رضا عطاران در تمام این سالها، با نوعی بازی تیپیکال، به شمایلی در سینما رسید کهبرای مخاطبان طیفهای مختلف، جذابیتهای بسیاری داشت و حالا احتمال میرودکه با «صددام» در پی احیای امپراطوری گذشته خود باشد.
به گزارش ایرنا، یکی از فیلمهای کنجکاویبرانگیز جشنواره امسال، کمدی «صددام» است که خبرسازی حول آن، از ماهها قبل آغاز شده است. فیلمی به کارگردانی پدرام پورامیری که پیشتر با ساخت «جاندار» و «یادگار جنوب»، استعداد خوبی از خود درپرداخت سوژههای اجتماعی نشان داده بود.
پورامیری حالا در تجربهای جدید، به سراغ کمدی رفته و نقش اول فیلمش را نیز به رضا عطاران سپرده است. طی روزهای اخیر، انتشار گریم عطاران که شباهت بسیاری بهصدام حسین داشت، عطش مخاطبان برای تماشای این فیلم را دوچندان کرده است. هر چند که حضور پریناز ایزدیار، آزاده صمدی و عباس جمشیدیفرنیز میتواندجذابیتهایی برای مخاطبان داشته باشد.
اما این فیلم بیش از آنکه در خدمت کارگردان جوانش و یا تیم بازیگران باشد، یک فرصت جدید برای عطاران است تا بتواند موقعیت عجیب این سالهای خود را بهبود ببخشد
اما این فیلم بیش از آنکه در خدمت کارگردان جوانش و یا تیم بازیگران باشد، یکفرصت جدید برای عطاران است تا بتواند موقعیت عجیب این سالهای خود را بهبودببخشد. عطاران از ابتدای دهه ۸۰، یک سونامی مهیب را در سینمای ایران آغاز کرد کهپیرو آن توانست مخاطبان بسیاری را برای درامها و کمدیهایش، به سینما بکشاند. عمده فیلمهای این بازیگر در آن سالها با استقبال گستردهای مواجه میشد تا عطاراندر کنار پولسازی، به یک بازیگر محبوب در میان مردم نیز تبدیل شود.
این روند تا اواسط دهه ۹۰ نیز ادامه داشت اما در نیمه دوم این دهه بود که ورقانتخابهای عطاران، تاحدودی برگشت و این بازیگر دیگر نتوانست موقعیت وموفقیتهای قبل خود را داشته باشد. «نهنگ عنبر۲» و «هزارپا»، آخرین فیلمهایموفق عطاران بودند که توانستند تراز حرفهای این بازیگر را در تثبیت موقعیت او حفظکنند.
عطاران از سال ۹۷ تا به امروز، در ۸ فیلم به نقشآفرینی پرداخت که اکثریت قریببهاتفاق این آثار نتوانستند به آثار درخوری در جهت ترمیم وجهه عمومی این بازیگر تبدیلشوند. فیلمهای اخیر عطاران نظیر «روشن»، «ویلای ساحلی» و «قیف» باوجود تمامامتیازاتی که داشتند، حتی نتوانستند هزینه تولید خود را پوشش دهند و بهشکستهای عجیبی برای این بازیگر تبدیل شدند.
عطاران از سال ۹۷ تا به امروز، در ۸ فیلم به نقشآفرینی پرداخت که اکثریت قریببه اتفاق این آثار نتوانستند به آثار درخوری در جهت ترمیم وجهه عمومی این بازیگر تبدیل شوند
این ناکامیهای سریالی در شرایطی محقق شد که سریال نمایش خانگی این بازیگر(«دفتر یادداشت») نیز توفیق چندانی در میان مخاطبان نداشت تا مورد وثوقترینبازیگر جریان کمدی کشور، سالهای خوشایندی را پشتسر نگذارد.
حالا اما طبیعی است که عطاران با «صددام» در پی احیای امپراطوری گذشته خودباشد. او در تمام این سالها، با نوعی بازی تیپیکال، به شمایلی در سینما رسید که برایمخاطبان طیفهای مختلف، جذابیتهای بسیاری داشت و حالا احتمال میرود که اینجریانسازی با آن چیزی که از گریم و خلاصه داستان فیلم متوجه میشویم، دوبارهاحیا شده و عطاران را به جایگاه رفیع قبلی خود بازگرداند.
آنهم با توجه به رقبای جدیدی که طی سالیان گذشته در سینمای کمدی ظهورکردهاند، عطاران نیاز به یک بازطراحی در شیوه بازیگری و نحوه انتقال به مخاطبداشت که امیدواریم این اتفاق با «صددام» رخ دهد.
بدون دیدگاه