22:28

تهیه‌کننده مجموعه «هشت و نیم دقیقه»، گفت: سانسور قطعا به حوزه فرهنگ کمک نمی‌کند اما می‌تواند مانع خدشه‌دار شدن فرهنگ جامعه شود. سانسور از جنبه سلبی می‌تواند پیش برود اما نمی‌تواند فضای فرهنگی ایجابی درست کند.
بهروز مفید در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه حتما باید مرکزی تولیدات نمایش خانگی را کنترل کند، اظهار داشت: واقعیت این است که دو گانگی ایجاد شده در شان فضای فرهنگی ما نیست. منطقی این است که نظارت بر سریال‌های شبکه‌های خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
وی ادامه داد: حالا بر هر دلیلی این نظارت را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگذاشتند که به این سیاست‌های کلان نظام بر می‌گردد اما حتما باید نظارت بر عهده یک مرکز باشد چرا که دو گانگی ساترا و وزارت ارشاد زیبنده فضای هنر کشور نیست.
تهیه‌کنند سریال محکومین گفت: فرهنگ و سینما نباید وارد فضای سلیقه‌ای شود و البته بازهم می‌گویم این فضای فرهنگ را نباید رها کرد.
مفید در مورد تاثیر سانسور بر فرهنگ کشور، ادامه داد: سانسور قطعا به حوزه فرهنگ کمک نمی‌کند اما می‌تواند مانع خدشه‌دار شدن فرهنگ جامعه شود. سانسور از جنبه سلبی می‌تواند پیش برود اما نمی‌تواند فضای فرهنگی ایجابی درست کند.
این تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره مهاجرت هنرمندان به خاطر محدودیت‌ها و سانسور به خارج کشور افزود: فکر نمی‌کنم کسی تنها به خاطر سانسور تن به مهاجرت بدهد. قطعا عوامل دست به دست هم می‌دهند و هنرمند را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد و می‌شود گفت که سانسور در کنار مشکلات دیگر فرهنگی زمینه ساز مهاجرت هنرمندان به خارج از کشور می‌شود.
مدیر پیشین شبکه پنج سیما، گفت: معدود تهیه کنندگانی برای جذب مخاطب دست به کارهایی می‌زنند که زیبنده فضای فرهنگی ما نیست و به خاطر همین نیاز به یک مرکز کنترل داریم. اگر بتوانیم باید و نبایدها را مکتوب کنیم و آن را اختیار تهیه کنندگان و کارگردانان بگذاریم و آنها بر اساس آن مصوبه مورد سوال و جواب قرار بگیرند قطعا مشکلات ما کمتر خواهد شد.
مفید خاطر نشان کرد: متاسفانه تهیه کنندگان فرصت اعتراض به تصمیم‌ها را ندارند و اگر بشود یک مرکز بالادستی را برای شنیدن حرف آنها تعریف کرد تا بتواند به اعتراض آنها رسیدگی کند، حرکت رو به جلویی است و قطعا به ما و آینده سینمای ایران کمک خواهد کرد.

به تازگی یکی از کارگرانان سینما در اعتراض به سانسور اعمال شده بر سریال خود گفته؛ به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما به عنوان مخاطب شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *