بانی‌فیلم: در میان سریال‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود، سریال «محرمانه» توانسته رضایت مخاطبان خود را به دست آورد.
این سریال به کارگردانی محمود معظمی، نویسندگی مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی سید رامین موسوی، داستان دوران تلخ کروناست.
سریال روایتی است از تلاش‌های دانشمندان کشورمان است که به پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در ساخت واکسن کرونا می‌پردازد و در این میان مغرضانی هستند که این پیشرفت را برنمی‌تابند.
سریال حکایت سخت‌کوشی کادر درمان، جانفشانی دانشمندان و دست آخر پیروزی بر این ویروس منحوس است. بسیاری از مردم کشورمان در مواجهه با بیماری کرونا دچار مشکلات فراوانی شدند که این سریال به حکایت غریب این سال‌ها می‌پردازد.
این گفت‌وگو با بهناز نادری بازیگر نقش سارا این مجموعه است که در «محرمانه» در نقش سرپرستار بیمارستان بیماران کرونایی بازی کرده است…

***

*از خودتان بگویید، چگونه وارد دنیای بازیگری شدید؟
بهناز نادری هستم متولد شهر اصفهان. من در یک خانواده نسبتا سنتی در شهر اصفهان بزرگ شدم که معتقد بودند حتما باید رشته پزشکی یا مهندسی را دنبال کنم ‌و با اینکه برادر بزرگترم دانشجوی رشته نقاشی بود و دو برادر دیگر هم نوازنده بودند و گرایش‌های هنری داشتند، ورود من به رشته هنر از محالات بود. می‌توانم بگویم به سختی وارد عرصه‌ هنر شدم. در نهایت با نمره پایین در رشته ریاضی دیپلم گرفتم و بالاخره با حمایت برادرم وارد دنیای هنر و رشته‌ تئاتر شدم‌. با کسب رتبه‌ تک رقمی و قبولی در دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا توانستم حضور خودم را در این رشته تثبیت کنم.

*پس مسیر آکادمیک را طی کرده‌اید. تحصیلات آکادمیک تا چه اندازه در رشد شما به عنوان بازیگر موثر است؟
قطعا بسیار موثر‌ است. شناخت شیوه های مختلف بازیگری در دنیا. شناخت تفاوت‌های بازیگری کلاسیک، بازیگری مدرن. اندازه‌ بازی در مدیوم‌های مختلف… پیچیدگی‌های شخصیت در شیوه‌های مختلف بازیگری از استانیسلاوسکی تا میرهولد‌، استلا ادلر بازیگری متد و … قطعا در رشد و تعالی بازیگر موثر است. و نمونه‌های آن را در سینما و تئاتر خودمان کم نداریم. بازیگران درخشان و ماندگاری که از همین مسیر آمده اند، مانده‌اند و بسیاری هم جاودان شده اند.

*همین جا سوالی مطرح می‌شود که آیا هر بازیگر سینما و تلویزیون می‌تواند وارد تئاتر شود؟
این واژه‌ی «هر» شاید در این جا درست نباشد. در تئاتر نوع بازی، بیان، بدن و انتقال حس بسیار با بازی در مقابل دوربین متفارت است. البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که بازیگران بزرگ سینما در تمام دنیا از تئاتر وارد سینما شده‌اند اما جنس و نوع دیگری در بازی را ارائه داده‌اند.
نکته‌‌ حائز اهمیت دیگر این است که گاهی دوربین بازیگری را در اصطلاح دوست دارد و بازیگر تئاتر گاهی در مقابل با دوربین دچار چالش می‌شود. بازیگر تئاتر باید مدیوم سینما و تلویزیون را بشناسد و بر آن اساس دیالوگ بگوید یا انتقال حس داشته باشد در غیر این صورت بازی او در برابر دوربینی که دیگر ظرایف بازیگری را شکار می‌کند، اغراق شده خواهد بود.
البته این یک بحث تخصصی است و بررسی آن در این گفت‌وگوی کوتاه نمی‌گنجد. اما یک نکته بسیار واضح است که بازیگر باید دوره دیده باشد چه دانشگاه چه دوره‌های دیگر بازیگری و این دوره‌ها به او راه درست را نشان خواهند داد.

*در مسیر بازیگری در ایران کسی الهام بخش شما بوده؟
در ایران و از میان بازیگران خانم، سوسن تسلیمی و مهتاب نصیرپور که البته افتخار شاگردی ایشون را هم داشتم.

*بازیگری جلوی دوربین را از چه زمانی شروع کردید؟
به طور حرفه‌ای با سریال تلویزیونی در «مسیر زاینده رود» به کارگردانی استاد حسن فتحی. در سینما هم اگر بخواهم در مورد نقش جدی صحبت کنم با بازی در فیلم «قطار آن شب» به کارگردانی حمید قطبی.

*برای سریال «محرمانه» چه طور انتخاب شدید؟
آقای معظمی من را در تئاتر می‌شناختند و بازی‌ام را دیده بودند و همیشه به من و بازی من در کارهای مختلف لطف داشتند در این سریال هم علیرغم کمبود وقت در پیش تولید سریال بازی نقش سارا که نقشی بسیار سخت هم بود به من سپرده شد که البته تحلیل‌‌های جناب معظمی در رسیدن به نقش به من خیلی کمک کرد.

*چالش هایی که برای ایفای این نقش داشتید چه بود؟
این نقش از چند جهت نقش بسیار سختی بود. سارا یک سرپرستار محکم و قوی است که با این‌که خانواده‌ای دارد و فرزندانی، در دوران کرونا ناچار است شرایط پیچیده‌ای را نیز در بیمارستان مدیریت کند. جدای از پیچیدگی‌های شخصیت، من با یک لباس بسیار ویژه روبرو بودم که تقریبا در ۷۰ درصد پلان ها مجبور بودم با ماسک و کلاه و لباس‌های مخصوص بازی کنم. و در بسیاری از سکانس‌ها تنها چشم‌ها بود که باید تمام عواطف و احساسات کارکتر را به مخاطب انتقال می‌داد. و این بزرگ‌ترین چالش من در این نقش بود.

*گویا یک کتاب صوتی هم به نام «مردمک» در دست نشر دارید از آن کتاب بگویید…
کتاب مردمک یک دلنوشته‌ی شخصی است که سال‌ها جسته و گریخته فضاهای مختلف منتشر می‌کردم. اخیرا تصمیم گرفتم که این مجموعه را به صورت صوتی هم منتشر کنم که این اتفاق به زودی زود خواهد افتاد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *