11:26

یک شاعر در سالمرگ حمید مصدق گفت: شعر مصدق شعری مبتنی بر عاطفه، احساس و اندیشه است و شاعر حرفی دردمندانه برای گفتن داشته و سعی کرده که درد بزرگ و حرف خود را با روزگار و مردم جامعه در میان بگذارد.
یک شاعر در هفتم آذر سالمرگ حمید مصدق درباره این شاعر به خبرنگار ایرنا گفت: حمید مصدق از پیشگامان شعر نو ایران و از چهره‌هایی است که جایگاه خود را در قلمرو شعر فارسی تثبیت کرده‌است. حمید مصدق در شمار نام‌های ماندگار به شمار می‌آید. مصدق خلاف بسیاری از شاعران روزگار خودش اهل حاشیه و ایجاد موج‌هایی برای مطرح شدن نبود و زندگی دور از هیاهو را سپری کرد.
کامران شرفشاهی ادامه داد: مصدق فارغ‌التحصیل رشته حقوق بود و یکی از مشخصه‌های بارز شعر او رگه‌های اجتماعی و دیدگاه متعهدانه او نسبت به جامعه بود. چنانکه در شعر سیب او شاهد این حسرت بزرگ که بیانگر فاصله طبقاتی است هستیم.
این روزنامه‌نگار و پژوهشگر فرهنگ و رسانه با بیان اینکه در مورد مصدق گفتنی‌ها بسیار است، افزود: او شاعری است که در مجموعه‌هایی از جدایی‌ها و کتاب دو منظومه خود حضوری درخشان دارد و از چهره‌های قابل تحسین شعر نیمایی به شمار می‌آید. با بررسی آثار مصدق به این نتیجه می‌رسیم که شعر مصدق شعری مبتنی بر عاطفه، احساس و اندیشه است و شاعر حرفی دردمندانه برای گفتن داشته و سعی کرده که درد بزرگ و حرف خود را با روزگار و مردم جامعه در میان بگذارد.
به گفته شرفشاهی کمتر شاعری مانند مصدق در روزگار گذشته دور از تمامی مسائل و باندبازی‌ها و جریان‌های رایج مشغول کار ادبی بود. در مجموع می‌توان گفت که مصدق از شاعران نیک‌نام و خوبی است و اگرچه دارای آثار ارزنده و قابل تاملی است اما به لحاظ شهرت گریزی و منش خاصی که داشت کمتر دیده شد و شاید دست‌ها و جریان‌هایی در کار بود تا مصدق چندان دیده نشود تا برخی از اشخاص و نام‌ها پررنگ‌تر دیده شوند.
شرفشاهی با تاکید بر اینکه زمان صادق‌ترین داور برای قضاوت آثار است، بیان کرد: به قول فروغ فرخزاد همکاری حروف سربی اندیشه حقیر را نجات خواهدداد. زمان است که مرتبه شاعران را بالا می‌برد یا پایین می‌آورد. بعد از گذشت چندین دهه از روزگار مصدق شاهد این هستیم که برخی از شعرهای او مانند شعر وای، باران باران شیشه پنجره را باران شست/ از دل من اما، چه کسی نقش تو را خواهد شست؟ یا چند شعر دیگر هنوز بر سر زبان‌ها است و در ذهن‌ها جای گرفته است.
این شاعر ادامه داد: این مسائل بیانگر این واقعیت است که عوامل ظاهری نمی‌تواند جایگاه شاعران را برای همیشه تثبیت کند، بلکه قوت و اصالت شاعر است که مرتبه او را در آینده بالا می‌برد و تثبیت می‌کند.
او با بیان اینکه در این روزگار شاعرانی هستند که تلاش می‌کنند به شکل‌های مختلف دیده شوند، توضیح داد: برخی از شاعران حتی از روش‌های غیراخلاقی برای مطرح شدن استفاده می‌کنند؛ اما روش‌ها و کارهای آن‌ها هیچ تاثیری در قضاوت نهایی زمان نخواهد داشت و آنچه مورد قضاوت قطعی قرار می‌گیرد کیفیت آثار و اندیشه‌ای است که پشت این آثار وجود داشته‌است. در مرتبه دوم صداقت و زندگی شاعرانه شخصیت‌ها مهم است. اینکه چقدر مردمی بودند و چقدر به میهن و جامعه خود اهمیت می‌دادند و نسبت به زمانه و مسائل اجتماع حساسیت داشتند.
شرفشاهی درباره نقش رسانه‌ها بیان کرد: خوب است که رسانه‌های ما نسبت به شاعرانی مانند حمید مصدق رویکرد دوباره داشته‌باشند، آثار او را ورق بزنند و کارنامه ادبی و نقش شخصیتی این شاعر را مرور کنند. در شرایطی که جامعه ما از آثار نه چندان قابل تامل پر شده‌است معرفی شعرها و آثار خوب و شاعران بلند آوازه و گران‌مایه ادبیات فارسی به دانشجویان و نسل جوان اهیمت بالایی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *