14:17

دنباله مستقل انیمیشن «داستان اسباب بازی‌» در هفته نخست اکران در آمریکا کمتر از انتظارها فروخت و رقابت را به فیلم علمی-تخیلی «نیای ژورسیک: قلمرو» واگذار کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «لایتیر»، انیمیشن مستقل در ادامه دنیای «داستان اسباب‌بازی» پیکسار، در نخستین هفته اکران خود در ۴۲۵۵ سینمای آمریکای شمالی به فروش ناامیدکننده ۵۱ میلیون دلاری دست یافت تا نشان دهد که خانواده‌ها که جمعیت اصلی مخاطبان سینما در آمریکا را تشکیل می‌دهند، از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹، با قدرت کامل به سینماها بازنگشته‌اند، با این حال، این فروش بلیت برای اثری از پیکسار که ساخت انیمشن‌های «شگفت‌انگیزان»، «در جستجوی نمو» و «UP» را در کارنامه دارد، مایوس‌کننده است، بویژه با توجه به اینکه ساخت انیمیشن «لایتیر» ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته و ده‌ها میلیون دلار هم صرف بازاریابی و تبلیغات این فیلم شده است.
پیش‌بینی می‌شد انیمیشن «لایتیر» در هفته نخست اکران حداقل ۷۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا فروش داشته باشد اما در مقابل فیلم‌های «دنیای ژوراسیک: قلمرو» محصول یونیورسال و فیلم اکشن «تاپ گان: ماوریک» از کمپانی پارامونت رقابت را واگذار کرد تا یکی از معدود آثار پیکسار باشد که در اکران آغازین در رتبه اول گیشه فروش قرار نمی‌گیرد.
انیمیشن کامپیوتری «لایتیر» در ژانر اکشن ماجراجویی علمی-تخیلی و محصول مشترک استودیوهای پویانمایی پیکسار و والت دیزنی پیکچرز است. این فیلم دنباله‌ای مستقل از سری انیمیشن‌های «داستان اسباب‌بازی» است و داستان پیدایش محیط‌بان فضایی انسانی به‌نام باز «لایتیر» را روایت می‌کند. «آنگوس مک‌لین» این انیمیشن را کارگردانی کرده و «کریس ایوانز» صداپیشگی شخصیت اصلی را بر عهده دارد.
این انیمیشن در گیشه بین‌الملل شامل سینماهای ۴۳ کشور نیز ۳۴.۶ میلیون دلار فروخت تا فروش جهانی‌اش در اکران افتتاحیه به ۸۵.۶ میلیون دلار برسد. نمایش انیمیشن «لایتیر» در برخی از کشورها چون عربستان سعودی و امارات ممنوع اعلام شده است.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که «لایتیر» اولین اثر استودیو پیکسار است که در دو سال گذشته روی پرده سینما می‌رود و از مارس ۲۰۲۰ و در طول همه گیری، سه عنوان انیمیشن «روح»، «لوکا» و «قرمز شدن» مستقیماً در سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس عرضه شدند و برخی از تحلیلگران گیشه را به این پرسش رو به رو کرد که آیا مخاطبان عادت به تماشای فیلم های پیکسار در خانه کرده‌اند؟
فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» حتی با ریزش بزرگ ۶۰ درصدی در دومین هفته اکران در آمریکا، باز هم صدرنشین گیشه ماند و ۵۸.۶ میلیون دلار از محل ۴۶۹۷ سالن سینما به دست آورد و مجموع فروش خود را در آمریکای شمالی به ۲۵۹ میلیون دلار رساند. فروش جهانی این فیلم هم‌ اکنون ۶۰۰ میلیون دلار است.
در رتبه سوم نیز «تاپ گان: ماوریک» با فروش ۴۴ میلیون دلاری از ۴۰۳۵ سالن در آمریکای شمالی دست یافت تا تنها ۱۵ درصد کاهش فروش نسبت به هفته گذشته تجربه کرده باشد. تنها فیلم «آواتار» با ۵۰۰ میلیون دلار است که تاکنون در آمریکا فروشی بیشتر از فیلم جدید «تاپ گان» در هفته چهارم اکران داشته است. «تاپ گان: ماوریک» با بازی «تام کروز» تاکنون ۴۶۶ میلیون دلار در آمریکا و کانادا و ۸۸۵ میلیون دلار در سطح جهان فروخته است و این فیلم را به بزرگترین فیلم پرفروش در کارنامه چندین دهه‌ای «تام کروز» تبدیل کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *