13:07

کارگردان فیلم سینمایی «بوی کافور عطر یاس»، گفت: ملک جهان خزاعی طراحی است که همیشه با ملاک و معیارهای بین‌المللی کار کرده و همکاری او با «پیتر بروک» هم این موضوع را تائید می‌کند.
به گزارش ایرنا، بهمن فرمان آرا در آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی طراح صحنه و طراح لباس پیشکسوت سینمای ایران که در سالن سینماتوگراف موزه سینما، برگزار شد، اظهار داشت: درباره همکاری با ملک جهان خزاعی در فیلم شازده احتجاب پخش شد که در آن فرمان آرا طراحی صحنه و طراحی لباس این فیلم را از رموز ماندگاری آن پس از ۵۰ سال برشمرد.
فرمان‌آرا که سخنانش در قالب کلیپی کوتاه در این مراسم پخش می ‌شد، به همکاری در فیلم سایه های بلند باد و صحرای تاتارها اشاره کرد و افزود: ملک جهان خزاعی طراحی است که همیشه با ملاک و معیارهای بین المللی کار کرده و همکاری او با پیتر بروک (کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی) هم این موضوع را تائید می کند. به او تبریک می گویم و امیدوارم سالیان سال کار کند و از استعداد و تخصصش استفاده شود.
پس از پخش پیام بهمن فرمان آرا، فیلم مستندی با عنوان ملک جهان به کارگردانی کیوان مقدم پخش شد که مروری بود برآثار این طراح از اولین فیلمش بعنوان طراح صحنه و طراح لباس تا آثار متاخر او در سالهای اخیر.
کامیاب امین عشایری سخنران بعدی این مراسم بود که درباره ملک جهان خزاعی، گفت: با حضور و فعالیت مستمر خود از دهه های گذشته تا کنون توانسته اند حرفه طراحی صحنه و طراحی لباس را بعنوان یک تخصص معرفی و تثبیت کنند و از این رو به ایشان و نقشی که در این عرصه داشته اند، بسیار مدیونیم. برایشان آرزوی سلامتی و خوشی دارم و امیدوارم همچنان شاهد موفقیت های ایشان و فعالیت‌های ارزشمندشان در سینمای ایران باشیم.
سپس محمدعلی نجفی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره همکاری خود با ملک جهان خزاعی در سریال سمک عیار سخن گفت و به نقش او در تاکید بر جزئیات طراحی صحنه و طراحی لباس و کارکرد ویژه آن در سینما اشاره کرد.
وی به لزوم تفکیک طراحی صحنه و طراحی لباس در سینما اشاره کرد و افزود نقش و تاثیر ملک جهان خزاعی در سینمای ایران چنان است که حتی در نسل پس از او و شاگردانی چون حسین میرکیانی که تجربه همکاری با ایشان را در سریال سربداران داشته ام، انکارناشدنی است.
ملک جهان خزاعی با حضورش در سینما به صحنه، لباس و اشیاء صحنه هویت داد و بر اهمیت نقش رنگ، بافت و جنس آکسسوار صحنه در اثر سینمایی تاکید کرد. باعث افتخار من است که در مورد خانم خزاعی صحبت کنم و از انجمن صنفی طراحان فیلم تشکر می کنم که این موقعیت را در اختیار من قرار دادند و آرزو میکنم همچنان شاهد موفقیتهای خانم خزاعی باشیم.
در ادامه کلیپی از صحبتهای محمدمهدی دادگو پخش شد که ضمن برشمردن خصایص اخلاقی منحصر به فرد ملک جهان خزاعی، به نقش ویژه او در سینمای ملی ایران اشاره کرد. دادگو به حضور خزاعی در تولید پروژه افسانه های کهن ایرانی اشاره کرد که پروژه ای سخت و پرکار بوده و حرفه ای بودن ملک جهان باعث شد او بتواند از اثری که خلق کرده بود محافظت نموده و آن را به اتمام برساند.
وی افزود؛ یکی از مغتنم ترین افراد باقیمانده از نسل پیشین ملک جهان خزاعی است، برای کسانی که آثاری آفریدند چنین بزرگداشت هایی یادآوری به نسل جدید است که آثار هنری جاودانگی هنرمند را تقبل و تضمین می کنند. امیدوارم ملک جهان خزاعی تندرست و زاینده و پاینده باشد و بر کارنامه درخشان خود بیفزاید و نسل جوان با مرور آثار هنرمندان دریابند که تارک هنر همیشه درخشان است.
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا دلپاک به تاثیر نقش صدا در صحنه پرداخت. وی با یادآوری اولین همکاری خود با ملک جهان خزاعی در فیلم بلندی های صفر گفت؛ در آن فیلم تجربه من از قاب دوربین فراتر رفت و باعث شد من به مقوله طراحی صدا بیشتر فکر کنم و این عنوان را در سینمای ایران جابیندازم و تثبیت کنم.
همین جا از حسینعلی لیالستانی و ملک جهان خزاعی تشکر می کنم چون با این فیلم برای اولین بار کاندید بهترین صدا در جشنواره فجر شدم. دلپاک از تجربه حضور در فیلم های تولد یک پروانه، صنم و غزال گفت و از همکاری مشترک با رفیع پیتز و ملک جهان خزاعی به نیکی یاد کرد. محمدرضا دلپاک در پایان ابراز امیدواری کرد به نقش طراحی صدا و تعامل آن با طراحی صحنه بیشتر اهمیت داده شود و تاثیر این دو مولفه بر کلیت فیلم نادیده گرفته نشود.
سپس با دعوت مجری مراسم، محسن شاه ابراهیمی پشت تریبون قرار گرفت و با یادآوری دوران دانشجویی خود در ایتالیا به خاطره ای از مواجهه اش با نام ملک جهان خزاعی و بهمن فرمان آرا در پوستر فیلمی سینمایی اشاره کرد که تصویر بخشی از ارگ بم در آن دیده می شد و افزود: اینکه در کشوری غریب نام این دو سینماگر ایرانی را بر سر در سینما ببینم برایم بسیار جذاب بود.
شاه ابراهیمی ادامه داد: پس از سالها روزی آقای قاسم قلی پور برای پروژه ای از من دعوت کردند که در کنار ملک جهان خزاعی باشم و من از این همکاری بسیار خوشحالم. ملک جهان خزاعی کسی است که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد.
در ادامه تندیس و لوح یادبود انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، توسط محسن شاه ابراهیمی به ملک جهان خزاعی اهدا شد و پس از آن خانم خزاعی ضمن قدردانی از حاضرین، از انجمن صنفی طراحان فیلم به خاطر برگزاری مراسم تشکر کرد و گفت: از آنجایی که در ۲۵ سال گذشته ایران زندگی نمی کنم فکر می کردم من را فراموش کردند و از اینکه امشب دیدم این اتفاق نیفتاده، فراموشم نکردید، فیلم زیبایی راجع به من تهیه کردید و این بزرگداشت را برگزار کردید بی نهایت ممنونم.
پس از صحبت‌های ملک جهان خزاعی، کلیپ کوتاهی از سخنان رفیع پیتز، کارگردان و پسر ملک جهان خزاعی، پخش شد که در آن به نقش ملک جهان در فیلمهایش نه تنها به عنوان طراح صحنه و طراح لباس که به عنوان همکار و همراه فیلمساز اشاره کرد. او به استفاده بی نظیر ملک جهان از رنگ در دنیای فیلمهایش اشاره کرد و از اینکه این شانس را داشته که همیشه او را در کنار خود داشته باشد، ابراز خوشحالی کرد.
در پایان لوح تقدیر و هدیه نقدی که از سوی موزه سینما تدارک دیده بود، توسط واحد خاکدان (نقاش پیشکسوت)، به ملک جهان خزاعی اهدا شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *