13:31

 دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی این وزارتخانه گفت: پژوهش بنیادی و کاربردی باید متناسب با فضای زندگی مردم، نظام اداری و تصمیم‌سازی کشور باشد.

به گزارش ایرنا، محمود شالویی روز یکشنبه در آیین اختتامیه سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پژوهش بنیادی و کاربردی باید متناسب با فضای زندگی مردم، نظام اداری و تصمیم‌سازی کشور باشد.

دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آنچه امروز بدست می‌آید و مشاهده می‌کنیم ناشی از عدم توجه به پژوهش‌های انجام شده گذشته است و اینکه فضای کنونی جامعه ما تغییر کرده و آن پژوهش مطابق با شرایط امروز و نیاز جامعه نیست.
وی تاکید کرد: در نظام برنامه‌ریزی کشور باید مشخص شود که نتیجه پژوهش قرار است کجا اجرا شود و البته مهم است که پژوهشگر هم برای تدوین طرح و نتایج آن باید کاملا بی‌طرف باشد.
شالویی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در موضوع حمایت تا اندازه موفق بودیم، اما در هدایت فرهنگی چندان موفق نبودیم، مهم این است که همه در کنار یکدیگر به ساخت‌وساز فرهنگ جامعه کمک کنیم.

رئیس فرهنگستان هنر نیز پژوهشگر را هنرمند دانست و گفت: پژوهش، آموزش، اجرا و آفرینش باید به یکدیگر متصل و پیوندهای میان این حوزه ها باید ایجاد و تقویت شود.

بهمن نامور مطلق گفت: در پژوهش باید مراقب باشیم که تکرارکننده حرف دیگران نباشیم یکی از آسیب‌های پژوهش تکرار پژوهش‌های کشورهای غربی است.

شالویی: باید به ساخت‌وساز فرهنگ جامعه کمک کنیم

رئیس فرهنگستان هنر گفت: استفاده از تجارب جهانی را نفی نمی‌کنم، اما نباید تکرار کننده کارهای آنها باشیم شرایط زیست و زمان آنها با دوران و شرایط جامعه ما متفاوت است .

نامور مطلق تصریح کرد: پژوهش، آموزش، اجرا و آفرینش باید به یکدیگر متصل و پیوندهای میان این حوزه ها باید ایجاد و تقویت شود .

وی افزود: احساس بی‌نیازی مدیران از پژوهش و تجارب گذشتگان و بی‌توجهی هنرمندان در آفرینش، از مشکلات حوزه پژوهش و بسیار خطرناک و آسیب زا است. مشکل دیگر ما در این حوزه  مستغرق نبودن پژوهشگر و معلم است پژوهشگر باید غرق در پژوهش خود باشد و عمیق کار کند.

رئیس فرهنگستان هنر تاکید کرد: پژوهش فرهنگی از کیفیت‌های زندگی است که متاسفانه در نظام پژوهشی ما به کمیت محض تبدیل شده که علت نتیجه بخش نبودن پژوهش‌های ما همین عوامل است.
وی بیان کرد: ما میراث پژوهشی خوبی داریم، اما باید میراث داران خوبی هم باشیم. باید در حوزه پژوهش چنان عمیق باشیم که با اطمینان خاطر بگوییم «یافتم» همین بکارگیری عبارت (یوریکا) نشان می‌دهد ما از میراث بزرگان و اندیشمندان خود هم استفاده نمی کنیم.

وی بیان کرد: ما به فراپژوهش و یافتن حلقه‌های پیوستگی و اتصال پژوهش‌ و دمیدن روح معنابخشی به نظام پژوهش نیازمندیم.

نامور مطلق اظهار داشت : برای پژوهش نیازمند خیال و تخیل هستیم، فلسفه ایرانی بر مبنای همین زیبایی‌شناسی و خیال استوار است و نباید خود را از آن محروم می‌کنیم.

تدوین و انتشار حدود یکهزار و ۲۶۰ فعالیت پژوهشی در ۴ سال گذشته 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر ارتباطات نیز در این مراسم گفت: چند سال گذشته این برنامه به صورت کشوری و سراسری برگزار شد پژوهش‌های مختلفی از وزارتخانه و دستگاه‌ها و دانشگاه‌های دیگر رسید که آثار کیفیت خوبی هم داشت که البته در سال‌های اخیر به ویژه به دلیل کرونا به صورت سراسری برگزار نشد.

محمد سلگی افزود: در دوره سوم معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های پژوهشی درون این وزارتخانه‌ در بخش استانی و ستادی بررسی و انتخاب شد و بخشی هم به بررسی و انتخاب فعالیت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ۴ سال گذشته حدود ١٢۶٠ محصول پژوهشی در قالب کتاب و گزارش تدوین و منتشر شده است این آمار نشان می‌دهد علایق به فعالیت‌های پژوهشی رو به رونق و گسترش است.

وی گفت: در سالیان اخیر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به مرجع پژوهش فرهنگی کشور تبدیل شده است؛ حدود ٢٠ روز پیش هم آیین‌نامه مراکز  پژوهش فرهنگی هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اکنون دبیرخانه این مرکز در این پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مستقر شده است.

در این مراسم محمدرضا بهمنی، آرش حیدری، محمد رحمتی، فرزاد غلامی، حسین مسگرانی، و فاطمه جواهری به ترتیب گزارش‌های درباره کتاب تحول سازمان‌های فرهنگی در عصر فضای مجازی ، طرح ژانر خلقیات و سیاستگذاری فرهنگی در ایران، طرح ملی سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان، طرح سینمای مستند و مسائل محیط زیستی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد عملکرد شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان در موضوع قومیت‌ها و طرح تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی ایران ارایه کردند.

شالویی: باید به ساخت‌وساز فرهنگ جامعه کمک کنیم

در پایان این مراسم ١٣ پژوهشگر برتر در سه بخش استان، معاونت‌های ستادی و پژوهشگاهی حوزه هنر و فرهنگ به انتخاب  هیات داوران به شرح زیر معرفی و با اهدای لوح از تلاش‌ها و زحمات آنان در طرح‌های پژوهشی ارائه شده، قدردانی شد:
نجف قراچورلو، از استان آذربایجان غربی
حسین مسگرانی، از سیستان و بلوچستان
مصطفی نباتی‌نژاد، از استان اصفهان
منصوره فیض‌آبادی، از نهاد کتابخانه های عمومی
بهروز رسولی، معاونت فرهنگی وزارتخانه
حسین چاقمی ابیازنی، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
محمدرضا بهمنی، از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی
فرزاد غلامی، از پژوهشگاه هنر
ابراهیم توفیق، از پژوهشگاه هنر
فاطمه جواهری، از پژوهشگاه فرهنگ
حسین حسنی ، از پژوهشگاه ارتباطات
فاطمه فلاح ، طرح ملی با سازمان سینمایی
محمد رحمتی ، طرح ملی با سازمان سینمایی
همچنین در بخش استانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی و مهین زرنگ کارشناس مسئول پژوهش شایسته تقدیر شناخته شدند.

در این مراسم سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور حضور داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه سومین دوره جشنواره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجموع ١۶۶ اثر شامل ۶۵ طرح پژوهش ۵٣ کتاب و ۴٨ پایانه به دبیرخانه این رویداد پژوهشی و فرهنگی رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *