11:11

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» با حضور جمعی از اهالی موسیقی و هنرمندان شاخص این عرصه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسیده، آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» اثر جدید «هامان» شب گذشته در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد. در این برنامه، ضمن اجرای زنده قطعاتی از این آلبوم، مستندی از پشت صحنه‌های ضبط آن و گفت‌وگو با شخصیت‌های هنری پخش شد.
آلبوم «تیغ و ترانه» شامل ۱۰ قطعه موسیقی است که محمدرضا چراغعلی ساخت و تنظیم موسیقی آن را برعهده داشته و ترانه‌هایش از سروده‌های «هامان» است.
در این مراسم چهره‌های نام‌آشنای موسیقی نظیر فردین خلعتبری، کریم قربانی، شهرام صارمی، علی جعفری پویان، علیرضا میرعلی نقی، ناصر ممدوح و … حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، سجاد عزیزی آرام درباره این آلبوم موسیقی توضیح داد و گفت: «تیغ و ترانه» داستان کلی ممیزی و سانسور است. همانطور که می‌دانید ممیزی نه فقط در کشور ما بلکه در همه کشورها با نگرش‌ها و اهداف مختلف وجود دارد. از آنجا که آقای هامان هم در ایران زندگی می‌کند، هم در بلژیک، نگرش او به این موضوع فراتر از مرزهای ایران است و دیدگاه‌هایش در قالب هنر بیان شده است. بنده شاهد تلاش‌های او برای طراحی قطعات مختلف این آلبوم همراه با آقای چراغعلی بودم و نتیجه‌اش این آلبوم است که امشب رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به استفاده برخی خوانندگان از ترانه‌های ضعیف گفت: در این جلسه می‌خواهم درباره ترانه صحبت کنم؛ موضوعی که در روزگار ما اهمیت زیادی دارد. در بخشی از آثار موسیقایی که منتشر می‌شود، می‌بینیم از آن ادبیاتی که شایسته فرهنگ و زبان فارسی ماست فاصله گرفتیم و به نسخه‌هایی تن دادیم که صرفا خواننده‌ها یا شرکت‌ها طرفدارش هستند تا بتوانند بلیط بفروشند. این ترانه‌ها فقط نگاه به گیشه و فروش داشته و باعث شده‌اند از موسیقی و کلام خوب فاصله بگیریم.
فردین خلعتبری دیگر سخنران این جلسه بود. او ضمن تقدیر از عوامل تولید آلبوم «تیغ و ترانه» گفت: در عرصه وسیع موسیقی، سبک‌ها و روش‌ها باعث می‌شود که احساس کنیم موسیقی‌ها از یکدیگر جدا و جزیره‌ای‌اند. این تصور باعث می‌شود که به یکدیگر بی‌اعتنایی کرده و هر کس فکر می‌کند سبک و روش خود برتر از دیگری است. این اتفاق در حالی است که همه بخش‌های موسیقی به یکدیگر وصل بوده و اجتماع موسیقی را تکمیل می‌کنند.
وی ادامه داد: به نظرم در انواع هنر، مهم‌ترین چیز زیبایی است و هیچ دانشکده‌ای نمی‌تواند زیبایی را درس بدهد. برهمین اساس، نمی‌توان گفت که کدام موسیقی بر دیگری برتری دارد. یک وجه از اثر هنری، ساختاری است که روح زیبای هنرمند را بیان می‌کند و جنبه‌ای دیگر پذیرش مخاطب و احساس همدلی با آن است. به عبارت دیگر، زیبایی عنصری است که اگر مخاطب وجود نداشته باشد، احساس نمی‌شود.
خلعتبری در پایان گفت: امیدوارم هیچ وقت تیغی وجود نداشته باشد که ترانه‌ای را تهدید کند.
در بخش دیگری از این جلسه علیرضا میرعلی‌نقی به نقد و بررسی فرمی این اثر پرداخت. او در بخشی از سخنان خود گفت: در بین خوانندگان، فکر نمی‌کنم هنرمندی باشد که ترانه‌سرا نیز باشد، اما آقای هامان خود ترانه‌سرا نیز هست و ترانه‌های خودش را می‌خواند.
در پایان این مراسم نیز با حضور جمعی از هنرمندان نام‌آشنا و صاحب سبک موسیقی کشور از آلبوم «تیغ و ترانه» رونمایی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *