11:33

محمود فرشچیان از جمله نقاشان معاصر ایرانی است که آثارش هر بار با قیمت های میلیاردی رکورد حراجی ها را جا به جا می کند و برخی از آثار او هم توسط وزرای امور خارجهٔ ایران به عنوان هدیه به سفرا و وزرای کشورهای خارجی اهدا شده‌ است. روز گذشته هم خبری منتشر شد درباره اهدای یکی از آثار این نقاش با عنوان «یوسف و زلیخا» به ژاپنی ها؛ اما نکته قابل تامل در آن، اهدای این اثر توسط دانشجوی ایرانی مقیم ژاپن به رییس یکی از مراکز استانی این کشور است و هدف هم «حمایت از فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری ایرانیان و دانشجویان مقیم» عنوان شده است.
به گزارش ایسنا، محمود فرشچیان، نقاش و هنرمند معاصر تاکنون آثار زیادی را با مضامین معنوی خلق کرده که اغلب روایت‌گر رویدادهای مهم مذهبی و عرفانی هستند. از بین آثار این هنرمند، ۱۵ اثر او به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است. که از آن جمله می توان به پنجمین روز آفرینش (۱۳۵۲)، عصر عاشورا (۱۳۵۵)، ضامن آهو۲ (۱۳۸۸)، پرچمدار حق (۱۳۸۹) و معراج (۱۳۹۱ ) اشاره کرد.
در روز گذشته اما خبری مبنی بر اهدای یکی از تابلوهای این هنرمند به نام «یوسف و زلیخا» به مرکزی بین المللی در یکی از استان های ژاپن منتشر شد؛ هدف از اهدای تابلوی استاد فرشچیان «تعمیق و توسعه تعاملات با موسسات و مجموعه‌های فعال در زمینه حمایت از فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری ایرانیان و دانشجویان مقیم به ویژه در شهرها و استان‌های غیر از توکیو» عنوان شده است؛ اتفاقی که در گذشته کمتر شاهد بوده ایم یا حداقل رسانه ای نشده است. آنچه از اهدای آثار هنرمند برجسته کشورمان به کشورهای دیگر به ثبت رسیده، اغلب در سطح مقامات بلندمرتبه کشورها بوده و البته اهداف کلان تری هم مد نظر قرار داده است.
برای مثال ژانویه سال ۲۰۱۵ بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، در مرحله‌ای از مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱، کتابی از آثار مینیاتور استاد فرشچیان را به جان کری، همتای آمریکایی‌اش اهدا کرد. ظریف در جریان اهدای این تابلو به جان کری گفت: «این مینیاتورها تصاویر نقاشی‌هایی با ابعاد یک متر در یک متر است. ولی اگر شما به آتلیه استاد فرشچیان در نیوجرسی سری بزنید، برای دیدن ریزه‌کاری‌های تابلوی اصلی به شما ذره‌بین می‌دهند تا جزییات را با دقت ببینید.»
همچنین محمدجواد ظریف در سال ۹۴ بود که در مراسم رونمایی از دو تابلوی «شام غریبان» و «آسمان چهارم» که در موزه فرشچیان در کاخ سعدآباد برگزار شد، در سخنانی بر اهدای برخی تابلوهای این هنرمند به برخی کشورها صحه گذاشت. او گفته بود: از زمانی که دکتر کمال خرازی آثار استاد فرشچیان را به عنوان وزیر امور خارجه به صورت هدیه برای سفرای کشورهای خارجی اهدا می‌کرد و بنده هم افتخار چنین کاری را داشتم تا زمان کنونی که مسئولیت وزارت خارجه را دارم مهم‌ترین هدیه‌ای که به سفرا و وزرای کشورهای مختلف هدیه کردم مجموعه آثار استاد فرشچیان بوده است.
فرشچیان تابلوی «یوسف و زلیخا» را در سال ۹۶ تمام کرد. این اثر به همراه تابلوی «نبرد خوبی و بدی»، بدون سفارش و برگرفته از احساس درونی خود هنرمند کشیده شد. خودش در این زمینه گفته است: در اثر یوسف و زلیخا، به تصویر کشیدن احساس درونی و توجه کامل زلیخا به یوسف بسیار سخت بود و باید جوان شدن دوباره زلیخا به دست یوسف را هم بازنمایی می کردم.
آثاری چون «تابلو عصر عاشورا»، تابلو «شام غریبان» و نیز طراحی و نظارت بر ساخت ضریح امام رضا(ع) و ضریح امام حسین(ع) از برجسته‌ترین کارهای هنری محمود فرشچیان محسوب می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *