14:39

یک فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به نیاز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیری عمل‌گرا،‌ گفت: «سید عزت‌الله ضرغامی»، بر اساس سوابق اجرایی، مدیری میدان‌دار و مشورت‌پذیر است و جزو مدیران اتاق فرمانی نیست که از دور مدیریت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ او از روز گذشته (شنبه ۲۳ مرداد) با حضور در کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی و سایر کمیسیون های مجلس، برنامه‌های خود را برای مدیریت این وزارتخانه ارائه و تبیین می‌کند.

در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان دار وزارتخانه‌ای می‌شود که گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های مهم آن، در ۱۸ ماه گذشته در کوران شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه‌نشین شده‌ یا تغییر شغل داده‌اند؛ کارگاه‌های هنرهای سنتی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده اند.

اکنون وزارت میراث‌فرهنگی در انتظار مدیری است که دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است؛ او با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

بیژن مقدم روزنامه‌نگار و فعال‌ فرهنگی و رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره سیدعزت‌الله ضرغامی گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: تجارب و سوابق مدیریتی ضرغامی نشان می‌دهد او در درجه اول یک مدیر موفق و کارآمد است. برخورداری از تجربه مدیریتی سازمان‌های بزرگ‌مقیاس این توان و بینش را به یک مدیر می‌دهد تا بتواند یک وزارتخانه بزرگ و ماموریت‌های گسترده را مدیریت کند.

وقتی مدیری می‌تواند۱۰سال سازمان بزرگی مانند صداوسیما را با آن حوزه گسترده از وظایف و ماموریت‌ها با آن ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و با ماهیت و کارکرد رسانه‌ای و فنی و زیرساختی با گستره برون‌مرزی مدیریت کند، نشان از ورزیدگی وی در سطح مدیریت کلان است و با افرادی که تجربه مدیریتی در سازمان‌های کوچک‌تر دارند کاملا متمایز می‌شوند.

وی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سه حوزه فنی و تخصصی تشکیل شده است، بخش اول این وزارتخانه، میراث‌فرهنگی ماهیت فرهنگی دارد این نگاه فرهنگی در ضرغامی وجود دارد، او متولی صداوسیما یکی از بزرگترین دستگاه‌های فرهنگی کشور بوده است.
مقدم مشورت‌پذیری را از ویژگی‌های بارز ضرغامی دانست و گفت: این خاصیت یک هنر مدیریتی است که بسیاری از مدیران هم ندارند، همین روحیه کمک می‌کند اگر مدیری در جایی بخواهد تصمیم درست بگیرد از اهالی فن و افراد آگاه و صاحب‌نظر مشورت‌خواهی کند، ضرغامی کاملا اهل مشورت و تعامل با کارشناسان حوزه‌های تخصصی است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای بیان کرد: در صورت رای اعتماد نمایندگان، قسمت بزرگ وزارتخانه‌ای که مسئولیت آن به عهده ضرغامی قرار خواهد گرفت، به بخش خصوصی مرتبط می‌شود، لوکوموتیو صنعت گردشگری و نیروی‌محرکه صنایع‌دستی بخش خصوصی و قطعا نیازمند تعامل نزدیک بخش دولتی– بخش خصوصی در این حوزه است. این روحیه برقراری ارتباط و تعامل و تشکیل کارگروه‌های مشورتی تخصصی، ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی جزو خصوصیت ذاتی و مدیریتی ضرغامی است که بی تردید بخش خصوصی هم از این رویکرد حمایت می‌کند.

بخش خصوصی گردشگری و صنایع‌دستی قطعا مطالبات صنفی دارند و مطرح هم می‌کنند. انتظار دارند وزیر مربوطه مدیری با نفوذ در دولت و دارای توانایی همراه کردن سایر وزیران و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، هنر ایجاد تعامل و عزم ملی برای اجرای طرح‌های کلان گردشگری و صنایع‌دستی کشور باشد و بتواند این حوزه‌ها را به موضوعات درجه اول کشور تبدیل کند.

مقدم بیان کرد: مجموعه قدرت تعاملی و توان مدیریتی فردی و سابقه و تجربه به ضرغامی جایگاه و بینشی داده که بتواند مسیر مدیریت فرهنگی را به خوبی بلد باشد و به خوبی هم طی کند، و بخش خصوصی و کارشناسان و نخبگان هم همین را انتظار دارد.
مقدم با اشاره به آسیب‌های همه‌گیری کرونا به صنعت گردشگری گفت: مقابله با کرونا نیازمند مدیران میدانی است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اکنون به مدیر پشت میزنشین نیاز ندارد،‌ بر اساس سوابق اجرایی که از ضرغامی سراغ دارم، او مدیری عمل‌گرا و میدان‌دار است. جزو مدیران اتاق فرمانی که از دور مدیریت کند؛ نیست.

وی با بیان اینکه مدیریت ضرغامی راهبردمحور و برنامه‌محور است، گفت: او هم کلان‌نگر و هم جزیی‌نگر است، البته هرگز غرق در جزییات نمی‌شود که چشم‌انداز و راهبرد و هدف را فراموش کند، از طرفی چنان مجذوب اهداف کلان نخواهد شد که از جزییات پاشنه آشیل حوزه مدیریتش غافل شود؛ ضرغامی با ترکیب هر دو نگرش راهبردی و جزیی‌نگر توامان، در نظام مدیریتی خود تعادل ایجاد می‌کند.

ضرغامی باید برنامه‌های قابل تحقق ارائه کند

مقدم با ابراز خوش‌بینی از آینده وزارت میراث‌فرهنگی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی در این وزارتخانه، بیان کرد: یکی از انتقادهایی که به مدیریت‌ همه ادوار در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری همواره وارد است محقق‌نشدن برنامه‌هایی است که پیش‌بینی و بیان می شد، اما اجرا نمی شد؛ مانند هدف‌گیری تعداد ورود گردشگر یا صادارت صنایع‌دستی. ضرغامی باید در یک مدیریت واقع‌گرایانه و صادقانه به سوی اهداف و برنامه‌هایی با قابلیت تحقق حرکت کند.

ضرغامی باید ابتدا علت عدم تحقق‌ اهداف را شناسایی و آسیب‌شناسی و حتما از شعارهای تکراری غیرواقعی مثلا جذب چند ۱۰میلیونی گردشگر خارجی پرهیز کند. جواب سوالات عدم تحقق‌ها را پیدا کند و در نهایت براساس یک برنامه علمی و واقع‌گرا بسیاری از گره‌های صنعت گردشگری باز کند.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به چندوجهی و چندبعدی بودن بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،‌ اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک وزارتخانه میان بخشی و حتی فرابخشی است و پیش‌بینی می‌کنم با توجه توانایی و تجارب مهندس ضرغامی جایگاه و تراز آن در دولت و برنامه های کلان کشورارتقا پیدا خواهد کرد؛ زیرا هر سه حوزه آن بر ارتقای فرهنگ ایران اسلامی و تعاملات و تبادلات فرهنگی رشد صنایع کوچک ایجاد اشتغال و درآمدزایی و خلق ثروت اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرده بود، روز چهارشنبه (۲۰ مرداد۱۴۰۰) از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شد.

ضرغامی، متولد سال ۱۳۳۸ تهران، دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است.

ضرغامی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

در دوران مدیریت ضرغامی در صداوسیما شبکه‌های سراسری مانند نسیم، پویا، نمایش، آی فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و شبکه‌های تخصصی دیگری راه‌اندازی شد.

تبدیل همه شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال و راه اندازی برخی شبکه‌های باکیفیت اچ.دی/ HD طوری که مردم بدون استفاده از آنتن‌های قدیمی قادر به دریافت شبکه‌ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری او بود.

او همچنین معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۷۹)، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶-۱۳۷۴)، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۲-۱۳۷۱) و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (۱۳۷۹-۱۳۷۶)، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر را در سوابق و کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *