18:22

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران درباره عملکرد یک ساله سازمان زیباسازی شهر تهران بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: با نگاه به عملکرد سازمان‌های مرتبط با هنر شهری (سازمان زیباسازی شهر تهران) شاهد تغییر بنیادین سیاست‌های سازمان به عنوان یکی از نهادهای رسمی در قبال مجسمه‌سازی هستیم.
به گزارش روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، این انجمن در بیانیه اعلام کرد: انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نهادی تخصصی با بیش از پانصد عضو به عنوان مرجع تخصصی مجسمه‌سازی در ایران است؛ در طول بیش از بیست و پنج سال فعالیت تخصصی انجمن در حوزه مجسمه‌سازی کشور؛ جامعه متخصصان هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، نسبت به شناسایی، تجزیه و تحلیل مشکلات در عرصه‌های هنری و مسائل مرتبط با حوزه مجسمه‌سازی اقدام کرده و همواره نسبت به رعایت استانداردهای تخصصی در حوزه مجسمه‌سازی حضور موثر داشته است.
در این بیانیه افزوده شده است: بخشی از دامنه فعالیت حرفه‌ای هنرمندان مجسمه‌ساز در ارتباط با ارگان‌های شهری، شهرداری‌ها و سازمان‌های زیباسازی است. رویدادها، جشنواره‌ها، سمپوزیوم‌ها، طراحی و ساخت مجسمه‌های دائمی و موقت از حوزه‌های تخصصی و دانشی مرتبط با فعالیت هنرمندان مجسمه‌ساز در حوزه عمومی هنر شهری است. در طول ادوار گذشته همواره رابطه‌ای سازنده بین سازمان‌های مرتبط با شهرداری تهران (سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) با جامعه مجسمه‌سازی و به نمایندگی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برقرار بوده است.
در ادامه بیانیه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران آمده است: برگزاری ۹ دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران و ۶ دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری، فراخوان، طراحی و نصب آثار متعدد شهری و رویدادهای متنوع دیگر بخشی از این همکاری و فعالیت بوده است. اما در یک سال گذشته با نگاه به عملکرد سازمان‌های مرتبط با هنر شهری (سازمان زیباسازی شهر تهران)؛ شاهد تغییر بنیادین سیاست‌های سازمان به عنوان یکی از نهادهای رسمی در قبال مجسمه‌سازی هستیم؛ ظاهرا برخی از مدیران به جنبه‌ دانشی و تخصصی هنر مجسمه‌سازی اعتقادی ندارند. تحمیل سلیقه، اعتقاد و اعتماد کاذب و نبود شناخت نسبت به اصول نهادینه شده در امور تخصصی، موجب شده است، دستاوردهای هنرمندان و متخصصان رشته‌های مرتبط با هنر شهری (مجسمه‌سازی) نادیده انگاشته شود و هنرمندان، رویدادهای هنری و آثار هنری مورد آسیب بی‌سابقه و جدی قرار گیرند.
در ادامه این بیانیه آمده است: لزوم تشکیل شورای تخصصی، متشکل از هنرمندان مجسمه‌ساز برای انتخاب و نصب آثار، توجه به فرآیند تخصصی برای انتخاب آثار شهری از طریق فراخوان‌های تخصصی، اقدام برای برگزاری رویدادهای تقویمی مجسمه‌سازی؛ دهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی شهری و …، لزوم اولویت فعالیت‌های مجسمه‌سازی در برنامه‌های معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، تدوین و اجرای برنامه و طرح مشخص برای حفاظت، مرمت، جابجایی و حریم آثار، حمایت از رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با مجسمه‌سازی، رعایت قوانین کپی‌رایت و حق مولف و عدم تکثیر، تولید یا نصب نسخه‌های اثر بدون اطلاع و هماهنگی و توافق هنرمند، تعهد نسبت به قرارداد و اجرای آثار تایید شده شوراهای هنری و دوسالانه‌های شهری و توجه به درخواست‌های هنرمندان در خصوص پروژه‌های ناتمام و حل موارد مورد اختلاف و توجه نکردن به موارد اشاره شده فوق، بخشی از مسایل مطرح در این دوره مدیریتی است.
نتایج این نوع برخورد و سیاستگذاری‌ها قطعا قابل پیش‌بینی است، آشفتگی بصری، کج سلیقگی، حیف و میل سرمایه‌های مردم و جامعه، تنزل کیفیت، تضییع حقوق هنرمندان حرفه‌ای و دانش‌آموختگان مجرب، شکل‌گیری جریان شبه هنری توسط افراد غیرمرتبط و سودجو…
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در پایان این بیانیه اعلام کرده است: جامعه مجسمه‌سازی و در کنار آن انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران ضمن اعلام موضع و اعتراض به وضعیت موجود، انتظار دارد با بررسی و اقدام لازم، با شکل‌گیری زمینه همکاری سازنده و ضمن بهره‌گیری از توانمندی تخصصی جامعه هنرمندان مجسمه‌ساز، زمینه آسیب‌شناسی و رفع موانع و نواقص فراهم شود.
همچنین به اطلاع می‌رساند موارد و مطالبات فوق طی مکاتبات متعدد و جلسات حضوری در یک سال گذشته از طرف انجمن و اعضای جامعه مجسمه‌سازی، به اطلاع مسئولان سازمان زیباسازی رسیده و علی رغم پیگری‌های متعدد، اقدامی صورت نگرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *