18:10

کارتریج قدیمی بازی «سوپرماریو ۶۴»، یک میلیون و ۵۶۰ هزار دلار چکش خورد و رکورد گران‌ترین بازی ویدئویی تاریخ را شکست.
به گزارش ایرنا به نقل از هفته‌نامه نیوزویک، یک کارتریج ۲۵ ساله بازی ویدئویی سوپرماریو ۶۴ برای نیتندو، داخل پکیجی پلمپ شده و نسبتا نو در حراجی هریتج آکشنز (heritage auctions) به مزایده گذاشته شد و با چکشی یک میلیون و ۵۶۰ هزار دلاری رکورد گرانترین بازی ویدئویی تاریخ را شکست.
متولیان هریتج آکشنز نو بودن این کارتریج و تاثیری که بازی سوپرماریو ۶۴ بر دنیای بازی‌های ویدئویی گذاشت را عامل اصلی این فروش تاریخی می‌دانند. معمولا از این بازی به عنوان آغازگر دوره بازی‌های ویدئویی مدرن و سه بعدی یاد می‌شود.
با ظهور سرویس‌های اشتراکی برای بازی‌های ویدیویی از جمله Xbox Game Pass و PS Now، نسخه فیزیکی این بازی‌ها به تدریج به تاریخ پیوسته و از رده خارج می‌شوند. بنابراین همانطور که کاست‌ها و نوارهای ویدئویی در گذر زمان مورد توجه مجموعه‌داران قرار گرفتند، این روزها نوعی تمایل نوستالژیک برای جمع کردن کارتریج بازی‌های قدیمی هم بین علاقه‌مندان به وجود آمده است.
همزمان با آن که سی‌دی‌ها و دیگر نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها در صنعت گیمینگ منسوخ می‌شوند، ارزش و قیمت این کارتریج‌های قدیمی و عتیقه روز به روز بالاتر خواهد رفت. در یک سال گذشته رکورد گران‌ترین بازی ویدئویی تاریخ ۵ بار شکست و هربار فاصله زمانی بین رکوردشکنی‌ها کوتاه‌تر شد. تا جایی که یک نسخه قدیمی از بازی افسانه زلدا که آخر هفته به قیمت ۸۷۰ هزار دلار به فروش رسیده بود، تنها دو روز رکورددار گرانترین بازی ویدئویی تاریخ باقی ماند و خیلی زود تسلیم فروش بالای یک میلیون دلاری سوپرماریو ۶۴ شد.
روند رکوردشکنی‌های این صنعت در یک سال گذشته به این شرح بوده است: اول بازی برادران سوپرماریو، دهم ژوئیه سال ۲۰۲۰ (۲۰ تیر ۹۹) به قیمت بی سابقه ۱۱۴ هزار دلار فروخته شد. ۵ ماه بعد در روز ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ (۳ آذر ۹۹) سومین قسمت از بازی برادران سوپرماریو ۱۵۶ هزار دلار چکش خورد و رکورددار شد. با گذشت تنها ۴ ماه، بازی برادران سوپرماریو ۲ به قیمت ۶۶۰ هزار دلار فروخته شد و رکورد جدیدی به جا گذاشت؛ رکوردی که یک بار چهار روز پیش در تاریخ ۱۸ تیر به دست افسانه زلدا شکسته شد و یک بار دو روز بعد به دست سوپرماریوی ۶۴.
همانطور که می‌بینید، فاصله زمانی بین شکسته شدن هر رکورد در گذر زمان کمتر می‌شود. امری که از به راه افتادن یک گرایش جدید در دنیای بازی های ویدئویی حکایت دارد. در چنین شرایطی احتمالا مدت زیادی طول نخواهد کشید که یک بازی نوستالژیک دیگر به قیمتی بالاتر از سوپرماریو ۶۴ فروخته شده و رکوردی جدید و باورنکردنی برجا بگذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *