9:31

شاهرخ دریانورد کارگردان نمایش «یک ساعت در سن پیر» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
شاهرخ دریانورد طراح و کارگردان نمایش «یک ساعت در سن پیر» که این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی به مهر گفت: نمایش «یک ساعت در سن پیر» به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده برداشتی آزاد از نمایشنامه «مأمورهای اعدام» اثر مارتین مک دوناست که البته در اجرا مکان وقوع رخدادها از لندن به جزیره سن پیر در نزدیکی کانادا برده شده و تغییراتی نیز در درام و شخصیت‌ها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در واقع ما اتفاقات اصلی و کاراکترها را به حال و هوای دیگری منتقل کردیم و آنها را به کشوری به نام سن پیر بردیم که نزدیک کانادا و مستعمره فرانسه است و تنها ۵ هزار نفر جمعیت دارد اما آدم‌های نمایش برای ما خیلی آشنا هستند و به شیوه‌ای شخصیت پردازی شده‌اند که انگار آنها را می‌شناسیم و در زندگی روزمره‌مان با آن‌ها برخورد داریم. مک دونا این نمایشنامه را در اعتراض به قانون اعدام در انگلیس نوشته بود.
دریانورد درباره موضوع نمایش توضیح داد: داستان نمایش درباره مامور اعدامی به نام هری وِید است که به کارش افتخار می‌کند. البته چندسالی است که قانون اعدام با صندلی الکتریکی از قوانین این کشور حذف شده است. شبی یک پسر جنوب شهری به خانه هری می‌آید تا بابت اتفاقی که شب قبل افتاده از او عذرخواهی کند اما در همین شب دختر هری گم می‌شود و او به این پسر مظنون شده و او را دستگیر می‌کند. در نهایت این پسر را بی‌گناه اعدام می‌کنند در حالی که مشخص می‌شود دختر هری دزدیده نشده و خودش از خانه بیرون رفته است…
این کارگردان در پایان با اشاره به فضاسازی نمایش عنوان کرد: تلاش ما در طراحی فضا، دکور و شخصیت پردازی‌ها این بود که به مخاطب حس آشنایی را منتقل کنیم و تماشاگران در این یک ساعت فراموش کنند که در حال دیدن یک تئاتر هستند. در طراحی موسیقی نمایش نیز رگه‌هایی از ترس و وحشت نیز وجود دارد که در بازخوردهایی هم که تا امروز از مخاطبان گرفتیم به نظر می‌رسد به هدفمان رسیده‌ایم و این ترس و دلهره به درستی منتقل شده است. تلاش ما این بوده که مخاطب فراموش کند که در حال دیدن یک تئاتر است و ترس و دلهره‌ای هم که قصد انتقالش را داشتیم تنها در این صورت امکان پذیر بود.
شایان فصیح زاده، فهیمه شایان فر، شاهرخ دریانورد، عسل کلهور، شایان معماری، رضا شریف کاظمی، ماهان ترابی، سام عبادی، ساحل شفیعی، مهریار ارمغان سلطانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲ مهر هرشب ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *