13:36

فهرست جدید نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» درحالی اعلام شد که رکورد مسن‌ترین نویسنده‌ای که تاکنون در این فهرست قرار گرفته است، شکسته شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، با اعلام فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بوکر» ۲۰۲۲، «آلن گارنر» نویسنده بریتانیایی به مسن‌ترین نویسنده‌ای تبدیل شد که تاکنون به عنوان نامزد نهایی این جایزه ادبی انتخاب شده است.
«نیل مک‌گرگور» رئیس هیات داوران امسال، شش کتابی که در فهرست نهایی این دوره از جایزه ادبی «بوکر» قرار گرفته‌اند را به عنوان کتاب‌هایی «قدرتمند که درباره مسائل مهم صحبت می‌کنند» توصیف کرده است.

اگر «آلن گارنر» به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شود، این جایزه را در هشتاد و هشت سالگی دریافت خواهد کرد. او برای نگارش رمانی به نام «تریکل واکر» که با وجود حدود ۱۵هزار کلمه کوتاه‌ترین رمان این فهرست محسوب می‌شود به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.
علاوه بر «گارنر»، یک نویسنده ایرلندی، دو نویسنده آمریکایی، یک نویسنده سریلانکایی و یک نویسنده زیمباوه‌ای نیز نامزد دریافت این جایزه شده‌اند.
«نوویولت بولاوایو» نویسنده زیمباوه‌ای که پیش از این در سال ۲۰۱۳ برای رمان «ما به نام‌های جدید نیاز داریم» نامزد نهایی شده بود، این بار برای «شکوه» رمانی که با الهام از «مزرعه حیوانات» نوشته شده است، موفق شد به این فهرست راه پیدا کند.
«الیزابت استراوت» نویسنده آمریکایی نیز که در سال ۲۰۰۶ برای رمان «نام من لوسی بارتون است» در فهرست نامزدهای نهایی بوکر قرار گرفته بود، در این دوره برای نگارش کتاب «اوه ویلیام!»، ادامه‌ای بر داستان «نام من لوسی بارتون» به عنوان نامزد نهایی معرفی شد.
«شاهان کاروناتیلاکا» نیز برای «هفت قمر ماالی آلمیدا»، دومین رمانی که خلق کرده است برای کسب «بوکر» ۲۰۲۲ با سایر نویسندگان رقابت می‌کند. او این کتاب را درباره عکاسی نوشته است که در بحبوحه جنگ داخلی گیر افتاده است. او این رمان را ۱۰ سال پس از نگارش نخستین رمانش به چاپ رسانده است. «شاهان کاروناتیلاکا» دومین نویسنده سریلانکایی است که در دو سال گذشته به این فهرست راه یافته است.
«پرسیوال اِورت» نویسنده آمریکایی نیز برای رمان کارآگاهی «درختان» انتخاب شده است. نام «کلر کیگان» نویسنده ایرلندی نیز برای خلق رمان «چیزهای کوچک مانند این» که داستانی درباره کریسمس یک شهر کوچک ایرلندی را روایت می‌کند، به عنوان ششمین نامزد در این فهرست دیده می‌شود.
برنده نهایی «بوکر» ۲۰۲۲ در هفدهم اکتبر (۲۵ مهر) در جریان مراسمی واقع در لندن معرفی خواهد شد. به هر یک از شش نویسنده‌ای که در فهرست نامزدهای نهایی قرار دارند مبلغ ۲,۵۰۰ پوند و به برنده نهایی ۵۰,۰۰۰ پوند اهدا می‌شود.
جایزه «بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. سال گذشته «دیمون گالگوت» برای نگارش رمان «عهد» به عنوان برنده این جایزه ادبی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *