12:40

مستند نیمه‌بلند «ناخوانده در شهر» روایت زندگی و کار یک پرستار در بیمارستان واسعی شهر سبزوار است؛ یکی از هزاران کادر درمانی که در دوران سخت مواجهه و مقابله با همه‌گیری کرونا روزها و شب‌های سخت و نگران‌کننده‌ای را گذراند.
به گزارش ایرنا، یکم شهریور مصادف با زادروز پزشک حاذق ایرانی ابو علی سینا، با هدف گرامی داشت خدمات و تالیفات وی به دانش پزشکی و تجلیل از پزشکان جامعه، به عنوان روز پزشک در ایران نامگذاری شده است. از آنجا که ابن سینا را پدر علم پزشکی می‌دانند به همین علت در ایران روز تولد وی را برابر با روز پزشک نامگذاری کرده‌اند. در تقویم ایرانی روز پزشک دوشنبه یک شهریور ۱۴۰۰ است. این روز در تقویم قمری برابر با ۱۴ محرم ۱۴۴۳ و در تقویم میلادی با ۲۳ آگوست ۲۰۲۱ برابر است.
در دوسالی که از شیوع کرونا گذشته است، پزشکان و کادر درمان قهرمانان واقعی جامعه بوده‌اند؛ کسانی که قطعا اطلاق یک روز برای تجلیل از زحماتشان کافی نیست ولی این مناسبت شاید فرصتی به تفکر درباره جان فشانی ها و سختی های سفیدپوشان جامعه پزشکی و کادر درمان در این زمان سختی که سپری شده باشد.
بی شک یکی از رسالت های دشوار مستندسازان در دوسال گذشته پرداختن به یک پاندمی، ثبت و ضبط ابعاد مختلف، پراکندگی، شدت و وسعت آن بوده است. موضوعی که به دلیل حضور در دل یک بحران و درگیری فیلمساز، مخاطرات و ریسک این کار را بیش از پیش ساخته است.
چنانچه اکبر عالمی کارگردان پیشکسوت سینمای مستند در همان روزهایی که درگیر تولید مستندی در باب کرونا بود به این بیماری مبتلا شد و درگذشت. البته که وی تنها مستندسازی نبود که بر اثر این بیماری از دنیا رفت. از آدم هایی شناخته شده‌تر چون خسرو سینایی، هوشنگ میرزایی و کیومرث درم‌بخش و جوان‌ترهایی چون حامد جلالی کاشانی که تازه واردان مستعدی در این عرصه بودند که کرونا فرصت دیگری برایشان باقی نگذاشت.
مستند نیمه بلند ناخوانده در شهر در ۳۴ دقیقه روایت زندگی و کار پرستاری در بیمارستان واسعی شهر سبزوار است؛ یکی از هزاران نفر کادر درمانی که در روزهای سخت مواجهه و مقابله با کرونا روزها و شب‌های سخت و نگران کننده ای را گذراند.
دست و پنجه نرم کردن کادر درمان بیمارستان با یک بیماری ترسناک که هنوز درمانی برای آن وجود ندارد و بیماران مختلفی که هرکدام به دلیلی اهمیت دارند (بارداربودن، همکار بودن و…) از جمله مواردی است که از زاویه دید فیلمساز برجسته می شوند.
نگرانی های خود این آدم ها برای معاشرت با دیگران و به خصوص اعضای خانواده شان به دلیل مجاورت و مواجهه با بیماران کرونایی یکی دیگر از موضوعاتی است که فیلم به آن می‌پردازد. کابوسی که اتفاقا در فیلم هم رخ می دهد و پرستار راوی قصه که نگران درگیرشدن با کروناست، هم خودش مبتلا می شود و هم بار خاطر ابتلای مادر و خواهرش را به دوش می کشد.
ناخوانده در شهر ساعات مختلف شبانه روز، بیماران مختلف مبتلا به کرونا با سن، جنس و شرایط مختلفشان و دغدغه ها و نگرانی های کادر درمان بیمارستان واسعی سبزوار را به تصویر می کشد. بیمارستانی که نمونه ای از صدها بیمارستان کشور است که استیصالی مشترک را به نمایش می گذارد. این زمینه مشترک باعث می شود که هر اثری که در این دوران تولید شده و می شود به سان تکه ای از یک پازل قسمتی از تاریخ پزشکی، بهداشتی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دوران و زمانه خود را بازتاب دهد.
بر این اساس این موضوع اهمیت ساخته شدن و تجمیع داده هایی که این گونه مستندات فراهم می سازند را بیش از پیش برجسته می سازد.
جابر مطهری‌زاده کارگردان این اثر پیشتر در مورد این مستند بیان کرده بود: در نهایت با هماهنگی‌های انجام شده، فیلمبرداری مستند ناخوانده در شهر را بصورت فیلمسازی تک‌نفره شروع کردم، برای این که عوامل کمتری وارد این فضای پر خطر شوند.
در این فیلم مشاهده‌گر، ما افرادی را دنبال می‌کنیم که همه با یک لباس متحدالشکل و ماسک به صورت، طوری که چهره و حتی جنسیت آنها مشخص نیست، برای یک هدف واحد که شکست این ویروس کشنده هست، جانفشانی می‌کنند. گویا همه‌ مردم، اعم از پزشک و پرستار و خدمه بیمارستان، حتی نیروی انتظامی که مسئولیت قرنطینه شهر را برعهده دارد و نیروهای داوطلبی که هر روز و هر شب، سطح شهر را ضد عفونی می‌کنند، تبدیل به شخصیتی واحد شده‌ و برای یک هدف متحد مشترک بسیج شده‌اند.
این مستندساز تصریح کرده بود: در این روزها که فیلمبرداری این مستند را شروع کرده‌ام، سه چهار پزشک و پرستار که در بخش بیماران کرونایی مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند، خودشان و حتی خانواده‌شان به این ویروس مبتلا شده‌اند و در واقع پزشک و پرستار و بیمار در یک نقطه به هم رسیده‌اند. در این مستند تلاش کردیم کار و زحمت شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای کادر درمان را با وجود کمبود امکانات به تصویر بکشیم. به عقیده من این یک برهه مهم از تاریخ معاصر ماست که تا سال ها از یادها نخواهد رفت و تاثیر آن بر زندگی مردم و جامعه تا مدت‌های طولانی باقی خواهد ماند.
مستند ناخوانده در شهر تولید سال ۱۴۰۰، تلاش کادر درمان شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی در مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران به تصویر کشیده است.
سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: تهیه کننده: مهدی مطهر، تهیه شده: سازمان هنری رسانه‌ای اوج، نویسنده: علی‌اصغر عزتی‌پاک.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *