13:49

یکی از فیلمسازان معروف اوکراینی که در خط مقدم جنگ اوکراین و روسیه حضور دارد، نوشت: لازم است دور روسیه یک پرده آهنین فرهنگی کشیده و هر نوع همکاری فرهنگی با نمایندگان این کشور متوقف شود.
به گزارش ایرنا، هفت فیلمساز اوکراینی که همگی در مقابل نیروهای روسیه اسلحه به دست گرفته‌اند در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر روایت‌های دسته اول خود را از خط مقدم جنگ قرار دادند و از جامعه بین‌المللی خواستند روسیه و دولت آن را به انزوا بکشاند.
مارینا ار گورباخ، کارگردان کلوندایک، نریمان علی اف، سازنده به سمت خانه، والنتین واسیانویچ، کارگردان آتلانتیس، آنتونیو لوکیچ سازنده افکارم بی صدا هستند، رومان بوندارچوک کارگردان آتشفشان، آلینا گورلووا، کارگردان مستند این باران قطع شدنی نیست و داریا باسل، تهیه کننده سرشناس اوکراینی، این گروه هفت نفره از سینماگران معترض را تشکیل می‌دهند.
این هفت فیلمساز اوکراینی معتقدند هر چیزی به جز تحریم کامل آثار فرهنگی و هنری روسیه به مثابه حمایت ضمنی از حمله نظامی پوتین است.
والنتاین واسیانویچ در این باره نوشت: حقیقت این است که روسیه همواره از دستاوردهای فرهنگی و هنری خود به عنوان پوششی برای اقدامات خصمانه خود استفاده کرده است. لازم است دور روسیه یک پرده آهنین فرهنگی کشیده شود. هر نوع همکاری فرهنگی را با نمایندگان دولتی که همه جهان را به نابودی تهدید می‌کند، متوقف کنید.
لوکیچ می‌گوید ساخت فیلم جدید خود را در کی‌یف رها کرده تا فرزندانش را از منطقه جنگی خارج کند. وی می‌نویسد: ما بیش از دو سال و نیم روی این فیلم جدید کار کردیم. فیلمبرداری را در کی‌یف، لوبنی و لوکزامبورگ انجام دادیم و بهترینمان را به کار گرفتیم. نمی‌توانستم خرت و پرت‌های فیلم را به یک جای امن منتقل کنم. بنابراین حالا فقط امیدواریم نابود نشده باشند. اما آیا چنین چیزی حالا اصلا اهمیت دارد؟ نه واقعا… در حال حاضر چیزهای دیگری هستند که اهمیت دارند.
از نظر لوکیچ یکی از چیزهایی که حالا اهمیت دارد این است که جامعه بین‌المللی صنعت سینما و فرهنگ روسیه را به طور کامل بایکوت کند.
علی‌اف که با فیلم به سمت خانه (2019) وارد عرصه فیلمسازی شد، می‌نویسد: دستگاه فرهنگ روسیه تحت نظارت دولت مسکو همیشه ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به تمام جنایات انجام شده توسط بالادستی های این کشور بوده است. سربازان و بمب‌های روسی فرقی با سلاح‌های تبلیغاتی این کشور ندارند، سلاح‌هایی که ممکن است مردم را مستقیم نکشند اما این جنایات را توجیه کرده و توجهات و تمرکز را از مساله اصلی منحرف می‌کنند.
این فیلمساز اوکراینی ادامه داد: بایکوت فرهنگ و سینمای روسیه تلاش برای پاکسازی جهان از پروپاگاندای دولت مسکو است.
آلینا گورلوا نیز نوشت: تا زمانی که روسیه علنا به استدلال غلط پشت اقدامات خود در اوکراین اعتراف نکند یا تحت قوانین بین‌المللی محکوم نشود، هرگونه حمایت از سینمای روسیه را غیرقابل قبول می‌دانم.
آکادمی فیلم اوکراین نیز چندی پیش خواهان بایکوت سینمای روسیه شده بود. اکثر جشنواره های مهم سینمایی از جمله کن، ونیز، کارلووی واری و تورنتو از پیوستن به این کارزار خودداری کرده اما محدودیت هایی را بر حضور هیات های روسی اعمال کردند. برخی از رویدادهای سینمایی از جمله جشنواره فیلم گلاسکو و استکهلم اما تصمیم گرفتند فیلم های روسی را از رویداد امسال خود کنار بگذارند. آکادمی فیلم اروپا نیز از بایکوت سینمای روسیه حمایت و اعلام کرد فیلم‌های روسی را از جوایز فیلم اروپایی امسال حذف می‌کند.
در راستای این بایکوت سراسری، نتفلیکس نیز روز گذشته اعلام کرد سرویس‌دهی خود را در روسیه متوقف می‌کند. دیگر غول‌های صنعت سینما از جمله دیزنی، برادران وارنر، پارامونت پیکچرز و سونی برنامه‌ها برای اکران فیلم‌های جدید خود، از جمله آثار موردانتظاری چون بتمن و سونیک خارپشت ۲، را در سینماهای روسیه متوقف کردند.
مایکروسافت، گوگل، اپل و سامسونگ نیز از جمله غول‌های حوزه فناوری هستند که در واکنش به جنگی که بین اوکراین و روسیه درگرفته، فروش محصولات خود را در این کشور متوقف کرده‌اند.
ارتش روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجشنبه، ۵ اسفند) به خاک اوکراین حمله کرد و درگیری و تنشی که از سال ۲۰۱۴ بین این دو کشور آغاز شده بود، وارد مرحله جدیدی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *