14:01

رییس هیات مدیره انجمن صنفی نویسندگان کودک و نوجوان گفت: در سال‌های گذشته برای تهیه قصه‌های مشترک از سرزمین های مختلف جهان از نویسندگان بین المللی و تصویرگران ایرانی کمک گرفتیم اکنون به دنبال معکوس این تجربه هستیم و می‌خواهیم قصه‌های ایرانی را به تصویرگران غیرایرانی بسپاریم.
به گزارش ایرنا، فریدون عموزاده خلیلی در مراسم اعلام فهرست لاک‌پشت پرنده که شب گذشته از صفحه اینستاگرام شهر کتاب مرکزی پخش شد، اظهارکرد: قصه یکی از راه‌هایی است که آدم‌ها را با هر نژادی به هم نزدیک می‌کند.
وی قصه را تقویت‌کننده دوستی دانست و گفت: مهم نیست که آدم‌ها از یک نژاد باشند؛ آنچه اهمیت دارد، این است که قصه‌های مشترک با عناصر و مضمون‌های مشترک داشته باشند؛ قصه‌هایی که برای هر دو طرف، قابل فهم است.
این نویسنده و پژوهشگر به مجموعه دنیا خانه من است که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده و نام بعضی عناوین آن در فهرست لاک‌پشت پرنده آمده، اشاره و بیان کرد: سال ۱۳۹۴ به این موضوع فکر کردیم که چطور می‌توان قصه‌های مشترکی از چند سرزمین داشته باشیم و منتشر کنیم؟ پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که از نویسندگان مختلف در سراسر دنیا بخواهیم، قصه‌ای از افسانه‌های سرزمین خود را انتخاب و روایت ‌کنند و ما آن قصه را به تصویرگران ایرانی بسپاریم تا کتاب برای خوانندگان هر دو سرزمین جذاب باشد.
عموزاده خلیلی ادامه داد: تاکنون ۲۰ جلد از مجموعه «دنیا سرزمین من است» منتشر شده و ما به دنبال نسبت معکوس این تجربه هستیم و می‌خواهیم قصه‌های ایرانی را به تصویرگران غیرایرانی بسپاریم.
مریم محمدخانی، نیز توضیحاتی درباره فهرست‌های سی و هفتم و سی و هشتم لاک‌پشت پرنده ارائه و بیان کرد: این بار مخاطبان، وقتی فهرست را باز می کنند اول با امتیاز کتاب و تعداد لاک‌پشت‌های آن روبه‌رو می‌شوند؛ بعد با عنوان و مشخصات شناسنامه‌ای کتاب.
دبیر اجرایی لاک‌پشت پرنده همچنین به واژگان کلیدی که در فهرست جدید آمده اشاره کرد و گفت: در این فهرست، گروه سنی مخاطب، ژانر و موضوع کتاب مشخص شده و خوانندگان بر اساس گروه سنی‌شان به سه دسته پیش‌خوان (یعنی بچه‌هایی که خواندن نمی‌دانند و باید برایشان بلندخوانی شود)، نوخوان (تازه خواندن یاد گرفته‌اند و دایره واژگانی آنان‌ محدود است) و خواننده مستقل تقسیم شده‌اند.
مراسم لاک‌پشت پرنده با یاد و خاطره رودابه کمالی، نویسنده و ویراستار کودک و نوجوان که مهرماه ۱۴۰۰ با دنیای بچه‌ها خداحافظی کرد، آغاز شد.
لاک‌پشت پرنده فهرستی است از بهترین کتاب‌های هر فصل برای کودکان و نوجوانان. این کتاب‌ها را گروهی از نویسندگان، مترجمان و کارشناسان کتاب کودک و نوجوان با بررسی کتاب‌های هر فصل انتخاب می‌کنند.
گروه داوری فهرست سی و هفتم و سی و هشتم لاک‌پشت پرنده شامل حمید اباذری، محمود برآبادی، شکوه حاجی‌نصرالله، مینا حدادیان، شیوا حریری، شادی خوشکار، علی‌اصغر سیدآبادی، گیسو فغفوری، نیکو کریمی، زنده‌یاد رودابه کمالی، نلی محجوب، مریم محمدخانی، فرمهر منجزی، فرناز میرحسینی، رویا میرغیاثی و سیدمهدی یوسفی، بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *