«تیغ و ترنج»، «حواست هست» و «ارداتمندهیچ»

14:53

کتابهای «تیغ و ترنج» و«حواست هست» و «ارداتمندهیچ» شب گذشته با حضور نویسندگان این کتابها و علاقه مندان در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این برنامه که مجری کارشناس آن اسماعیل حاجی علیان بود، نخست کتاب «تیغ و ترنج» منتشر شده در حوزه هنری اصفهان معرفی شد.
کتاب “تیغ و ترنج” شامل چهار نمایشنامه از محمدرضا آریانفر است این کتاب دارای دیالوگ های زیبایی است و ویراستاری آن را یوسف خوش نظر، صفحه آرایی را محمدعلی ناصحی، طراح روی جلد را بابک صفری برعهده دارد.
کتاب «تیغ و ترنج» با خوانش بلندترین دیالوگ نمایشنامه «ابریشم و آتش» توسط فرزاد قاسمی بازیگر تئاتر معرفی شد و پس از آن محمدرضاآریان فر به روی صحنه آمد. این کتاب شامل چهار نمایشنامه عاشورایی از قومیت های مختلف است.
نویسنده این کتاب در خصوص «تیغ و ترنج» گفت: مسئله امام حسین (ع) و عاشورا قرن هاست که در فرهنگ ما مطرح بوده و نوشته شده است من سعی کردم قصه ای را تعریف کنم که کسی قبلا آن را تعریف نکرده باشد و دوست دارم که کارهایم امضای خودم را داشته باشد.
وی در خصوص نمایشنامه “و گاهی یادم می رود که عاشقم” که در هند اتفاق می افتد گفت: برای جمع آوری اطلاعات در مورد هند و، بودا و عاشورا در این کشور چندماه مطالعه کردم. این کتاب دارای چهار نمایشنامه به نام‌های «ابریشم و آتش»، «و گاهی یادم می رود که عاشقم»، «تیغ و ترنج» و «مجلس پنجم» است که از میان این آثار نمایشنامه «ابریشم و آتش» و «وگاهی یادم می رود که عاشقم» به روی صحنه رفته و اجرا شده است.
وی خاطرنشان کرد: نگارش این کتاب مجموعا ۶ سال زمان برد و معتقدم که در زمینه عاشورا و قصه هایی که قرن هاست مردم آن را شنیده اند باید زمان بیشتری بگذارید، دیالوگ هر یک از این نمایشنامه ها متفاوت است مثلاً «ابریشم و آتش» دیالوگی شاعرانه دارد.
آریان فر اظهارامیدواری کرد که حوزه هنری در پخش کتاب ها نیز مانند انتشارات آن که به واقع بسیار خوب است، همت بیشتری انجام دهد.
حاجی علیان مجری کارشناس این برنامه با اشاره به معلم بودن مهدی باتقوا نویسنده کتاب «ارادتمند هیچ» گفت: (هیچ) شخصیت کلیدی این رمان نوجوان است و به همین زیبایی پر و بال می گیرد و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و محملی مانند کلاس درس برای نشان دادن این شخصیت دیده شده است و باتقوا از خاطرات خودش و کلاس هایش در این کتاب استفاده کرده است.
نویسنده این کتاب در پاسخ به اینکه چه میزان از این کتاب تخیل و چه میزان از آن واقعیت است تصریح کرد: از آنجایی که باید نویسنده تجربه زیستی در مورد یک موضوع داشته باشد تا بتواند آن را با خیال قاطی کند بخش بزرگی از این خاطرات واقعی هستند حتی می‌توانم بگویم نام خانوادگی به نام «هیچ» نیز وجود داشته که متاسفانه اکنون عوض شده است.
باتقوا با اشاره به اینکه نخستین کارهایش ترجمه بوده است و برای بومی‌سازی ماجراهایی که در کتاب از مدرسه وی سای آمده است از خاطراتی که در کتاب ارادتمند هیچ آورده شده استفاده کرده ام می گوید: دوست داشتم وقتی یک نوجوانی این کتاب را می‌خواند شروع به نوشتن کند و این داستان نوشتن را کم کم به خواننده آموزش می دهد و برای همین کتاب ترجمه شبیه ارادتمند هیچ است.
مجری کارشناس برنامه گفت: در این کتاب جنگ تحمیلی ایران و عراق جایی بود که من با آن ارتباط خوبی برقرار کردم و بسیار دل چسب بود و در این کتاب تنها شخصیت هیچ نیست که متحول می‌شود بلکه معلم هم متحول می شود.
نویسنده کتاب «ارادتمند هیچ» با اشاره به اینکه این کتاب در سال ۹۸ منتشر شده افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم آن را رونمایی می‌کنیم البته سوره مهر پخش بسیار خوبی دارد و امیدوارم که این کتاب دیده شود من این کتاب را نه با اصول نویسندگی بلکه با غریزه خودم نوشته‌ام.
وی اظهار امیدواری کرد که داستان‌های این کتاب دیده شود و افزود: خوشحالم که این اثر در اصفهان رونمایی شد و این کتاب را به پسرم بهبد تقدیم کرده ام که یکی از شخصیت‌های کتاب نیز هست.
در ادامه کتاب «حواست هست» که توسط زینب سنجارون نوشته شده رونمایی شد، این کتاب اثرسوم این نویسنده است که قدیمی ترین داستان آن را هفت سال پیش نوشته است.
سنجارون با اشاره به اینکه به خانم های خانه دار فرصت های کمی برای نوشتن دارند و باید به دنبال زمان طلایی خود برای نوشتن باشند گفت: من دوست داشتم داستانی را خلق کنم که قهرمان آن یک زن معمولی باشد و با مسائل معمولی روبرو باشد و رودررویی با این مسائل معمولی و حل آن موجب رشد قهرمان شود.
وی افزود: قهرمان‌من با حل مسائل خود از مرحله ای وارد مرحله دیگر می شود و شخصیت خود را یک مرحله رشد می دهد.
مجری کارشناس این بخش از برنامه سارا سیامکی کارشناس ارشد ادبیات حوزه هنری استان اصفهان بود و از علاقه مندان خواست که برای تهیه کتابهای حوزه هنری استان اصفهان به سایت چهارباغ 4baagh.com مراجعه نمایند، خانم غفاری نیز به عنوان نویسنده و کارشناس مسائلی را در مورد کتاب «حواست هست» مطرح کرد.
وی در خصوص این کتاب گفت: این کتاب قصه روزمرگی های یک زن خانه دار یا مادر است که پس از خواندن آن می‌بینیم که نویسنده پا را فراتر گذاشته و شخصیتی را خلق کرده که عزت نفس بالایی دارد و سعی می‌کند که مشکلات خودش را حل کند، ارزش شخصیت کتاب به این است که دنبال بهانه‌جویی نیست و با تفکر و صبر راه‌حل را پیدا می‌کند و به نوعی از سلوک می رسد.
غفاری افزود: تفاوت این شخصیت با دیگر شخصیت های زن معمولی در نوع نگاهش است، با اینکه داستان های کتاب بسیار ساده هستند خواننده را ترغیب به خواندن می‌کند و اینکه با عوض کردن نوع نگاه مشکلات را حل کند.
وی تصریح کرد: نقطه قوت این داستان همان نثر ساده آن است که ما را به تعلیق داستانی نیز می رساند این کتاب جز کتاب‌هایی است که با چند خط آن زندگی انسان متحول می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *