9:59

محمدرضا شاه‌مردی کارگردان نمایش «لیلیت» درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی و ویژگی‌های اثر توضیحاتی ارائه داد.
محمدرضا شاه‌مردی نویسنده و کارگردان نمایش «لیلیت» که این روزها در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره «تئاتر مقاومت» داشته است به مهر گفت: نمایش نسبت به اجرای سال گذشته در جشنواره «تئاتر مقاومت» تغییراتی کرده است که مهمترین آنها تغییر بازیگر مرد نمایش است. در اجرای جشنواره علی فرحناک در نمایش ایفای نقش می‌کرد که اتفاقاً جایزه بازیگری جشنواره را هم از آن خود کرد اما متاسفانه برای اجرای عمومی به دلیل مشغله کاری و حضورش در چند کار تصویری نتوانست با ما همراه باشد و چون با مجموعه تئاتر شهر در زمینه تاریخ اجرا به توافق رسیده بودیم مجبور به تغییر بازیگر شدیم و منصور صوفی جایگزین وی شد.
وی ادامه داد: در فضای اجرایی کار تغییر آنچنان زیادی نسبت به گذشته رخ نداده است اما فضای بازی منصور صوفی تفاوت‌های زیادی با فضای بازی علی فرحناک دارد که همین مساله باعث تغییراتی در کار شده است.
وی درباره ایده شکل‌گیری نمایش که مضمونی عاشقانه در فضای جنگ داخلی یوگوسلاوی سابق دارد، بیان کرد: عمده کارهای قبلی من به دوره‌های مختلفی از تاریخ می‌پرداخت و اصولاً پرداختن به مضامین تاریخی همیشه از دغدغه‌های ذهنی‌ام بوده است اما سوژه «لیلیت» اولین سوژه در کارنامه کاری‌ام است که قصه‌اش ارتباطی به ایران ندارد و در یک کشور دیگر اتفاق می‌افتد. من همیشه دغدغه مسائل سیاسی و اجتماعی روز را داشته‌ام و در این زمینه مطالعاتی دارم اما شاید اخباری که درباره جنگ می‌شنویم و مشکلاتی که در منطقه شاهدش هستیم، منجر به شکل‌گیری ایده این اثر نمایشی شده باشد. البته این نمایش را بسیار دوست دارم چون به خودم و روحیاتم خیلی نزدیک است.
وی درباره وجه تسمیه اسطوره «لیلیت» با انتخاب نام و مضمون نمایش توضیح داد: «لیلیت» اولین زن اسطوره‌ای جهان و خلقت از نگاه مردم اروپا است. مردم اروپا اعتقاد دارند که زنی زیبا و اسطوره‌ای در جهان وجود داشته است که حتی قبل از آدم و حوا می‌زیسته است و از او به عنوان اسطوره آفرینش نام می‌برند. در این نمایش نیز شخصیت مرد داستان به واسطه عشق و علاقه‌ای که به کاراکتر زن دارد او را «لیلیت» صدا می‌کند در صورتی که نام واقعی زن چیز دیگری است.
شاه‌مردی یادآور شد: از لحاظ مضمونی هم دلیل انتخاب این نام برای نمایش از این جهت بود که «لیلیت» عنصر وحدت بخشی در اروپا است و همه مردم اروپا به آن معتقدند و او را اولین زن اسطوره‌ای جهان می‌نامند اما می‌بینیم که کشور دارای وحدتی مانند یوگوسلاوی از هم فرومی‌پاشد و اصولاً می‌بینیم که در اروپا دیگر هیچ عنصر وحدت بخشی حتی مسیحیت که بتواند انسان‌ها را کنار هم قرار دهد، وجود خارجی ندارد. کشوری مثل یوگوسلاوی علی رغم همه وحدتی که در سرود ملی و پرچم و… داشت دچار جنگ داخلی شد و از هم فروپاشید درست مثل کاراکتر زن نمایش که دوست ندارد معشوقه‌اش او را «لیلیت» صدا کند و می‌بینیم که در نمایش همه آن عشق فرو می‌ریزد.
وی در پایان صحبت‌هایش درباره بازخورد مخاطبان گفت: خوشبختانه تا امروز بازخورد مثبتی از مخاطبان گرفته‌ایم و اکثر تماشاگران این نکته را متذکر می‌شوند که در طول نمایش فراموش کردند در حال دیدن تئاتر هستند و بیشتر در حال دیدن یک زندگی بودند تا تئاتر.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: بو را و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بوده و حالا جنگ داخلی، آنها را در مسیر دیگری قرار داده است و…
این اثر نمایشی با بازی منصور صوفی و مهناز رودساز تا ۲۰ دی ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *