11:08

ساناز سماواتی، بازیگر سینما و تلویزیون که هم اکنون در سریال «قصه‌ هزار افسون» مشغول بازی است. این سریال برای مخاطبان کودک و نوجوان و برای پخش از شبکه‌ نمایش خانگی آماده می‌شود.
به گزارش رسیده، ساناز سماواتی در گفت‌وگو با روابط عمومی سریال درباره‌ معیارهای خود برای بازی در یک اثر سینمایی یا تلویزیونی و پذیرش نقش می‌گوید:‌ اصلی‌ترین معیارم، خود نقش است و گروهی که قرار است با آن‌ها کار ‌کنم. کار کردن با گروهی که قبلاً با آن‌ها کار کرده باشم، برایم جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر است و البته در نهایت مبلغ قرارداد هم برایم مهم است.
او در ادامه دلیل حضور و همکاری‌اش برای بازی در سریال قصه‌ هزار افسون می‌گوید: با جناب سعید عباسی، کارگردان این سریال، چند سال قبل کار کرده بودم و تجربه‌ بسیار خوبی داشتم. همین مهم‌ترین انگیزه برای حضورم در این سریال بود. به ایشان در جایگاه کارگردان اطمینان خاطر و اعتماد دارم و از آن‌جا که من تجربه‌ بازی در فیلم و سریال کودک و نوجوان را دارم و جنس آن را می‌شناسم، تجربه‎ بازی در این اثر هم برایم جذاب است.
وی در خصوص نقش خود می‌گوید: این منشی، شخصیت خاص خود را دارد و به نوعی این شخصیت، دستیار، جاسوس و جانشین در قصه‌ این سریال محسوب می‌شود. این شخصیت ریزه‌کاری‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد و امیدوارم توانسته باشم به خوبی این شخصیت را بازی کنم.
سماواتی با اشاره بر این که دوره‌ همه‌گیری بیماری و ویروس کرونا بر هنرهای نمایشی، سینما و تلویزیون و حرفه‌ی بازیگری تأثیر فاجعه‌باری داشته است، اعتقاد دارد که در جایگاه بازرس انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ایران این چالش را بیشتر حس کرده‌ و در این باره می‌گوید: در دوران کرونا برای همکارانم مشکلات زیادی ایجاد شد که هم‌چنان ادامه هم دارد و از طرفی بسیاری از پروژه‌های تئاتر متوقف شد.
او تأکید کرد: متأسفانه همکاران ما بیمه بیکاری و حمایت‌های لازم را ندارند. صنوف هنری واقعاً در دو سال گذشته تحت تأثیر شرایط بد کرونا قرار گرفتند و فشار بسیار زیادی را تحمل کردند.
سماواتی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط پندمیک کرونا در پروژه‌های سینمایی پیش می‌آمد که علیرغم لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل محدودیت زمانی یا فشار تهیه‌کننده و کارگردان مجبور به عادی‌انگاری شود، می‌گوید: من چنین چیزی ندیدم. اتفاقاً در طول این دوران در همه‌ پروژه‌هایی که کار کرده‌ام، همدلی و همراهی گروه کارگردانی همیشه برقرار بوده است. اما چیزی که برایم سوآل است این است که در این دوران کرونا در قراردادها، بندی اضافه شده که در صورت ابتلا به کرونا، مسئولیت هزینه و درمان بر عهده‌ خودمان است و ما بازیگران یا عوامل تولید هم نبایستی هیچ ادعایی داشته باشیم. من متأسفانه با حسن نیت، قراردادها را امضا کردم و درگیر خواندن جزئیات نشدم. بعد فهمیدم که در قراردادها این بند را اضافه کرده‌اند. حتا از همکاران پروژه‌های دیگر هم شنیدم که این بند در قراردادهای‌شان اضافه شده است.
بازیگر سریال «قصه‌ هزار افسون» در ادامه در پاسخ به این سوآل که چرا فیلم و تئاتر و سریال کودک در ایران کم تولید می‌شود، گفت: این پرسش را از من نباید بپرسید. این پرسش، سئوال خود من هم است. چطور سال‌ها پیش آن همه آثار خوب در سینما، هنرهای نمایشی، تلویزیون و حوزه‌ی ادبیات تولید می‌‍‌شد، اما امروزه چنین آثاری وجود ندارد یا خیلی کم تولید می‌شود؟ آن نویسند‌گان، تهیه‌کنند‌گان و کارگردانان کجا رفته‌اند؟
او در ادامه در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد در این خصوص چند نکته وجود دارد. زمانی انتخاب بازیگر برای یک نقش بر اساس صلاحیت و توانایی او بود اما امروزه متأسفانه بر اساس تعداد فالوور بازیگر انتخاب می‌کنند. یعنی اینفلوئنسرها بازیگر شده‌اند. دیگر این‌که امروزه مسائل مالی در تولید فیلم و سریال، به عنوان اصل مهم تصمیم‌‌گیری مورد توجه قرار می‌گیرد و نقش‌ها به فروش می‌رسند و هر کسی که پول خوب می‌‌پردازد، بازی‌گر نقش اول فیلم یا سریال می‌شود. گویی دیگر مهم نیست چنین بازی‌گری توانایی و صلاحیت هنری دارد یا نه؟
سماواتی هم‌چنین تأکید می‌کند: قبلاً افراد درست، با تجربه‌های درست، در جای درست می‌نشستند. اما متأسفانه امروزه این‌گونه نیست و مسائل مالی روی همه چیز تأثیر گذاشته است و برای همین مخاطب، بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌ی آی‌فیلم را تماشا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *