشت؛ از جمله اینکه مجسمه باید در مرکز یک اتاق خالی در خانه‌ای مستقل بنا شود و با بندی که حجم آن را نشان می دهد به زمین متصل و برای خریدار آن، گواهی اصالت اثر صادر شود.
در مقابل خشم اهالی هنر از قیمت فروش این اثر، گارائو گفته بود «خلا چیزی نیست جز فضایی سرشار از انرژی. حتی اگر آن را خالی کنیم بر اساس قانون عدم قطعیت هایزنبرگ، خلا داری وزن است».
این ماجرا می‌توانست همینجا پایان یابد اگر ادعای میلر مطرح نمی‌شد. به نوشته ماهنامه جی کیو (GQ) میلر قصد اقامه دعوی علیه هنرمند ایتالیایی را دارد و معتقد است مفهوم اثرهنری ناموجدش به سرقت رفته است.
میلر در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی (WCJB) گفت: این ایده من بود و ایده‌ها و به رسمیت شناختن آنها در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است.
وی عنوان کرده که در سال ۲۰۱۶ در جریان نمایش یکی از مجسمه‌های نامرئی و بی‌موادش به نام هیچ، این ایده را مطرح کرده است و با جستجوی ساده‌ای در گوگل ادعایش اثبات می شود.
میلر همچنین گفته که تلاش کرده با سالواتوره گارئو تماس بگیرد اما به نظر او، میلر ارزش این تماس را نداشته و به همین دلیل هنرمند آمریکایی یک وکیل ایتالیایی را استخدام کرده است.
به گفته این وکیل، نامه‌ای برای هنرمند ایتالیایی ارسال شده است به این امید که این اختلاف به شکل دوستانه ای حل و فصل شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *