9:32

این جایزه وامدار تک‌درختی است که در حومه‌ی دماوند واقع در روستای آرو حدود ۵۰۰ سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف، سوژه‌ی عکس‌های عباس کیارستمی بوده است. عکس‌های این درخت در گالری‌های مطرح جهان از جمله ژرژ پُمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به نمایش گذاشته شده است. «عکس پنج» نمایشگاهی است که در راستای برگزاری این جایزه، این روزها در گالری شیرین در حال برگزاری است و تا هفتم مهرماه نیز ادامه دارد.

خبرنگار ایسنا با حضور در گالری شیرین و گشتی در این نمایشگاه، گزارشی از مشاهدات خود را ارائه داده است.

در توضیح نمایشگاه گروهی «عکس پنج» آمده است: «جایزه بین‌المللی عکس پنج یک رویداد بین‌المللی در حوزه عکس و ویدئوآرت است که قصد آن ایجاد پل ارتباطی بین کشورهای مختلف جهان و تبادل اندیشه و فرهنگ‌های مختلف با این سرزمین پهناور است. این جایزه وامدار تک‌درختی است که در حومه‌ی دماوند واقع در روستای آرو حدود ۵۰۰ سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف سوژه‌ی عکس‌های عباس کیارستمی کارگردان و عکاس بین‌المللی قرار گرفته است. عکس‌های این درخت در گالری‌های مطرح جهان از جمله ژرژ پمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به نمایش گذاشته شده است.این تک درخت حدود دو سال پیش توسط مهدی شادی زاده عکاس و مستندساز و بنیانگذار جایزه عکس پنج به ثبت رسیده است و برای تجلیل هر ساله از این سمبل فرهنگی و نمادین که بهترین اثر و یادآور این کارگردان و عکاس بزرگ است، دلیلی بر بنیان این جشنواره بوده است. نام «۵» برگرفته شده از فیلم «۵» ساخته عباس کیارستمی است، این فیلم که در سال ۲۰۰۳ میلادی ساخته شد، در برگیرنده‌ی پنج نمااست، که هر کدام به‌طور متوسط دارای زمانی در حدود ۱۶ دقیقه هستند. نام پنج در اواخر سال ۱۳۹۹ توسط شورای سیاست‌گذاری برای این جشنواره انتخاب شد.

گالری شیرین مفتخر است برای اولین بار در ایران میزبان نمایش عکس‌های منتخب این رویداد باشد.»

این نمایشگاه که در دو طبقه در حال برگزاری است، تصاویر عکاس‌های ایرانی و خارجی را به نمایش گذاشته است که همگی در قالب چاپ دیجیتال فوجی فیلم هستند. مهدی شادی زاده، هنرمند و دبیر این نمایشگاه در توضیح این نوع از چاپ می‌گوید: «اتفاقی که شاید امسال و در این دوره شانس خیلی خوبی بود، آشنایی ما با نمایندگی فوجی فیلم در ایران بود. فوجی فیلم هم جایزه جشنواره ما را داد و هم یکی از باکیفیت‌ترین کاغذهایی که تولید می‌کنند را در اختیار ما قرار دادند و ما هم پذیرفتیم. در نهایت نیز چاپ عکس‌ها با کاغذهای فوجی فیلم اتفاق افتاد.»

این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: «عکاسی با دوربین‌های مختلفی انجام شده است اما چاپ عکس‌ها با کاغذهای فوجی فیلم بوده است.»

نمایشگاه عکس پنج که برخلاف دوره گذشته آثار کمتری با موضوع کرونا در آن به چشم می‌خورد در طبقه اول به نمایش آثار هنرمندانی مثل مصطفی مرتضوی، محمدرضا رجایی مقدم، کیهان محمدی و سایر هنرمندان اختصاص دارد.

«پرسه در مه» نام اثر کیهان محمدی است که در این طبقه در معرض دید قرار داده شده است. او در توضیح این اثر به خبرنگار ایسنا گفت: «من روزهایی که هوا خیلی بد می‌شود عاشق عکاسی کردن می‌شوم و آن لحظاتی که شاید هیچ کس از خانه بیرون نرود من در خلوت و تنهایی در مناطقی از کردستان به عکاسی می‌روم. روزی که «پرسه در مه» را عکاسی کردم نیز هوا مه آلود بود و چند سگ در آن مکان در حال پرسه زنی بودند و در اطراف یک خانه مخروبه که چند درخت نیز داشت کلاغ‌ها در حال پرواز بودند. سگ‌هایی که در آن لحظه در حال پرسه زنی برای شکار کلاغ‌ها بودند، من را به این اسم رساندند.»

«پرسه در مه» اثری از کیهان محمدی

این نمایشگاه که پذیرای هنرمندان خارجی نیز هست، در طبقه دوم گالری آثارشان را به نمایش گذاشته است. این هنرمندان که تصاویری از آثار آنان را در پایین‌تر مشاهده می‌کنید، عبارتند از: فرانچسکو رومرو، کریستف جاکروت، اف. دیلک یولار، روبرت ونکوزولد، مورات گرمن، ریجارد توشمن، زید بن رومضان، رنزو گرانده و اکسل ایکنبرگر.

درادامه تصاویری از آثار شرکت کننده در این نمایشگاه را مشاهده می کند:

اثری از اف. دیلک یولار

 

اثری از مورات گرمن از «مجموعه ابرها» 

 

اثری از روبرت ون کوزولد

 

«همپتون شرقی»، اثری از ریچارد توشمن

 

اثری از کریستف جاکروت

به گزارش ایسنا نمایشگاه عکس پنج که دوره دوم آن در گالری شیرین در حال برگزاری است، تا هفتم مهر ماه ادامه دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *