10:50

یک منتقد سینما معتقد است: فیلم «لاله» می‌توانست ابعادی از یک مبارزه زنان پیدا کند یعنی تلاشی که یک دختر برای رسیدن به آرزویش دارد، اما در این فیلم آنقدر مباحث فردی و شخصی و خانوادگی به میان می‌آید که بحث اصلی به حاشیه می‌رود.
به گزارش ابرنا، فیلم سینمایی لاله که این روزها با فروش ۹۰ میلیون تومانی (بر اساس جدیدترین آمار سمفا) در رده پنجم فروش فیلم های سینمایی و آنلاین در سال جاری قرار دارد، یکی از فیلم های زندگی‌نامه‌ای سینما و درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران است.
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی اسدالله نیک‌نژاد درباره لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران است که چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده را به تصویر کشیده‌است. اهمیت این فیلم از زمان ساخت تا اکران به دلیل این موضوع بود که این اولین فیلم سینمایی بود که زندگی یک قهرمان زن ورزشی ایران را به تصویر کشید.
البته پیشتر فیلم سینمایی عرق سرد به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی با روایتی از زندگی یک بازیکن فوتسال زن ایرانی که به دلیل مشکلات خانوادگی ممنوع الخروج شد و نتوانست تیم خود را در یک مسابقه ملی همراهی کند به دلیل شباهت‌های زیاد با زندگی و ماجرای ممنوعیت خروج از کشور نیلوفر اردلان (بازیکن تیم ملی فوتسال ایران) حاشیه ساز شد اما این موضوع توسط سازندگان فیلم به یک شباهت تعبیر شد.
این فیلم که نوروز ۱۴۰۰ روی پرده رفت و به دلیل تعطیلی سینماها متوقف شد و با بازگشایی سینماها در آستانه عید فطر، ادامه پیدا کرد، روایت دختری جوان و پرتلاش است که برای رسیدن به رویاهایش می جنگد. در این بین، با موانع مختلف مواجه می‌شود، جامعه و گروهی از مردان مقابل خواسته‌اش می‌ایستند، اما لاله با کمک پدر، دوستان و مشوقانش (آقای نصیری در فدراسیون و اعضای تیمش) در رقابتی ناجوانمردانه پیروز می‌شود.
ساختن چنین فیلم‌های در ایران در رابطه با مردان سابقه طولانی‌ای دارد؛ مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا به نویسندگی و کارگردانی کیهان رهگذار تولید سال ۱۳۶۴ که به زندگی بوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، می‌پردازد متقدم‌ترین و فیلم سینمایی غلامرضا تختی (۱۳۹۷) فیلمی در سبک زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به کارگردانی و نویسندگی بهرام توکلی متاخرین تولیدات تصویری در باب معرفی یک چهره شناخته شده مرد در ایران هستند.
به همین جهت لاله اولین فیلم از نوع خویش است که به معرفی یکی از چهره های حقیقی زنانه در جایگاه ورزشی جامعه ایران می پردازد.
این فیلم اگرچه موفق شده تا تحسین هایی را نسبت به ساخت و شکل روایتی خویش برانگیزد (یکی از این تحسین‌گران شخص لاله صدیق است که در گفت وگو با خبرگزاری ها این فیلم را تا ۸۰ درصد شبیه به خود و زندگی خویش عنوان کرده است) اما نقدهایی را نیز به جهت آنچه هست و آنچه می توانست باشد به دنبال خود داشته است.

آنتونیا شرکا منتقد سینما در گفت وگو با ایرنا و در نقد فیلم سینمایی لاله که این روزها در حال اکران است، اظهار داشت: فیلم سینمایی لاله با توجه به این که یک فیلم پرتره هست یعنی در رابطه با یک قهرمان مسابقات اتوموبیل رانی و زندگی نامه لاله صدیق ساخته شده است منتهی از جذابیت های لازم برخوردار نیست.
من لاله صدیق را نمی شناسم که بگویم تا چه حد این فیلم با واقعیت زندگی وی همخوانی دارد یا ندارد اما در اینجا این موضوع مهم نیست که تا چه حد این فیلم شبیه به زندگی شخصیت فیلم است و آنچه مهم است این است که به نظر می رسد این داستان به یک فیلم معمولی نه چندان جذاب بدل شده است؛ یعنی این فیلم را می بینیم ولی خیلی فرق نمی کند که این خانم قهرمان مسابقات اوتوموبیل رانی است یا این که می توانست قهرمان ورزشی دیگر یا این که مثلا شخصیتی دیگر باشد.
وی افزود: یعنی بحث اتوموبیل رانی در اینجا و تلاشی که یک خانم برای این که بتواند در این حوزه به یک قهرمان بدل شود (به رغم موانعی که بر سر راهش قرار دارد)، تحت الشعاع یک رابطه عاشقانه در یک خانواده مرفه که همه جوره این فرد را حمایت می کند، قرار می گیرد؛ حتی در جاهایی این شیوه پرداخت روایت به فیلم هندی پهلو می زند (خانه دو طبقه و پدر مرفه و رقابت دو مرد بر سر این خانم) و به یک فیلم بسیار معمولی، دم دستی و هندی وار تقلیل پیدا می کند.
این فیلم می توانست ابعادی از یک مبارزه زنان پیدا کند یعنی تلاشی که یک دختر برای رسیدن به آرزویش که آروزی موجهی است، دارد اما در این فیلم آنقدر مباحث فردی و شخصی و خانوادگی به میان می آید که بحث اصلی به حاشیه می رود.
شرکا تصریح کرد: ما می بینیم که این خانم اتوموبیل ران و در حال تلاش برای این موضوع است اما به دلیل ایراداتی که بیان شد فیلم نمی تواند در حد قد و قامت این کاراکتری باشد که زنی مهم بوده و حرکت مهمی را انجام داده است؛ فیلم لاله موفق نمی شود این ابعاد را به تصویر بکشد و به این دلیل فیلمی ضعیف است که درخور اسمی که یدک می کشد نیست.
وی ادامه داد: در حقیقت این گونه نیست که ما این فیلم را به دلیل کاراکتر ورزشی و زنی مهم در این سال ها که معرفی می کند در خاطر نگه داریم.
کاراکتر لاله صدیق در این فیلم بازیگر معروفی نیست اما تیمی از بازیگران صاحب نام در این فیلم جمع شده اند اما به دلیل این ککه این فیلم ملاط کمی به لحاظ جذابیت های سینمایی دارد بازی ها هم در این میان گم می شوند و در حدی که از این بازیگران معروف انتظار می رود ظاهر نمی شوند و حضور این بازیگران در این فیلم می توانست نکته ای مثبت باشد که از آن به درستی استفاده نمی شود.
این منتقد سینمایی در انتها تاکید کرد: رابطه ای دوستانه ای که در این فیلم بین شخصیت اصلی فیلم و دوستش وجود دارد رابطه ای است که سرانجام خوبی ندارد و این دوست از پشت به او خنجر می زند و انگار همه مشکلات و موانعی که بر سر این شخصیت به وجود می آید به دلیل چند عکس است که دوست این خانم از او گرفته و اینها را لو داده و در نهایت باید گفت که به دلیل مولفه ها همه چیز در این فیلم تقلیل پیدا می کند و این حیف است.

فیلم سینمایی لاله به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری که به زبان انگلیسی تولید شده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
سارا امیری، ایرج نوذری، نیکی کریمی، سام قریبیان، امیر علی دانایی، میترا حجار، لیلا اوتادی، پیام اینالویی، همایون ارشادی، محمد صادقی، ژوبین رهبر، نیکولاس گولک و … بازیگران این فیلم هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *