12:03

«جاده مرموز: ریشه» و «اِلویس» جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا (اَکتا) در بخش‌های مختلف این رویداد مهم صنعت سینما و تلویزیون را درو کردند.
به گزارش ایرنا، مجموعه تلویزیونی جاده اسرارآمیز: ریشه -Mystery Road: Origin در مراسم اهدای جوایز اَکتا که همه ساله توسط آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا (AACTA) به بهترین‌های سینما و تلویزیون اهدا می‌شود، چهار جایزه از جمله بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین کارگردانی و بهترین صدابرداری را از آن خود کرد.
این سریال معمایی جنایی تولید Bunya-ABC همچنین نامزد شش جایزه دیگر در بخش اجرا شده است.
نخستین فصل این مجموعه از سوم ژوئن ۲۰۱۸ در شبکه ABC پخش شد. جاده مرموز برگرفته از فیلم‌های داستانی ایوان سن به نام Mystery Road و Goldstone است که بین این دو اتفاق می‌افتد. جی سوان کارآگاه بومی استرالیایی با بازی آرون پدرسن شخصیت اصلی و بازیگر این مجموعه تلویزیونی است که هر کدام از فصل‌های آن شامل ۶ قسمت است.
اَکتا معادلِ استرالیاییِ جایزه‌های اسکار و بفتاست که در سال ۱۹۵۸ پایه‌گذاری و از سال ۱۹۸۶، تولیدات تلویزیونی هم در این جوایز لحاظ شد.
مراسم اهدای این جایزه معتبر، در خانه اپرای سیدنی برگزار می‌شود و یک بخش «جوایز بین‌المللی» هم در سال ۲۰۱۲ میلادی به آن اضافه شد که در ژانویه هر سال در شهر لس آنجلس کالیفرنیا برگزار و اهدا می‌شود.
فیلم سینمایی اِلویس به کارگردانی باز لورمن نیز هفت جایزه اَکتا را به خود اختصاص داد؛ از جمله بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی تولید که هر دو را کاترین مارتین برد. ‌مندی واکر هم نخستین زنی بود که جایزه بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم بلند در استرالیا به نام خود زد.
اِلویس همچنین پنج جایزه دیگر برای روز چهارشنبه که روز اهدای جوایز اصلی اَکتا است خواهد داشت.
جوایز اصلی این رویداد مهم صنعت سینما و تلویزیون استرالیا با تمرکز بر عملکرد و استعداد روز چهارشنبه به برندگان اهدا می‌شود.
اِلویس – Elvis یک فیلم موزیکال زندگی‌نامه‌ای از سال ۲۰۲۲ به کارگردانی باز لورمن است که فیلم‌نامه‌اش را به همراه سام برومل، کریگ پیرس و جرمی دونر نوشته است. این فیلم زندگی الویس پریسلی خواننده سرشناس راک‌ اند رول را دنبال می‌کند که از دیدگاه مدیرش، کلنل تام پارکر روایت می‌شود.
آستین باتلر در نقش پریسلی با تام هنکس در نقش پارکر بازیگران اصلی هستند و اولیویا دی‌یونگ، هلن تامسون، ریچارد راکسبرا، کلوین هریسون جونیور، دیوید ونهام، کدی اسمیت-مک‌فی و لوک بریسی در نقش‌های مکمل بازی می‌کنند.
الویس در ۲۵ می‌۲۰۲۲ در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ در استرالیا از طریق یونیورسال پیکچرز و روز بعد در آمریکا از طریق برادران وارنر به روی پرده رفت. این فیلم بیش از ۲۸۶ میلیون دلار در جهان فروش داشته است در حالی که بودجه ساخت آن ۸۵ میلیون دلار بوده است.
این فیلم به دومین فیلم زندگینامه‌ای پرفروش تاریخ پس از بوهمین راپسودی در سال ۲۰۱۸ تبدیل شده و هفتمین فیلم پرفروش محصول استرالیا است. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده و در زمینه نقش‌آفرینی باتلر، سکانس‌های موسیقی و طراحی لباس و صحنه تحسین شده است.
در مراسم اَکتا همچنین توماس‌ ام رایت جایزه بهترین فیلمنامه برای غریبه را به خانه برد؛ این فیلم برای جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم در رقابت است.
قصاب باشی – A Stitch In Time هم برنده جایزه اَکتا برای بهترین فیلم مستقل شد. در بخش مستند هم فیلم رودخانه به عنوان برنده این بخش معرفی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *