فردوس حاجيان نويسنده كتاب درسى ادبيات فارسى اول و ششم دبستان و معلم برگزيده يونسكو در يك ويديوى يك دقيقه اى ضمن سپاس از دعاى خير مردم، مخالفات آشكار و استدلالى خود را با برگزارى امتحانات حضورى دانش آموزان اعلام كرد.
حاجيان گفت: با برگزارى امتحان حضورى مخالفم كشور را به خطر مى اندازيد اما اگر اصرار داريد در پايه نهم و دوازدهم امتحان حضورى برگزار كنيد بايد تمام اين دانش آموزان را واكسن بزنيد. تمام قوانين و پروتكل بهداشتى در شرايط شيوع را رعايت كنيد به خانواده ها قول دهيد كه هيچ مشكلى پيش نخواهد آمد و مسئوليت بپذيريد . وزارت آموزش و پرورش بايد از سازمان بهداشت جهانى و وزارت بهداشت تاييده برگزارى امتحان حضورى بگيرد . و بايد تعهد دهد مشكلى پيش نمى آيد . اينجانب به نمايندگي از انبوهى از دانش آموزان ، معلمان و خانواده ها كه مرا از اعتراض اشكار خود با خبر ساختند حسب وظيفه ملى و بين المللى به عنوان آموزگار برگزيده سازمان ملل متحد ، مطالب را به شما متوليان آموزش كشور گوشزد كردم .
دكتر فردوس حاجيان نامزد نوبل معلمى همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم در گفتوگويى كوتاه افزود: “كليد قفل آموزش در سرچشمه است. كرونا فرصتى بود تا در آموزش تجديد نظر كنيم. آموزش در كشور ما نياز به تغيبر بنيادى دارد. كسب دانش هاى غير ضرورى نه تنها براى دانش آموزان مفيد نيست بلكه مانع يادگيرى است. بايد مهارتها و نگرشهاى ضرورى را بر اساس آموزش خلاقيت محور يعنى مسأله محورى توام با فرحبخشى و نشاط و كاميابى عادلانه اجتماعى به پيش ببريم. معلم فقط يك تسهيلگر است. و اين يعنى دانش آموز محور توسعه و معلم به ياد آورنده و تذكر دهنده است و اين همان معناى رسالت انبياست كه بد تفسير شده است. انبياء در تعليم اجبار نميكردند به مصداق فذكر انما انت متذكر ( انما انت مذكر ) فقط تذكر مى دادند و به ياد مى آورند. انبيا وضع اقتصادى شان هم عالى بود در حالى كه معلم در جامعه ى ما از كمترين حقوق برخوردار است. امتحان اصل نيست آموزش اصل است . كليد قفل آموزش در سرچشمه است. رودها خشكيدند بايد وصل به سرچشمه شويم من يك تذكر دهنده و يك به ياد آورندهام. تذكر مىدهم به وزير آموزش و پرورش به رييس سازمان صداوسيما ، تذكر مىدهم به روساى قواى مقننه، مجربه و قضائيه كه حمايت كنيد از معلمان كه رهبران معنوى جامعه هستند تذكر مىدهم مانيفست آموزش در بحران را حمايت كنيد. عليرغم اين كه تازه از بيمارستان مرخص شدم هنوز چهل بسته آموزش در بُحران آماده است آموزش و پرورش و صداوسيما استقبال كنند در اختيار مردم قرار مى دهم. اگر بر اساس اصول و معيارى قانونى اينجانب براى چندمين بار به عنوان معلم برگزيده انتخاب شدم، اگر بنياد ملى نخبگان به اينجانب لوح تقدير مىدهد اگر مدال خوارزمى دريافت ميكنم و اگر برگزيده يونسكو مىشوم اين ها همه به خاطر آموزش است. به منِ جايزه مىدهيد ولى حرف مرا گوش نميكنيد! اين عجيب است. من اين جايزهها را نميخواهم . در عمل حمايت كنيد . من خود را عموفردوس فرزندان ملت ايران مى دانم كه زمان جنگ با دست خالى بهترين روش آموزش موسوم به شهرك الفبا را به فرزندان شهيد ، كودكانِ مناطق محروم و يتيمان آموزش دادم هنوز امواج شهرك الفبا در جامعه جهانى طنين انداز است . اكنون در شرايط سخت جراحات شيميايي و مشكلات جسمى بارها و بارها بيان داشتم حاضرم با همين ماسك و عصا به عشق آموزش و خدمت به فرزندان وطن برگردم . ليك مى بينم برخى موانع از روى عمد نمى خواهند اين اتفاق بيفتد اگر سال سال مانع زدايى است پس در عمل موانع را به احترام آموزش بزداييد . مگر شما به ايران قرن پانزده نمى انديشيد ! آيا اعتلاى ايران قرن پانزده بدون ورود به آموزش خلاق و مشاركت همگانى و حمايت از نخبگان امكان پذير است ؟ باز هم مثل هميشه از طريق اين يادداشت از مقام معظم رهبرى كه بر اساس قانون اساسى بالاترين مقام تصميم گيرى براى سياستهاى كلى نظام هستند ميگويم: در اين كشور برخى نميخواهند مانعزدايى شود آنها معلمان و هنرمندان و اهالى فرهنگ و نخبگان نيستند. آنها بدون آن كه قابليت داشته باشند برخى از پستهاى كليدى را اشغال كردند و ترك هم نمىكنند خود مانع بزرگ براى پيشرفت هستند. درهاى مسئوليت بايد به روى نخبگان دلسوز و غيرسياسى باز شود تا همراه با ديگر مديرانِ دلسوز و شائق خدمت به مردم قفل هاى بسته را باز كنند . ما بايد وصل به سرچشمه شويم بارها و بارها گفتم ميليون ها دانش آموز در شرايط بسيار ناراحت كننده افسردگى قرار دارند هنرمندان تئاتر و موسيقى و هنرهاى تجسمى و ساير رشته ها مى توانند از طريق تلفيق هنر در آموزش به رهبرى معلمان به تحرك، پويايى، كاميابى و فرحبخشى اجتماعى كمك كنند. فرصت دهيد تا قفل درهاى بسته را باز كنيم.
هذا من فضل ربى… همزمان با هفته معلم
بدون دیدگاه