شادباشی برای میلاد فیلمسازی ارزشمند و هنرمندی محترم

21:27

بانی‌فیلم – مسعود داودی: وقتی درباره سینمای ملی و فیلم‌های مبتنی بر فرهنگ ایرانی حرف می‌زنیم، تنها نام تعداد اندکی از هنرمندان به ذهن‌مان می‌آید؛ کارگردانانی که ضمن پایبندی بر اصول فرهنگی، همچنان دغدغه ذهنی‌شان اعتلای سینمای ملی و زنده نگاه‌داشتن هویت فرهنگی سینمای ایران است.
علی حاتمی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و… مسعود جعفری جوزانی از معدود سینماگرانی هستند که ساخته‌هایشان مهر تاییدی بر میزان علاقمندی‌ آنان به فرهنگ غنی مملکت‌مان است.
در میان این سینماگران شاخص که هر یک از آثارشان مسیر روشنی از هویت کشورمان را نشان می‌دهد، فیلم‌های مسعود جعفری جوزانی جدای از داشتن قوت و غنای یک اثر ملی، به نمادهای فرهنگ بومی و قومی ایران هم وفادار است.
جعفری جوزانی نه صرفا یک کارگردان شاخص سینمای ایران که مبدع راه‌اندازی یک جریان متفکر فیلمسازی‌ست؛ جریانی که شاکله‌های ملی مملکت را با باورها و سنت‌های بومی درهم آمیخته و آثاری آفریده که جایگاهی رفیع و ویژه در سینمای کشورمان یافته است.
مسعود جعفری جوزانی به باور بسیاری از دست‌اندرکاران سینما و دوستانش، یکی از ثابت‌قدم‌ترین کارگردانان سینماست که همچنان پای اصول حرفه‌ای مبتنی بر اخلاقیات، معرفت و جوانمردی ایستاده است.
او برخلاف خیلی‌ از فیلمسازان قدیم و جدید، از باورهای اخلاق‌مدارانه‌ خود عقب‌ ننشسته و مصلحت‌اندیشی‌های رایج را -در این دوران غربت اخلاقیات و زوال ارزش‌ها-، فدای دستیابی و رسیدن به شرایط مطلوب فیلم ساختن نکرده است.
(نگاهی به آمار تولیدات سینمایی و خانگی این سال‌ها و تکرار مهوع برخی از نام‌ها در مقام کارگردان و تهیه‌کننده به خوبی می‌تواند برای ما عمق فاجعه اخلاقی و سقوط فرهنگی را نشان دهد!)
باید دوباره تاکید کرد که مسعود جعفری جوزانی باز هم برخلاف بسیاری از فیلمسازان قدیم و جدید، کناره‌گیری از اصول و باورهای اعتقادی را نه یک موفقیت و امتیاز برای یک هنرمند بلکه نوعی سقوط از ارزش‌های والای انسانی برای او می‌داند.
در دنیای جعفری جوزانی همچنان پایمردی بر گذاره‌های اخلاقی و ایستادن بر اصول، سرفصل‌هایی که به زندگی و حیات آدمی معنا می‌بخشد؛ همین ویژگی‌های اوست که مسعود جعفری جوزانی را در دنیای سینمای باهویت کشورمان ماندگار و از او تصویر سینماگری شاخص و محترم را ترسیم کرده است.
جوزانی در حالی قدم به هفتاد و دومین سال زندگی‌اش می‌گذارد که هویت اجتماعی و فرهنگی‌اش با اتکا به همین ویژگی‌هایش معنادار و بامفهوم می‌شوند. این شاکله فرهنگی‌ست که از جوزانی همچنان تصویری قابل احترام، سینماگری محترم و هنرمندی ارزشمند را در خاطر علاقمندان سینما به جا گذاشته؛ او با همین مشخصه‌های ارزشمند و قابل تامل، مسعود جعفری جوزانی است!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *