رییس انجمن سینماداران می‌گوید؛

16:06

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به اینکه کسی حاضر نیست در بخش ساخت سالن سینما سرمایه گذاری کند، گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا یک نهضتی در سینما اتفاق افتاد و بسیاری از سرمایه‌گذاران تشویق شدند که در بخش سالن‌سازی سرمایه‌گذاری کنند که در ادامه آن پردیس‌های چون کوروش و مگامال ساخته شدند.
محمد قاصداشرفی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: در ادامه نهضت سالن سازی سینماهای قدیمی تبدیل به پردیس‌های چندسالنه شدند که این اتفاق باعث دلگرمی تهیه‌کنندگان و سالن‌داران شد. در صنعت سینما هرچه قدر تعداد سالن‌های سینما زیاد باشد هم برای مرزهایمان مفید است چراکه می‌تواند به فرهنگسازی و بسترسازی امور فرهنگی کمک کند.
رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با بیان اینکه وقتی کرونا در سال ۹۹ در کشور شیوع پیدا کرد و تمام دنیا را فراگرفت، صنعت سینما با افت‌وخیزهای بسیار و خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه شد، اظهار کرد: نزدیک به ۲ سال سالن‌های سینما تعطیل شدند اما سالن‌های حوزه هنری با توجه به اینکه بخش خصوصی نبود، سالن‌هایشان را باز نگه داشتند و به مخاطبان سرویس ارایه دادند که جای تشکر از موسسه بهمن‌سبز دارد.
در حال حاضر وضعیت سینماها در حالی قرار دارد که مخاطب نداریم و صاحبان فیلم راضی به اکران آثارشان نمی‌شوند. اینجا می‌طلبد دولت و مسئولان به کمک سالن‌های سینما بیایند
قاصداشرفی افزود: در این دو سال بخش خصوصی نتوانست هزینه‌اش را تامین کند و مسلما بسیاری از سالن‌های ما تعطیل شدند و برخی همچنان تعطیل هستند. در حال حاضر وضعیت سینماها در حالی قرار دارد که مخاطب نداریم و صاحبان فیلم راضی به اکران آثارشان نمی‌شوند. اینجا می‌طلبد دولت و مسئولان به کمک سالن‌های سینما بیایند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اگر کمک کردند بسیار جزئی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مسئولان کشور، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران چون در بخش فرهنگی فعالیت می‌کنند، وظایفی برعهده دارند تا بسترسازی در زمینه فرهنگ کنند، گفت: اگر فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، روابط اجتماعی‌مان صحیح و درست می‌شود. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از جوانان ما نگران آینده هستند و این نشان می‌دهد در بخش فرهنگ کار نکردیم و باید از دانشگاهیان کمک بگیریم. در حقیقت جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید با جوانان صحبت کنند و حرفشان را بشنوند تا متوجه خواسته‌شان شوند.
رییس هیات مدیره انجمن سینماداران ادامه داد: بخشی از این اتفاق می‌تواند در سالن سینما تامین شود چراکه سالم‌ترین تفریح، سینماست. در صنعت سینما باید تمام مسئولان این تصمیم را داشته باشند که به سالن‌سازی کمک کنند. همچنین سالن‌هایی که در حال حاضر موجود است، نباید تعطیل شوند. متاسفانه من تصمیمی در این مورد نمی‌بینم پس باید به مسئولان گوشزد کنیم که در بخش فرهنگ فعالیت چند برابری داشته باشند. نزدیک به ۵۰۰ شهرستان ما فاقد سالن سینما هستند و فرمانداری ها و شهرداری‌ها باید کمک کنند چراکه وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند تمام این مسئولیت را به دوش بکشند.
قاصداشرفی با بیان اینکه مسلما سینما غیر از فیلم چیز دیگری عرضه نمی‌کند و اگر نباشد سالن خالی به درد نمی‌خورد، گفت: اگر در ۲ سال کرونا فیلم‌های خوب اکران می‌کردند شاید امروز وضعیت‌مان اینگونه نبود.
وی تاکید کرد: البته من به نوبه خود از مسئولان‌مان در موسسه بهمن سبز حوزه هنری تشکر می کنم که در نهضت سالن‌سازی واقعا شاهکار کردند. در حقیقت یک تمرکززدایی از تهران توسط این موسسه اتفاق افتاده است یعنی در این شرایط اقتصادی بیشتر به شهرستان‌هایی رفتند که فاقد سالن سینما بودند و سالن‌سازی کردند. در بسیاری از شهرستان‌هایی که سینما نداشتند، موسسه بهمن‌سبز یا سالن ساخته و یا سالن‌هایی را بازسازی کرده است. این مساله به فرهنگسازی و بسترسازی بهتر برای نقش آفرینی فرهنگ کمک می‌کند.
مسلما سینما غیر از فیلم چیز دیگری عرضه نمی‌کند و اگر نباشد سالن خالی به درد نمی‌خورد. اگر در ۲ سال کرونا فیلم‌های خوب اکران می‌کردند شاید امروز وضعیت‌مان اینگونه نبود
رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با بیان اینکه فرهنگسازی نیاز به کمک و حمایت دولت دارد، مطرح کرد: دولت باید بخشی از هزینه‌های سینما از جمله مالیات برارزش افزوده و عوارض شهرداری و… را حذف کند. مشخص نیست ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که از سینما گرفته می‌شود، برای چه باید روی دوش سالن سینما باشد. اگر دولت واقعا کمک می‌کند و نیتش این است که سالن‌های سینما پابرجا و فعالیت داشته باشند باید پا جلو بگذارد و وام‌های کم‌بهره بدهد تا سینماهای موجود را حفظ کند و افراد تشویق شوند تا در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.
قاصداشرفی افزود: افرادی که در بخش فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال برگشت سرمایه نیستند چراکه مانند سینماداران دهه ۷۰ و ۸۰ عاشق کارشان هستند. هر سینما به لحاظ قیمت‌گذاری ارزش بالایی دارد اما ما حاضریم با ۲۰ نفر مخاطب، شغل و حرفه‌مان را ادامه دهیم. دلیل این مساله درست و صحیح فکر کردن و دلسوزی برای کشور است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروزه سینماها باید به شکل چندمنظوره ساخته شود و وزارت ارشاد باید این را در دستور کارش بگذارد، عنوان کرد: برای ساخت یک مجتمع فرهنگی باید تمام جوانب را در آن دید از جمله کتابخانه، مکانی برای بازی کودکان، رستوران و کافی‌شاپ و… . من موافق این قضیه و خواسته‌ام این است که این اتفاق رخ بدهد چراکه به درآمدزایی سینما و استان‌هایی که جایی برای تفریح ندارند، کمک می‌کند. اگر افرادی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و سالن ها را به چند منظوره تجهیز کنند، جای تشکر دارد چراکه ما در آینده به این موارد نیاز داریم.
رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به بازسازی سینماهای قدیمی با همان شکل موجود به دلیل حفظ خاطرات مخاطبان بیان کرد: پرسش اصلی اینجاست که آیا بخش خصوصی می‌تواند با درآمدی که ندارد سینماهای نوستالژی را حفظ کند. مسلما نه. در حال حاضر که پردیس‌های تجاری دارای سالن سینما کار می‌کنند، بدین دلیل است که خانواده با رفتن به یک مجتمع تجاری می‌تواند همزمان خرید کند، غذا بخورند و فیلم مورد علاقه خود را نیز ببینند. اما آن چیزی که در ایران درباره مال‌ها اتفاق افتاده است، من با آن موافق نیستم. در حقیقت دستورکاری از خارج آمده اما به غلط در کشورهای دیگر اجرا شده است.
قاصداشرفی ادامه داد: در خارج از کشور وقتی مجتمعی فرهنگی ساخته می‌شود، سالن‌های سینمایش جداست حتی ورودی و خروجی آن اما امکانات مجتمع‌های تجاری که در ایران ساخته می‌شود، مختلط هستند و این روش صحیح نیست. این وظیفه وزارت ارشاد است و باید در این زمینه کارشناسان طرحی ارایه بدهند و گروهی را استخدام کنند تا نقشه‌ای ارایه دهند.
وی خاطرنشان کرد: من به عنوان رییس هیات مدیره انجمن سینماداران این نگرانی را اعلام می‌کنم که سالن‌ها باید استاندارد باشد و حقوق مخاطبان باید رعایت شود. وقتی کسی بلیت می‌خرد و وارد سالن می‌شود باید از تمام امکانات رفاهی برخوردار باشند و به نحوه شایسته از سالن‌ها استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *