این بار در حمایت از اکران «قصیده گاو سفید» و دیگر توقیفی‌های سینما

14:41

در بیانیه کانون کارگردانان آمده: ادعای اخیر آقای بهتاش صناعی ها و تکرار آن مبنی بر عدم حمایت کانون از اکران فیلم توقیف شده “قصیده گاو سفید” یک‌ تهمت غیرمنصفانه است

-بر لزوم اکران همه فیلم های توقیفی سینمای ایران تاکید می کنیم از کاناپه (کیانوش عیاری) و قاتل و وحشی (حمید نعمت اله) و ارادتمند، نازنین (عبدالرضا کاهانی) و صدسال به این سالها (سامان مقدم) و شیشلیک (محمدحسین مهدویان) و چپ راست (حامدمحمدی) و…

بانی‌فیلم: کانون کارگردانان خانه سینما در بیانیه‌ای که امروز منتشر کردضمن انتقاد تلویحی از بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید»، از جلوگیری کردن اکران این فیلم انتقاد کرد.
این بیانیه در حمایت از فیلم «قصیده گاو سفید» و دیگر فیلم‌های توقیفی سینما در حالی توسط کانون کارگردانان نوشته شده که اعضای این کانون صنفی چشم انتظار برگزاری انتخابات برای تعیین شورای مرکزی کانون است.
به گزارش رسیده، در متن این بیانیه آمده است:
«قصیده گاو سفید»، قصیده سرای وجدان قاضی قوه قضائیه است / آقای صناعی ها تهمت های بی اساس و ناجوانمردانه ای زدند ولی از اکران فیلمش همواره دفاع کرده ایم.
کانون کارگردانان سینمای ایران همواره از نظرات و انتقادات استقبال کرده و آن را باعث پیشرفت و تصحیح و به روز شدن امور صنفی می داند ؛ ولی ادعای اخیر آقای بهتاش صناعی ها و تکرار آن مبنی بر عدم حمایت کانون از اکران فیلم توقیف شده “قصیده گاو سفید” یک‌ تهمت غیرمنصفانه است؛ چون شورای مرکزی کانون کارگردانان ثابت کرده که همواره مدافع سرسخت اکران همه فیلم های سینمائی بوده و بارها در نامه ها، بیانیه ها و جلسات صنفی متعدد با مدیران ارشاد بر این مسئله تاکید کرده است.
لذا ضمن اظهار تاسف از این سخنان و طرح اتهامی چنین سنگین: “استفاده از صندلی و رانت و بودجه‌های میلیاردی!” که امیدواریم نسبت به اثبات آن پاسخگو باشند ، باز هم بر موضع صریح و همیشگی کانون کارگردانان مبنی بر لزوم اکران همه فیلم های توقیفی سینمای ایران تاکید می کنیم از کاناپه (کیانوش عیاری) و قاتل و وحشی (حمید نعمت اله) و ارادتمند، نازنین(عبدالرضا کاهانی) و صدسال به این سالها (سامان مقدم) و شیشلیک(محمدحسین مهدویان) و چپ راست(حامدمحمدی) و… تا فیلم های افتخار آفرین سینمای ایران از کارگردانان صاحب نامی چون آقایان جعفر پناهی، محمد رسول اف، سعید روستائی (برادران لیلا) و دیگر کارگردانان بین المللی که مردم ایران حق دیدن آن فیلم‌ها را دارند و حتی فیلم “قصیده گاو سفید” ساخته آقای بهتاش صناعی ها، که متاسفانه بر خلاف فیلم های یاد شده دچار سوء تفاهمی عجیب شده است.
کانون کارگردانان علیرغم اینکه تاکنون هیچگونه درخواست کتبی یا شفاهی و حتی پیامکی! مبنی بر درخواست حل مشکل اکران این فیلم از سوی آقای صناعی‌ها دریافت‌ نکرده، ولی در دو سال گذشته در چندین تماس و جلسه صنفی با مدیران سازمان سینمائی حال و گذشته موکدا حل مشکل این فیلم را درخواست کرده که در آخرین جلسه در این باره تهیه کننده محترم فیلم آقای غلامرضا موسوی هم حضور داشتند و متعجبیم از عدم اطلاع!
از نظر ما فیلم “قصیده گاوسفید” که در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر سال ۹۸ هم حضور داشت بی جهت توقیف شده!
به نظر ما این فیلم که در آن ” یک قاضی از دادن حکم اشتباه اعدامی دچار عذاب وجدان‌ می شود “، نه تنها باید در جشنواره فیلم فجر آن سال مورد تحسین داوران و قوه قضائیه قرار می گرفت بلکه باید از اکران آن حمایت ویژه می شد. هرچند این فیلم خوشبختانه توانست در جشنواره های بین المللی بدرخشد و با اکران گسترده خارجی، قصیده سرای وجدان یک قاضی قوه قضائیه باشد و به جهانیان نشان دهد که در کشورمان یک قاضی چگونه از دادن تنها یک حکم اشتباه اعدام چنین دچار عذاب و تاثر می شود و بر خود می لرزد. حداقل پاداش این کار جهانی، اکران گسترده این قصیده سینمائی زیباست نه توقیف آن!
لذا علیرغم بی مهری و اتهام زنی آقای بهتاش صناعی ها نسبت به کانون کارگردانان و با اعلام گذشت از تهمت سنگین و ناجوانمردانه ای که به ما زدند، همچنان در کنار آقایان صناعی ها و موسوی هستیم و از سازمان سینمائی درخواست اکران این فیلم مفید و موثر برای سینمای مورد نظرشان را داریم.
به امید اکران گسترده این فیلم و دیگر فیلمهای توقیفی سینمای ایران، در انتظار دیگر قصیده سینمائی آقای صناعی ها هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *