18:41

یک زباله‌گرد چینی با خلق نقاشی‌های زیبا و هنرمندانه، در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی «ون‌گوگ چین» لقب گرفت.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پُست، این زباله‌گرد ۴۸ ساله که وِی گوانگ مینگ (Wei Guangming) نام دارد، نقاشی را از ۵ سال پیش بدون هیچ کلاس و دوره‌ای و به کمک خودآموزها یاد گرفت. شغل تمام وقت این هنرمند با استعداد زباله‌گردی‌ است، او هر روز برای تامین معاش خود با یک سه‌چرخه در خیابان‌های شهر شاوشینگ در استان چجیانگ چین می‌چرخد تا ضایعاتی مثل جعبه‌های مقوایی و لوازم برقی دورریخته شده را جمع کرده و به کارخانه بازیافت بفروشد.
به نقل از روزنامه متروپلیس اکسپرس، آقای وِی از جمع کردن زباله ماهانه ۵ هزار یوان معادل ۷۷۲ دلار درآمد دارد در حالی که از فروش نقاشی‌هایش ۷ هزار یوان یا یک هزار و ۸۱ دلار درمی‌آورد.
این هنرمند می‌گوید: نقاشی می‌کنم تا هم سرم گرم شوم و هم پول درآورم. اول کار شروع به نقاشی کشیدن کردم چون همیشه به این کار علاقه داشتم اما بعدا فهمیدم می‌توانم از این راه درآمدزایی هم بکنم. تا به امروز حدود ۴۰۰ تابلو فروخته‌ام.

داستان زباله‌گردی که ون‌گوگ چین شد
وِی این تابلوها را در آپارتمان استیجاری و ۱۵ متری خود می‌کشد که نه آب لوله‌کشی دارد نه دستشویی.
روزبه‌روز به مشتریان آثار این هنرمند افزوده می‌شود و وِی با وجود آن که ماهانه ۳۰ تابلو می‌کشد پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست بنابراین به گفته خودش سفارشات زیاد از حد قبول نمی‌کند تا مشتریان را از کیفیت کارش ناامید نکند.

داستان زباله‌گردی که ون‌گوگ چین شد
ون‌گوگ چین که اصالتا اهل دهکده‌ای در شرق این کشور است، می‌گوید از بچگی عاشق نقاشی بود اما هیچوقت برای این کار آموزش ندید. او به دلیل تنگدستی و فقر خانواده، در دوران دبیرستان به ناچار ترک تحصیل کرد و در شهرهای مختلف چین به کارگری مشغول شد.
وِی اولین بار در اواخر دهه ۹۰ میلادی پا به عرصه هنرآفرینی گذاشت، او کنار خیابان گوانجگو بساط می‌کرد و طرح دست رهگذران را می‌کشید اما این حرفه درآمد چندانی نداشت و از همین رو خیلی ادامه پیدا نکرد. این آقای هنرمند وقتی ازدواج کرد بار دیگر به کارگری روی آورد تا بتواند خانواده‌اش را تامین کند. او حالا علاوه بر همسر باید خرج چهار پسرش را هم از راه نقاشی و زباله‌گردی بدهد.

انگیزه و جرقه شروع
پنج سال پیش، یکی از دوستان وِی از او خواست برایش یک نقاشی بکشد؛ اگرچه او پیش‌تر هیچوقت به طور جدی این کار را نکرده بود اما این پیشنهاد علاقه کهنه‌اش به نقاشی را دوباره شعله‌ور کرد. این زباله‌گرد مستعد نقاشی را به کمک چند کتاب خودآموز و ویدئوهای آنلاین یاد گرفت هرچند توضیحات بعضی از این ویدئوها به زبان‌های خارجی بود.
وِی درباره این دست از ویدئوها می‌گوید: اگر زیرنویس داشته باشند به کمک زیرنویس اصول و تکنیک‌ها را یاد می‌گیرم و در غیر این صورت فقط به نحوه ترکیب رنگ‌ها دقت می‌کنم.
این هنرمند چینی مشتریانش را با توجه به پیام‌هایی که برایش می‌فرستند انتخاب می‌کند و در دستچین کردن آنها به دنبال گزینه‌هایی می‌گردد که تحصیل کرده باشند و قدر هنرش را بدانند.
او می‌گوید: این که موضوع نقاشی چه باشد را خودم انتخاب می‌کنم، شخصا طرفدار آثار نقاشان ناتورالیست و امپرسیونیست فرانسوی هستم.
هدف این هنرمند در بلندمدت این است که به یک نقاش حرفه‌ای تبدیل شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *