ساندنس ۲۰۲۳ و نمایش فیلم‌های دو کارگردان زن ایرانی

13:03

فیلم استرالیایی/ ایرانی «شیدا» ساخته نورا نیاسری، کارگردان جوان ایرانی در بخش مسابقه جشنواره فیلم ساندنس انتخاب شد.
به گزارش بانی‌فیلم، امسال در این دوره از جشنواره ساندنس که از روز ۱۹ آعاز و تا ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، ۱۲ فیلم داستانی از کشورهای مراکش، استرالیا، انگلیس، مکزیک، اسپانیا، کوبا و… شرکت دارند.
کارگردانان اکثریت فیلم‌های انتخاب شده ساخته زن هستند و همگی -در مجموع- ناشناس!
«شیدا» اولین فیلم بلند داستانی نورا نیاسری کارگردان ایرانی‌تبار است که در آن زهرا امیرابراهیمی بازی کرده و به سرگذشت زن پناهجوی ایرانی به نام شیدا با دختر شش ساله‌اش می‌پردازد که به استرالیا رفته و در آنجا پناهنده شده‌اند. آنها مدتی را در کمپ پناهندگان بسر برده و با مشکلات گوناگون روبرو می‌شوند.
داستان فیلم در ایام نوروز در کمپ پناهندگان می‌گذرد تا زمانی که شوهر شیدا می‌خواهد دوباره وارد زندگی آنها بشود و شیدا تصور می‌کند دوباره آزادی خود را از دست می‌دهد.
فیلم را خود کارگردان و ونسان شبهان تهیه کرده‌اند. موسسه فیلمسازی کیت بلانشت بازیگر مشهور استرالیایی به عنوان مدیر اجرایی با این فیلم همکاری کرده است.
نورا نیاسری، متولد تهران بوده ‌تحصیلات سینمایی خود را در استرالیا انجام داد و در ملبورن اقامت دارد. او ابتدا چند فیلم کوتاه ساخت که در جشنواره بیروت و همچنین در نیویورک به نمایش درآمدند.
فیلم «شیدا» با زمان ۱۱۷ دقیقه، به زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است.
به چز فیلم نورا نیاسری، یک فیلم دیگری هم در این دوره جشنواره ساندنس حضور دارد؛ «ورسیون ایرانی» به کارگردانی مریم کشاورز که در بخش دیگری از جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *