13:37

سینمای فرانسه با تغییر رویکرد خود برای انتخاب نماینده خود در جوایز اسکار ۲۰۲۳، در تلاش است ناکامی خود را در این شاخه پس از ۳۰ سال به پایان برساند.
به گزارش ایسنا به نقل از ایندی‌وایر، فرانسه با اعلام فهرست کوتاه پنج فیلم که قرار است برای ارسال به آکادمی برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در نظر بگیرد، فصل جدیدی در تلاش‌ برای کسب اسکار برای این کشور صاحب سینما آغاز کرد و با توجه به واکنش‌های منفی سال گذشته در پی انتخاب فیلم برنده نخل طلای «تیتان» و نادیده گرفتن فیلم «اتفاق»، این کشور رویکرد خود را در تلاش برای حمایت از فیلم‌هایی که احتمال بیشتری برای کسب نامزدی دارند، اصلاح کرده است.
هییچ اجباری نیست که نماینده سینمای فرانسه در اسکار ۲۰۲۳ از فیلم‌های جشنواره کن باشد، تصمیمی که از اثرات برکناری «تیری فرمو» رئیس جشنواره کن از جایگاه تاثیرگذارش در کمیته اسکار این کشور پس از بیش از یک دهه نفوذ است.
از سوی ساخته «کلر دنی» فیلمساز باسابقه فرانسوی با عنوان «دو طرف تیغ» که برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره برلین بود نیز از سوی کمیته اسکار سینمای فرانسه رد شده است و به جای آن آثاری از پنج فیلمساز جوان این فرصت را دارند تا نماینده سینمای فرانسه در رقابت اسکار پیش‌رو باشند که شامل «سنت عمر» ساخته «آلیس دیوپ»، «یک صبح خوب» به کارگردانی «میا هانسن-لاو»، «تمام وقت» ساخته «»اریک گراول»، «خاطرات پاریس» ساخته «آلیس وینوکور» و«بدترین‌ها» ساخته مشترک «لیسا آکوکا» و «رومن گوئره» می‌شوند و روز ۲۳ سپتامبر در نهایت یک فیلم به عنوان انتخاب نهایی به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.
در حالی که فرانسه به خاطر سینمای خود شناخته شده است، ۳۰ سال است که برنده اسکار نشده است و بسیاری کمیته اسکار ثابت آن را در این امر مقصر می‌دانستند. سینمای فرانسه تاکنون ۹ بار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین‌المللی) شده و پس از ایتالیا (۱۱ جایزه) پرافتخارین کشور در این شاخه محسوب می‌شود. فرانسه که از نخستین سال آغاز رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (که پیش از این با نام شاخه بهترین فیم خارجی یا غیرانگلیسی زبان شناخته می‌شد) در سال ۱۹۵۶ فیلم به آکادمی معرفی می‌کند تاکنون با ۳۴ نامزدی، در میان تمام کشورها رکورددار است.
فرانسه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ با فیلم «پیامبر» ساخته «ژاک اودیار» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافت و فیلم «هند و چین» محصول سال ۱۹۹۲، آخرین فیلم فرانسوی فاتح اسکار خارجی است.
آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است. فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.
مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *