14:12

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تسلیت درگذشت «سیدعبدالعظیم امیرشاه‌کرمی» عضو هیات علمی‌دانشگاه امیر کبیر و از اساتید و متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی گفت: فقدان فرهیختگانی چون او جبران نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان در پیامی درگذشت سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی عضو هیات‌علمی داشگاه امیرکبیر و متخصص ژئوتکنیک، سازه و هیدرولیک، از اساتید و متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی را به خانواده آن مرحوم، جامعه علمی و دانشجویانش و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت کرد.
طالبیان در این پیام اظهار داشت: با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر جامعه میراث‌فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و میراث‌فرهنگی سخت کوش، جستجوگر و دلسوز خود نشست. خبر در گذشت استاد شاه‌کرمی در حالی که جامعه میراث‌فرهنگی هنوز در سوگ عزیزان سفر کرده خود طی سال گذشته و سال جاری بود ضایعه تاثر برانگیز دیگری است که فقدان‌شان هرگز جبران نخواهد شد.
معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: استاد سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی از اساتید صاحب نام دانشگاه امیرکبیر و از جمله نیک مردانی بود که همواره در حوزه میراث‌فرهنگی حضوری فعال و جدی داشت و به دلیل تبحر در رشته‌سازه و ژئوتکنیک با مدل‌سازی ریاضی درپی این بود تا مشخص کند سازه‌های تاریخی همچون سی و سه پل، منارجنبان، تخت جمشید، برج طغرل و… بر اساس چه فرمول‌های ریاضی و مهندسی ساخته شده‌اند و پس از روشن کردن این موضوع آن‌ها را به صورت مدل‌های تعریف شده ریاضی و هندسی درآورد.
طاابیان خاطر نشان کرد: شادروان شاه‌کرمی تاکید داشت که «ایرانیان در قرن‌های گذشته از دانش زیادی در ساختن ابنیه و سازه‌های معماری برخوردار بودند که بسیاری از آن‌ها هنوز رمزگشایی نشده و ناشناخته است.»
وی از جمله متخصصانی بود که تحلیل و بررسی در سایت‌ها و بناهای تاریخی همچون قلعه فلک‌افلاک، بیستون، پاسارگاد، تخت جمشید، منارجنبان، پل‌های اصفهان و سازه‌های آبی، تاق بستان و … همچنین عضویت در کمیته‌های راهبردی میراث‌فرهنگی و مشاوره در دیگر حوزه‌های میراث‌فرهنگی را در کارنامه پرافتخار خود دارد.
سید عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی بامداد سه شنبه (۸تیر ۱۴۰۰) به دلیل ابتلا به کرونا، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *