12:20

آیین رونمایی از «کتاب دُماب»، نخستین دانش‌نامه‌ی روستایی کشور چهارشنبه اول تیر در کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی نشر دیبایه؛ آیین رونمایی از «کتاب دُماب»، نخستین دانش‌نامه‌ی روستایی کشور چهارشنبه اول تیر در کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار می‌شود. در این مراسم که چهارشنبه اول تیرماه، ساعت 4 بعدازظهر در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار می شود، اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن، یاسر احمدوند، معاون فرهنگیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیلرضا مختارپور رییس کتابخانه ملی، محمدرضا زائری رییس اندیشگاه فرهنگی و یدالله میرزایی مولفِ اثر سخنرانی خواهند کرد.
کتاب دماب، نخستین و کامل‌ترین دانشنامه‌ی یک روستای تاریخی در ایران است؛ کتابی که پس از چند سال پژوهشِ مستمر، در هفت جلد و دو هزار صفحه‌ی تمام رنگی منتشر و راهیِ قفسه‌ی کتاب‌فروشی‌ها شده است.
جلد یک و دو شامل فرهنگ و تاریخ دماب، فرهنگ واژگان دمابی در جلد سوم، سندهای تاریخی دماب در دو جلد چهارم و پنجم، سنگ نگاره‌های پیش از تاریخِ دماب در جلد ششم و تبارنامه مردم دماب، جلد آخر این دوره کتاب را تشکیل می‌دهند.
دکتر یداله میرزایی پژوهشگر و مولف مجموعه کتاب دماب هستند، سمیرا و شهرداد میرزایی نیز در پژوهش‌های اولیه کتاب همکاری داشته‌اند. نشر دیبایه با همکاری انجمن دوستداران دماب این کتاب را منتشر کرده است.
روستاي تاريخي دُماب که در لهجه محلی «دمُبو» خوانده می‌شود، در شمال غربي اصفهان و در فاصله صد كيلومتري شهر نجف آباد، 60 كيلومتري شهر گلپايگان و 40 كيلومتري خوانسار در منطقه مهردشت و در بين اين سه شهر، در استان اصفهان، و شهرستان نجف‌آباد است. دُماب در ارتفاع 2140 متر از سطح دريا و در دامنه‌های زاگرس و دالان کوه قرار دارد. تاريخ ايجاد روستاي دُماب به عنوان يک محل سکونت دائم بين سال‌هاي 1100 تا 1150 هجري خورشيدي برآورد مي‌‌شود. موقعیت روستای دماب در مرز بین کوچ نشینی و یکجا نشینی، و همسایگی با چهار محال و بختیاری و لرستان، موجب ایجاد معماری تدافعی و قلعه‌های متعدد در آن بوده است که برخی تا روزگار امروز باقی مانده و از برخی تنها برج‌هایی باقیمانده است. دماب دارای بافت با ارزش تاریخی در دنباله قنات است که چندین اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *