15:03

طالبان و گرمایش زمین و انسان پیش از تاریخ، از جمله خبرهای مهمی بودند که چهارشنبه (۲۴ شهریور ماه) در روزنامه های امروز جهان به آن ها پرداخته شد.

به گزارش ایسنا، آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو، مهمترین اخبار روزنامه‌های امروز جهان را بدین گونه شرح داده است:

طالبان همان است که بود

گاردین روزنامه انگلیسی نوشت: به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به معنای شکل بخشی دیگری در ساختار خاورمیانه، خواهد بود؟ زمین لرزه ای که سبب خواهد شد تا کشورهای عرب منطقه، در مراوده با متحدانشان، نگاهی دیگر داشته باشند. گذشته از آن، آیا باز می توان به آمریکا اعتماد کرد؟ تحلیل گران سیاسی با این پرسش، نگاهی دیگر به طالبان دارند. آن ها می گویند به رغم وعده طالبان، بر مدرن‌سازی و نوین نگری، به نظر می‌آید، طالبان، اساساً همانی است که آخرین بار در قدرت بود و به راستی می توان وعده آمریکا را مبنی بر استقرار  چتر حمایت از متحدانش باور کرد؟ به نظر نمی‌آید آمریکا دیگر حرکتی به خاطر افغانستان در منطقه داشته باشد.

گاردین نوشت: در کابل درباره دیدن نشدن دو رهبر برجسته طالبان، در اجتماعات افغانستان، پرسش‌های بسیار است. رهبر طالبان، ملا هیبت الله آخوندزاده و  برجسته ترین چهره طالبان ملا عبدالغنی برادر، دیده نشده‌اند. یک ماهی است آن ها در دیدرس اجتماع نیستند.

بحران مالزی

نگاه اکونومیست، نشریه انگلیسی به مالزی: پس از بحران سیاسی دامنگیر کشور، دولت مالزی و مخالفان، بر سر سرنوشت پارلمان آن کشور به توافق رسیدند. پارلمان، تا پایان ماه ژوئیه، منحل نخواهد شد.

گرمای شدید جهان

اکونومیست نوشت: گرمای خارق‌العاده و بسیار داغ، در مناطق بسیاری از جهان، تداوم خواهد داشت. ذوب شدن یخ های قطبی، هشداری است برای ازسرگیری توفان های دیگر.

تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی، تا سال ۲۰۵۰ سبب جابه‌جایی بیش از دویست و شانزده میلیون انسان در جهان خواهد شد.

لوفیگارو و لوموند، روزنامه‌های فرانسوی، با این عنوان از اثرهای آسیب‌رسان گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی می نویسند. این گزارش می‌گوید: تغییرات اقلیمی نیروی قدرتمندی است که سبب مهاجرت و جابه جایی آدم ها خواهد شد. خشکسالی و نبود آب کافی برای کشاورزی، از عوامل این جابه‌جایی خواهند بود. صحرای آفریقا، جنوب آسیا و آمریکای لاتین، در تیررس این یورش آب و هوایی خواهند بود اکنون باید دست به کار شد.

در حاشیه خبرهای امروز آمده است:

انسان پیش از تاریخ 

در تعقیب اثرهای انقراض گونه ای انسان در فیلیپین، با این عنوان لوفیگارو، روزنامه فرانسوی، از انقراض نسلی از انسان‌ها می‌نویسد که گونه آن ها بسیار نزدیک به انسان «نئاندرتال» است. پنج درصد از دی ان ای آن ها، نزدیک به این گونه انسان پیش از تاریخ است. آن ها، آخرین بازماندگان این گونه انسان در جزیره «لوزون» در فیلیپین اند. ژن آن ها بسیار نزدیک به بومیان استرالیایی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *