14:28

نقد دو فیلم «شکستگی» و «بنه دتا» حاضر در بخش مسابقه فستیوال کن

در چهارمین روز جشنواره، بسیاری از کارشناسان معتقدند که فیلم فرانسوی «شکستگی» ساخته پرالتهاب کاترین کورسینی به طور قطع مورد توجه اسپایک لی رییس هیات داوران قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از محل برگزاری فستیوال کن۷۴، دراین فیلم کارگردان به شکل مستقیم از حوادثی می‌گوید که دوسال پیش توسط ناراضیان اوضاع اقتصادی فرانسه معروف به «جلیقه زردها» در خیابان‌های شهرهای گوناگون فرانسه و به ویژه پاریس جنجال آفریدند. مخالفت ناراضیان وضعیت اقتصادی مدت‌ها به طور انجامید و اعتراضات مردم نسبت به نابسامانی‌های معیشتی، جامعه فرانسه را با بحران روبرو کرد.
«شکستگی» تصویرگر این اعتراض‌ها و مخالفت‌هاست؛ اعتراض‌هایی که با حضور پلیس به خشونت ‌کشیده شد و درگیری‌های شدیدی میان مردم و نیروهای پلیس به وجود آورد.
کاترین کورسینی سازنده این اثر داستانی که تصاویر مستندی هم در لابلای فیلم سینمایی‌اش گنجانده، همواره فیلم‌های متعهد ‌اجتماعی می‌سازد. او در این فیلم دوربین را به درون بیمارستان‌ها می‌برد که در آن ‌تظاهرکنندگان زخمی را به آنجا آورده‌اند.
در فیلم می‌بینیم زنی که روز قبلش به خاطر درگیری با دوستش از خانه بیرون رفته، در خیابان دچار حادثه می‌شود و به همان بیمارستان برده می‌شود…
ساختار پرتنش فیلم ‌و استیل دوربین روی دست، کاملا تماشاگران را در التهاب ماجراهای آن وقایع قرار می‌دهد.
بدون شک «شکستگی» در لیست جایزه‌بگیرهای امسال فستیوال کن خواهد بود.

از سوی دیگر نمایش فیلم «بنه دتا» ساخته پل ورهوفن و داستانش که به شکل دیگری در رابطه با کلیسا ‌و مسایل مذهبی آن بود، شوک بزرگی را به جشنواره وارد کرد!
فیلم ورهوفن نمی‌گذارد تماشاگران بی‌تفاوت از سالن سینما بیرون بروند، فیلم اساس مذهب مسحیت را با زبانی طنز درون یک جامعه مذهبی واکاوی می‌کند و ‌فسادها و اختناق‌های موجود در درون صومعه‌ای مسحی را به شکلی بی‌پروا به نمایش می‌گذارد…
بطور قطع در زوهای آینده مطبوعات درباره «بنه دتا» بیشتر خواهند نوشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *