20:09

محمد حقیقت

هرچه به روزهای اعلام شده برای برگزاری هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن یعنی ششم ژوییه نزدیک می‌شویم، مطبوعات فرانسه بیشتر کنجکاوی می‌کنند تا بدانند که آیا واقعا امسال این فستیوال برپا خواهد شد؟
در این مورد دبیرکل جشنواره، تییری فرمو بسیار خوشبین است او حتی گفته که فیلم‌های «گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسون و «بندتا» اثر پل ورهوون و «سه طبقه» اثر نانی مورتی از همان سال قبل برای بخش مسابقه کن امسال انتخاب شده‌اند.
درعین حال هفته پیش نیز فیلم افتتاحیه «انت» ساخته لیو کاراکس همانطور که پیش‌تر مطبوعات فرانسه هم پیش‌بینی کرده بودند در مسابقه قرار کرفت و فیلم افتتاحیه جشنواره شد.
رسانه‌های فرانسوی که اطلاعاتی از راهروهای جشنواره به دست آورده‌اند در گزارش‌های خود اعلام کردن که «خاطرات» ساخته اپیچانگ ویراستاکول و «مثلث غمگینانه» به کارکردانی روبن اسلولاند نیز از همان سال قبل برای شرکت در بخش مسابقه امسا ل کن کنار گذاشته شده بودند اگرچه جشنواره‌های ونیز و برلین تلاش کردند این دو فیلم را برای ننتیش در جشنواره‌های خود دست آورند که موفق نشدند!
از دیگر نام‌های مطرح شده در رسانه‌های فرانسه، ژاک اودیار برنده نخل طلاست که امسال فیلم سیاه وسفید «پاریس منطقه ۱۳» را ارایه می‌کند.
کلردنی کارگردان زن فرانسوی با فیلم «آتش» قاعدتا به جمع فیلم‌های بخش مسابقه خواهد رفت.
‌از دیگران کارگردانان زن فرانسوی امانویل برکو که در فیلمش کاترین دونو بازی می‌کند. همچنین فرانسوا اوزون نیز فیلم جدیدی با عنوان «همه چیز خوب گذشت» را ارایه کرده است قابل توجه وی پارسال هم فیلم « تابستان ۸۵» در مسابقه داشت که البته جشنواره برگزار نشد ولی فیلم برای مدت زمان کوتاهی به پرده آمد.
همچنین فیلمی از کارگردان اسراییلی آری فولمن که به شکل کارتون ساخته شده گفته می‌شود شانس بالایی دارد تا به بخش مسابقه برود. وی قبلا هم در مسابقه کن شرکت کرده بود.
از سینماگران امریکایی و همچنین آسیایی در این رسانه‌های فرانسه چندان اسمی برده نشده است با اینکه در سال‌های قبل فیلمسازان امریکایی و آسیایی حضور خوبی در کن داشته بودند،
اما خبر داغ دیگر که امروز ورایتی در گزارش خود به آن اشاره کرده، احتمال حضور فیبم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی‌ست که به نوشته ورایتی در فستسوال کن۷۴ حضور خواهد داشت.
هنوز زود است که همه اطلاعات در مطبوعات منتشر بشود.
از سوی دیگر ، بنا به اطلاعات داده شده از طرف جشنواره، کنفرانس رسمی کن روز ۲۷ ماه می در پاریس برگزار می‌شود تا فیلم‌های انتخاب شده را اعلام کنند.
قرار است اگر مشکلات ویروس کرونا پایان کرفت و یا قابل کنترل و ‌کاهش داشت، از روز ۲۵ ماه می سالن‌های سینما در فرانسه بازگشایی شوند و البته با تعداد محدود تماشاگر برای هر سانس.
پخش کنندگان فرانسوی اعلام کرده‌اند که هم اکنون ۵۰۰ فیلم منتظر باز شدن سالن‌ها هستند و باید منتظر جنگ میان فیلم‌ها اکران شده در سالن‌ها بود!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *