18:03

میراث مشترک ایران و ارمنستان در ماموریت عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به کشور ارمنستان که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در ایروان صورت گرفت بررسی شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر 16 آبان1400 در این‌باره گفت: ارمنستان در کتیبهٔ سه‌زبانهٔ داریوش هخامنشی در بیستون با نام ارمینه (به زبان پارسی و عیلامی) و اورارتو (به زبان اکدی) بعنوان یک ساتراپی یا استان ایران معرفی شده است.
این زبان‌شناس، ارمنستان را نخستین کشور جهان دانست که مسیحیت را به عنوان دین رسمی و توسط تیرداد سوم اشکانی در سال 301م پذیرفته و ۱۳سال بعد روم باستان مسیحیت را به رسمیت شناخت.
او افزود: بر اساس اسناد ارمنی، پذیرفتن مسیحیت، مربوط به بیماری سخت تیرداد و شفا یافتن وی توسط گریگور روشنگر (اولین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایرانی) است لذا شمایل این دو ایرانی بر ورودی کلیسای اچمیادزین که مهمترین کلیسای ارامنهٔ جهان است نقش بسته است.
به گفته رضوانفر،شهر مذهبی اچمیادزین، تا سال 1945م به نام ولاش‌آباد نامیده می‌شد و به دست ولاش‌شاه (117-140م) از دودمان پارتیان ایران بنا شد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،کلیسای جامع اچمیادزین که در اسناد ایرانی به نام سه کلیسا نامیده شده ، محل استقرار جاثلیق (پیشوای جامع) ارامنه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *