12:10

یک جوان انگلیسی به جرم حمایت از تروریسم و اندیشه‌های راست افراطی، به خواندن آثار کلاسیک از «دیکنز»، «آستین» و «شکسپیر» محکوم شد.
به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، یک جوان ۲۱ ساله انگلیسی برای دانلود حدود ۷۰ هزار سند مربوط به برتری نژاد سفید و دستورالعمل ساخت بمب، به خواندن آثار ادبیات کلاسیک به قلم چارلز دیکنز، جین آستین، ویلیام شکسپیر و توماس هاردی محکوم شد.
به گفته قاضی پرونده، بن جان (Ben John) که دانشجوی سابق دانشگاه دومونت فورد انگلستان بود، باید هر چهار ماه یک بار به دادگاه مراجعه کند و در مورد مطالعاتی که انجام داده مورد ارزیابی قرار گیرد. قاضی تیموتی اسپنسر همچنین جان را به دو سال حبس تعلیقی و دو سال آزادی مشروط محکوم کرده است.
بن جان در سال ۲۰۱۸ به دلیل نوشتن نامه‌ای حاوی مضامین نفرت‌پراکنی خطاب به همجنس گرایان، مهاجران و لیبرال‌ها توجه ماموران مقابله با تروریسم را به خود جلب کرد، تحقیقاتی که به مداخله برنامه پیشگیری دولت انگلیس و ارزیابی‌های روانشناسی منتهی شد. اما این تمام ماجرا نبود، این جوان انگلیسی در آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین- اردیبهشت ۹۸) بیش از ۹ هزار سند مربوط به اندیشه‌های راست افراطی و اقدامات تروریستی را در هارد درایو کامپیوتر شخصی خود کپی کرده و در ماه اوت همان سال (مرداد- شهریور ۹۸) ۲ هزار و ۶۰۰ سند دیگر را به این مجموعه اضافه کرد. وی در ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی- بهمن ۹۸) به اتهام در اختیار داشتن اسناد مربوط به ساخت خانگی سلاح‌ و مواد منفجره بازداشت شد.
هیات منصفه دادگاه در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۱ اوت (۲۰ مرداد ۱۴۰۰) برگزار شد، رای دادند که اطلاعات جان می‌تواند برای تدارک و انجام یک اقدام تروریستی مفید باشد، جرمی که حداکثر ۱۵ سال زندان دارد. اما قاضی حکم داد که جرم جان از سر جوانی بوده و خطاب به او گفت: تو تنهایی و دوست واقعی چندانی نداری. اسپنسر ادامه داد جان مستعد پیوستن به گروه‌های تروریستی هست اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.
قاضی پس از آن که از جان قول گرفت دیگر درباره مطالب مربوط به برتری نژاد سفید تحقیق نکند، از او پرسید: کتاب های دیکنز را خوانده‌ای؟ کارهای آستین چطور؟ با غرور و تعصب آستین، داستان دو شهر دیکنز و شب دوازدهم شکسپیر شروع کن. درباره (آثار) هاردی و آنتونی ترولوپ فکر کن.
وی در ادامه گفت: در تاریخ چهارم ژانویه درباره چیزهایی که خوانده‌ای به من گزارش می‌دهی. ازت امتحان می‌گیرم و اگر بفهمم دروغ می‌گویی مجازات خواهی شد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *