طباطبایی‌نژاد: شهادت می‌دهم انتخاب فیلم‌های «فجر» سفارشی نیست

14:39

بانی‌فیلم: با وجود انتقادات فراوانی که به جضور فیلم‌های عمدتا ناشناس در بخش اصلی جشنواره امسال همچنان ادامه دارد، دبیر سابق این جشنواره که کارشناسان سینما هنوز حاشیه‌های دوران مدیریت‌اش را به یاد می‌آورند، در مورد فرضیه سفارشی بودن انتخاب فیلم‌های جشنواره گفته که شهادت می‌دهد انتخاب فیلم‌های «فجر» سفارشی نبوده است!
طباطبایی‌نژاد با اشاره به تجربه حضور در این رویداد شهادت داد که در انتخاب فیلم برای جشنواره، هیچ دخالت و سفارشی صورت نمی‌گیرد.
او در گفت‌وگو با مهر درباره حواشی انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم گفت: همیشه گلایه‌هایی از سوی کسانی که فیلم‌شان انتخاب نمی‌شود وجود دارد. به نظر من هر کسی که در هیات انتخاب حضور داشته باشد و حتی اگر جمع کثیری هم در انتخاب فیلم‌ها کمک کنند، باز مجبور هستند که تعدادی از فیلم‌ها را کنار بگذارند و برخی را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: کسانی هم که فیلمشان کنار گذاشته شده، طبیعی است که نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشند. از طرفی همیشه در انتخاب فیلم‌ها ممکن است که تعدادی از فیلم‌ها نزدیک به هم و منتقدان و کارشناسان هم نظرات متفاوتی داشته باشند. بالاخره هر جشنواره‌ای هیات انتخابی دارد و این قاعده همه جشنواره‌ها است که یا در طول سال انتخاب‌گرانی با دبیر همکاری کرده و فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند یا به شیوه امروز هیات انتخاب فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. پس سلیقه هنری آن‌ها ممکن است با سلیقه هنری گروه دیگری اختلاف داشته باشد.
طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: در گروه‌های هیات انتخاب حرفه‌ای اختلاف نظرها نمی‌تواند بیش از ۱۰ درصد باشد اما به هر حال ممکن است که اختلاف هم وجود داشته باشد. اگر گروه دیگری هم حضور داشتند باز این انتقادها وجود داشت. بخشی از فرایند انتخاب، سلیقه حرفه‌ای هیات‌انتخاب است و زمانی که صحبت از سلیقه به میان می‌آید، انتخاب‌ها متفاوت می‌شود. البته منظور سلیقه‌ای است که نگاه حرفه‌ای در آن دخیل باشد.
وی که سابقه حضور در هیات انتخاب جشنواره را در کارنامه دارد، اضافه کرد: در همه دوره‌های جشنواره این اتفاق تکرار شده است و گاهی مخالفان صدای رساتری داشته‌اند. البته باید آسیب شناسی کرد. در مواردی هم اتفاق افتاده که نقد منتقدان به جا بوده، خطاهایی اتفاق افتاده است و در مورد فیلم‌هایی که بسیار به هم نزدیک هستند، طبیعی است که خطاهایی هم رخ دهد.
طباطبایی‌نژاد درباره نقدهای مطرح شده درباره انتخاب فیلم‌هایی که محصول ارگان‌های دولتی هستند، گفت: در مورد تولید فیلم‌های دولتی، به‌عنوان کسی که دبیر جشنواره فیلم فجر بودم، می‌توانم شهادت دهم که در انتخاب این فیلم‌ها هیچ دخالت و سفارشی صورت نمی‌گیرد. البته در مورد انتخاب فیلم‌های ارزشمند، هیات انتخاب گاه مصلحت‌هایی را در نظر می‌گیرند. با این حال منظور از ارزش، صرفاً فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس نیست بلکه فیلم‌هایی مدنظر است که ارزش محتوایی خاصی دارند و ممکن است هیات انتخاب در انتخاب ۲ فیلمی که در یک رده هستند، این مصلحت را در نظر بگیرند که فیلم ارزشی‌تر انتخاب شود. درواقع ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما این به معنای ضعیف بودن فیلم انتخاب‌نشده نیست، کمااینکه فیلم‌هایی هم بوده‌اند که اسپانسر دولتی داشتند و هزینه زیادی برای ساخت‌شان صرف شده بود اما چون کیفیت لازم را نداشتند، انتخاب نشدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *