16:22

یک سنگ کارتونی توکنیزه شده، به قیمت باورنکردنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخته شد.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک پست، در هفته‌ای که گذشت یک خریدار ناشناس با پرداخت ۴۰۰ اتریم (ETH)، معادل بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، توکن غیرقابل معاوضه تصویر یک سنگ کارتونی را خرید. این نقاشی جزئی از ۱۰۰ طرح مشابه از یک سنگ در سایه‌های مختلف است که هرکدام توکن غیرقابل معاوضه یا ان اف تی خود را دارند.
پروژه کشیدن این طرح‌ها از سال ۲۰۱۷ آغاز شد اما تا سال گذشته که خرید و فروش ان اف تی‌ها داغ شد، توجه چندانی را به خود جلب نکرد. همین هفته گذشته توکن‌های غیرقابل معاوضه این مجموعه به قیمت چند صد هزار دلار فروخته می‌شدند اما قیمت آنها در تاریخ ۲۳ اوت (1 شهریور) به یکباره اوج گرفت.
این سنگ کارتونی را که EtherRock #۴۲ نام دارد، تام عثمان (Tom Osman ) معامله گر انگلیسی ارزهای دیجیتال به فروش گذاشت که چند هفته پیش آن را تنها به قیمت ۱.۷ اتریم یا چهار هزار و ۸۰۰ هزار دلار خریده بود.
توکن‌های مجموعه EtherRock این روزها به نمادی از اعتبار در بین معامله‌گران ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. براساس گزارش‌های منتشر شده، مالک فعلی EtherRock #۴۲ یکی از چند نفری است که در ماه مارس با پرداخت چهار هزار و ۲۰۰ اتریم یک مجموعه کریپتوپانک پرمتقاضی را خریدند؛ کریپتو پانک‌ (CryptoPunk) به هر یک از دارایی‌هایی کلکسیونی از هنر دیجیتال گفته می‌شود که توسط توکن‌های غیرقابل معاوضه در بلاکچین اتریوم ارائه می‌شوند.

همزمان با نفوذ روزافزون اینترنت و پلتفرم‌های مجازی بر زندگی بشر، شیوع کرونا و آنلاین شدن نمایشگاه‌ها و حراج‌های هنری بازار تبادل ان‌اف‌تی‌ یا توکن‌ غیرقابل معاوضه آثار هنری رونق گرفت و مبالغ هنگفتی در قالب رمزارزها در این بازار رد و بدل شد.
همانطور که رشد نجومی در ارزش بیت کوین و دیگر رمزارزها بسیاری از موسسات مردد را به سمت استقبال از این ارزها به عنوان جایگزینی برای ارزهای رایج سوق داد، حالا انقلابی مشابه در دنیای هنر در حال رخ دادن است. در دو سال گذشته شاهد رشدی سریع در میزان فروش آثار هنری دیجیتال بودیم؛ این آثار بین چند دلار تا ده ها میلیون دلار فروش می‌کردند و این روش معامله کم کم با استقبال حراج‌خانه‌های بزرگ و مطرح جهان هم روبه‌رو شد.
توکن‌های غیرقابل معاوضه با ان‌اف‌تی‌ها پشت این رشد سریع در بازار خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند. این آثار هنری می‌توانند هر چیزی باشند از یک عکس گرفته تا فایل ویدئویی یا حتی یک قطعه موسیقی. ان‌اف‌تی‌ها سند مالکیت دیجیتال این آثار هستند که اصالت و منحصربه فرد بودن آنها را تایید می‌کنند.

در یک سال گذشته خرید و فروش ان‌اف‌تی‌ها و مبالغ هنگفتی که در این بازار مبادله شد، تیتر رسانه‌های هنری شد. اسفندماه سال گذشته نسخه ان‌اف‌تی کلاژ هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست (Everydays: The First ۵۰۰۰ Days) اثر مایک وینکلمن معروف به بیپل (Beeple) در حراجی کریستیز به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد. جالب است بدانید این هنرمند آمریکایی پیش از آن بالاترین پولی که در ازای فروش آثار خود دریافت کرده بود ۱۰۰ دلار بود! اما رونق بازار ان‌اف‌تی‌ها وی را به یکی از سه هنرمند گران و زنده جهان تبدیل کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *