11:50

بانی‌فیلم: سینما به مفهوم هنری معناگرا و مولف، سینماگران بزرگی را پرورش داده است؛ از دوران صامت تا فیلم‌های سیاه‌وسفید دهه‌های سی و چهل و دهه‌های متاخر، سینما شاهد ظهور فیلمسازان مولفی بوده است.
سهم هر کشور در پرورش هنرمندان خالق سینمای هنری و شمار کارگردانان مولف، به اندازه انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد؛ در این میان سهم بعضی کشورها بیشتر است و برخی نیز کمتر!
در مورد سینمای جدی هندوستان نکته جالب توحه این است که میان سینمای جدی و هنری با تولیدات تجاری هیچ تناسبی وجود ندارد؛ بالیوود به اندازه‌ای بر سینمای هند قالب شده و سیطره دارد که یافتن سینماگرانی که آثارشان در زمره سینمای جدی قرار بگیرند بسیار اندک و کم‌شمار است.
ساتیا جیت رای یکی از مهم‌ترین سینماگران هندی‌ست که آوازه‌ای جهانی دارد.
کوروساوا درباره‌اش گفته بود: «ندیدن سینمای ساتیا جیت رای به معنای وجود در جهانی بدون دیدن خورشید یا ماه است.»
سایت سینمایی criterioncollection به مناسبت سالروز تولد این کارگردان بزرگ سینمای هند با انتشار سه تصویر از او در موردش نوشت: «ری، روح زیبای سینمایی که شاهکارهایی مانند «سه گانه APU» و خیلی فیلم‌های دیگر را به ما هدیه داد، در چنین روزی در سال 1921 متولد شد.»

گفتنی‌ست ساتیاجیت رای روز دوم ماه می سال ۱۹۲۱ در شهر کلکته به دنیا آمد.
پدربزرگش از رهبران جنبش اجتماعی بنگال بود. پدر او نیز از نویسندگانی بود که در ژانر کودک می‌نوشت،
این سینماگر بزرگ هند به شدت تحت تأثیر رابیندرانات تاگور فیلسوف بزرگ هندوستان بود.
او سینما را با ساخت «پاتر پانچالی» در سال ۱۹۵۵ آغاز کرد.
ساتیاجیت رای فیلمسازی نسبتا پرکاری بود؛ او در دوران فعالیت سینمایی‌اش نردیک به ۲۹ فیلم سینمایی ساخت.
این فیلمساز بزرگ در ویترین جوایز سینمایی‌اش، شمار زیادی جایزه را جا داده؛ از بردن دو جایزهٔ خرس نقره‌ای جشنواره برلین، جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز، جایزهٔ ملی فیلم از دولت هندوستان، تا جایزه اسکار افتخاری و…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *