12:43

رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران گفت: (سیدعزت‌الله) ضرغامی با جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی و استفاده از مشاوران، متخصصان و همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، جایگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در دولت و حاکمیت تثبیت و تقویت کند.
رحیم یعقوب‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا درباره سید عزت‌الله ضرغامی گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، اظهار داشت: ضرغامی سوابق و تجارب خوبی در بخش‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سازمان صداوسیما دارد؛ این تجربه، به همراه دانش مدیریت و ارتباطات موثر در سطوح مختلف نظام از مجلس، قوه قضاییه و گروه‌های مختلف نخبگان جامعه، برای وزارت وی یک پشتوانه و نقطه اتکاست.
رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران گفت: اینکه مهندس ضرغامی از افراد نزدیک به رییس‌جمهوری است برای وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک فرصت است و می‌تواند جایگاه این وزارتخانه را در دولت تثبیت و تقویت کند.
وی به ضعف‌های ساختاری در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: این نقاط ضعف از دو دهه پیش بوده، اما افزایش تحریم‌ها در چهار سال گذشته و شیوع کرونا در ۱۸ ماه اخیر، تاثیرات منفی به ویژه بر صنعت گردشگری گذاشته و به کسب و کارها، درآمد و اشتغال در این صنعت و تولید و صادرات صنایع‌دستی، آسیب‌های زیادی زده است.
یعقوب‌زاده بیان کرد: البته فشار تحریم‌ها در ایران بعد از انقلاب کم‌وبیش همیشگی بوده و ضرغامی به این مساله آگاه است. قطعا هم می‌داند همه کشورها با چالش کرونا درگیر هستند و این ویروس حتی ممکن است تا یک سال آینده و البته آثار اقتصادی و اجتماعی آن تا چند سال‌ در ایران وجود داشته باشد.
رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران بیان کرد: امیدوارم ضرغامی برنامه‌های حمایتی بهتر و کامل‌تری از بخش خصوصی صنعت گردشگری برای جبران خسارت، مانند اعطای کمک‌های بلاعوض، تسهیلات کم‌بهره، با تنفس‌های یک‌ساله یا بازپرداخت‌های بلندمدت را به سرعت عملیاتی و فعالان این صنعت را یاری کند.
یعقوب‌زاده گفت: ضرغامی باید این نگرش را تغییر دهد که وزارت میراث‌فرهنگی حیاط خلوت دولت‌هاست و مدیران آن با ملاحظات سیاسی و ارتباطی منصوب می‌شوند. او به عنوان مدیری توانمند، عمل‌گرا و با روحیه تعامل، علاوه بر تجارب، تخصص و ارتباطات مدیریتی باید از مدیران و مشاوران متخصص علمی و اجرایی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استفاده کند.
ضرغامی باید با همان شهامت و جراتی که از او سراغ داریم، در وزارت میراث‌فرهنگی جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی را آغاز کند، به کارشناسان متخصص میدان بدهد و از مشاوران با تجربه و شناخته‌شده در این حوزه‌ها استفاده کند و در استان‌ها هم مدیران متخصص واهل تعامل منصوب کند.
یعقوب‌زاده خاطر نشان کرد: اگر ضرغامی شجاعانه در وزارت میراث‌فرهنگی تحول دورنی و فکری ایجاد کند، مطمئنا این وزارتخانه و ماموریت‌ها و نیازمندی‌هایش از رکود خارج می‌شود و در دولت در جایگاه بالاتر و مهمتر و مورد توجه همه اعضای کابینه قرار می‌گیرد و بیشتر چالش‌ها و موانع پیش‌روی صنعت گردشگری و تولید و صادرات صنایع‌دستی و حفاظت از میراث‌فرهنگی به سرعت حل‌وفصل خواهد شد.
رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران بیان کرد: ضرغامی اگر می‌خواهد در وزارت میراث‌فرهنگی اثربخش و موفق باشد باید از تجارب و مشارکت‌های علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در قالب اصناف و سازمان‌های مردم‌نهاد، مراکز علمی و پژوهشی و خارج از وزارتخانه فعالیت می‌کنند و هیچ وابستگی به این دستگاه ندارند، بیشتر استفاده کند؛ این یک ظرفیت برای دوران وزارت او است.
بیشتر کشورهای موفق در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی از فرصت تجارب و مشورت سازمان‌های مردم‌نهاد، کانون‌ها و فعالان انجمن‌های مردمی در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به خوبی استفاده می‌کنند؛ حتی گاهی با حمایت‌های اندک از جامعه داوطلبان و علاقه‌مندان، باعث تشویق و افزایش فعالیت‌های آنها در این سه حوزه و در نهایت جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری می‌شوند.
رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران اظهار داشت: اگر این رویکرد از سال‌های قبل در سازمان میراث‌فرهنگی تقویت ‌می‌شد، قطعا این نهادهای مردمی در دوران سختی‌ مانند تحریم و کرونا، بازوهای فکری و اجرایی وزارت میراث‌فرهنگی بودند. مهندس ضرغامی با روحیه تعامل اجتماعی و رسانه‌ای می‌تواند این گروه‌ها و فعالان را دورهم جمع کند، امید و دلگرمی میان آنها ایجاد و تقسیم کار کند.
یعقوب‌زاده گفت: ضرغامی را مدیری عمل‌گرا می‌دانم، امیدوارم با همین عمل‌گرایی و خارج از شعار در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحول ایجاد کند و با توجه به شرایط تحریم اقتصادی و تداوم شیوع کرونا از همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، برای کاهش هزینه‌های مدیریت بحران در هر سه حوزه‌ استفاده کند.

سیدعزت‌الله ضرغامی از سوی رییس‌جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی شده است؛ او هفته گذشته در چهار روز کاری در ۱۴ کمیسیون و ۵ فراکسیون مجلس شورای اسلامی حضور یافت و رویکردها و برنامه‌های خود را برای مدیریت این وزارتخانه تببین کرده است.

در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان‌دار وزارتخانه‌ای می‌شود که گردشگری به عنوان یکی از حوزه های آن در ۱۸ ماه گذشته و شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه‌نشین شده‌ یا تغییر شغل داده‌اند؛ کارگاه‌های هنرهای سنتی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده‌اند.

همچنین بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری از شنبه (۳۰ مرداد) در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

رییس‌جمهوری در سخنانی در دفاع از معرفی ضرغامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در جلساتی که با مهندس ضرغامی داشتم، نگاه او در خصوص مسئله گردشگری، معرفی فرهنگ اسلامی و ایرانی در گردشگری و از سوی دیگر اقتصاد گردشگری بوده که بسیار مهم است.

وی ضرغامی را چهره‌ای شناخته‌شده برای نمایندگان مجلس دانست و افزود: مسئله مهم در گردشگری، اقتصاد گردشگری است و کشورمان هم زمینه‌های زیادی برای توسعه‌یافتگی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد؛ برای تحقق اقتصاد بدون نفت می‌توان اقتصاد گردشگری را دنبال کنیم که با توانمندی مهندس ضرغامی، این کار دنبال خواهد شد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به جایگاه شایسته‌ و بایسته خواهد رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *