13:16

اگر چه پرداختن به موضوع طلاق مساله‌ای ساده نیست اما «داستان ازدواج»، «در انتظار بازدم»، «مردم معمولی» و «یک زن مجرد» از جمله بهترین فیلم‌هایی محسوب می‌شوند که تبعات ناخوشایند خانوادگی طلاق را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش ایرنا، پیش از وقوع جنبش آزادی زنان در دهه ۱۹۶۰، طلاق موضوع بحث نبود و یا به درستی در سینمای جریان اصلی به تصویر کشیده نمی‌شد اما پس از آنکه نرخ طلاق افزایش یافت و رایج‌تر شد، صنعت سینما به این مسأله به طور جدی پرداخت.

در حالی که طلاق برای بسیاری از مردم موضوعی غریب بود، سینما آن را به تصویر کشید.

در آثار دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، که پاسخی به آداب و رسوم اجتماعی پس از ظهور آزادی زنان بود، طلاق موضوعی کثیف برای نوشتن است اما این فیلم‌ها طیف گسترده‌ای از واکنش‌های احساسی به جدایی را به تصویر می‌کشند:

کریمر علیه کریمر – Kramer vs. Kramer به کارگردانی رابرت بنتون محصول سال ۱۹۷۹ نامزد ۹ اسکار و موفق به کسب ۵ جایزه از جمله بهترین فیلم شد.

کریمر علیه کریمر
فیلم کریمر علیه کریمر

داستان فیلم از این قرار است که تد کریمر (با بازی داستین هافمن) کارمند سخت کوش و به نسبت موفق یک شرکت تبلیغاتی است اما بیش از حد در کار خود غرق شده و بدین خاطر همسرش جوآنا (مریل استریپ) به شدت احساس تنهایی می‌کند. در ابتدای فیلم جوآنا در کمال تعجبِ تد، تصمیم خود برای متارکه را به او اعلام کرده و به کالیفرنیا می‌رود. اما مجدداً به نیویورک بازگشته و در حالی که ۱۵ ماه از ترک خانه توسط وی می‌گذرد تصمیم خود برای گرفتن حضانت تنها فرزندشان، بیلی، را به شوهر سابقش اعلام می‌کند. اما درخواست وی با مخالفت شدید تد روبرو می‌شود. تد که بسیار ناراحت است در کمال بدشانسی کار خود را نیز از دست می‌دهد. از آنجایی که تا زمان برگزاری دادگاه فرصت چندانی نیست او باید هرچه سریعتر شغل جدیدی پیدا کند در غیر این صورت صد درصد حضانت بیلی از وی گرفته خواهد شد. هرچند که حتی در صورت شاغل بودن تد، از آنجایی که بیلی هفت سال بیشتر ندارد احتمال اینکه دادگاه با درخواست حضانت جوآنا مخالفت کند نیز بسیار پایین است.

خانم داوت فایر – Mrs. Doubtfire محصول سال ۱۹۹۳ به کارگردانی کریس کلمبوس است. این فیلم در سال ۱۹۹۳ برنده اسکار بهترین چهره‌پردازی شده است.

خانم داوت فایر - Mrs. Doubtfire
فیلم خانم داوت فایر – Mrs. Doubtfire

دانیل هیلارد(با بازی رابین ویلئامز) از همسرش میراندا(سالی فیلد) جدا شده است اما او نمی‌تواند بدون فرزندانش زندگی کند. ازطرفی میراندا اجازه نمی‌دهد بچه‌ها خیلی با پدرشان باشند. دانیل متوجه می‌شود که میراندا قصد دارد برای نگهداری بچه‌ها یک پرستار خانم استخدام کند. دانیل که متخصص تقلید صدا و یک هنرپیشه است تصمیم می‌گیرد تا با پوشیدن لباس مبدل خودش را جای یک خانم پرستار مُسن با نام مستعار (داوت‌فایر) جا بزند و …

دیوانه‌وار، احمقانه، عشق – Crazy، Stupid،  Love فیلمی کمدی-درام رمانتیک، محصول ۲۰۱۱ به کارگردانی گلن فیکارا و جان ریکوئا و نویسندگی دن فوگلمن محصول سال ۲۰۱۱ میلادی است.

دیوانه‌وار، احمقانه، عشق - Crazy، Stupid،  Love
فیلم دیوانه‌وار، احمقانه، عشق – Crazy، Stupid،  Love

رایان گاسلینگ برای ایفای نقش در این فیلم، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

کال پس از ۲۵ سال زندگی مشترک متوجه می‌شود که ازدواجش نابود شده است. همسرش‌ امیلی به او خیانت کرده است و اکنون می‌خواهد به خاطر مرد دیگری او را رها کند. کال از نظر روحی به شدت آسیب می‌بیند و پس از آشنایی با مرد جوان و جذابی به نام جیکوب سرگرم یک زندگی بی‌بند و بار می‌شود…

داستان ازدواج – Marriage Story یک فیلم آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی نوآ بامباک است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

داستان ازدواج - Marriage Story
فیلم داستان ازدواج – Marriage Story

داستان فیلم درباره زوجی است که در کشمکش طلاق هستند و این موضوع غیر از زندگی خودشان، اطرافیانشان را نیز درگیر ماجراهایی می‌کند.

در انتظار بازدم – Waiting to Exhale، محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی فارست ویتاکر است.

در انتظار بازدم - Waiting to Exhale
در انتظار بازدم – Waiting to Exhale

چهار دوست (ساوانا، رابین، برنادین و گلوریا) به طور مرتب دور هم جمع می‌شوند تا از یکدیگر حمایت کنند و به صحبت‌های یکدیگر در مورد زندگی و عشق گوش دهند. هر کدام می‌خواهند در یک رابطه عاشقانه باشند، اما هر کدام برای یافتن یک مرد خوب مشکل دارند.

مردم معمولی – Ordinary People فیلمی آمریکایی ساخته رابرت ردفورد محصول سال ۱۹۸۰ است.

مردم معمولی - Ordinary People
فیلم مردم معمولی – Ordinary People

داستان فیلم در مورد فروپاشی یک خانواده پس از مرگ پسر بزرگ آنهاست؛ خانواده جارت خانواده‌ای از طبقه متوسط در حومه شیکاگو است که سعی می‌کنند پس از مرگ تصادفی پسر نوجوان بزرگترشان، باک و اقدام به خودکشی پسر کوچکتر و بازمانده‌شان، کنراد، به زندگی عادی بازگردند. کنراد که به تازگی از اقامت چهار ماهه در یک بیمارستان روانی به خانه بازگشته است، با دوستان و خانواده خود احساس بیگانگی می‌کند و شروع به دیدار با روانپزشکی به نام دکتر برگر می‌کند. برگر متوجه می‌شود که کنراد در یک حادثه قایقرانی که جان باک را گرفت، که همه او را بت میدانستند، دست داشته است. کنراد اکنون با اختلال استرس پس از سانحه سر و کار دارد و از روانپزشک خود کمک می‌خواهد.

پسرانگی - Boyhood
فیلم پسرانگی – Boyhood

فیلم پسرانگی – Boyhood یک فیلم آمریکایی در ژانر بلوغ و درام حماسی، محصول سال ۲۰۱۴ و به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر است.

این فیلم ۱۲ سال از عمر یک پسربچه و خانواده او، از دوران دبستان تا رسیدن به سن بلوغ و مسائل عمده زندگی خانوادگی، تأثیر مدرسه و اجتماع در او و رنج‌ها و تردیدهای نوجوانی وی در این بازه را دنبال می‌کند.

ماهی مرکب و نهنگ – The Squid and the Whale فیلم درام محصول ۲۰۰۵ آمریکا است. این فیلم را نوآ بامباک کارگردانی کرده است. فیلم ماهی مرکب و نهنگ به موضوع تأثیرات طلاق بر اعضای یک خانواده چهارنفره در نیویورک دهه ۱۹۸۰ میلادی می‌پردازد.

ماهی مرکب و نهنگ - The Squid and the Whale
فیلم ماهی مرکب و نهنگ – The Squid and the Whale

به انتخاب نشریه ویلج وویس، این فیلم در رده هفتم بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۵ قرار گرفت. همچنین، با آرای منتقدان این نشریه معتبر، فیلمنامه آن نوشته نوآ بامباک به عنوان بهترین فیلمنامه سال و جف دانیلز، لورا لینی و اوون کلاین به ترتیب رتبه‌های سوم، هفتم و نهم بهترین بازیگران سال ۲۰۰۵ را به‌دست آوردند. این فیلم همچنین کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در سال ۲۰۰۶ شد.

یک زن مجرد – An Unmarried Woman محصول ۱۹۸۷ به کارگردانی پل مازورسکی با بازی جیل کلایبورگ است.

یک زن مجرد - An Unmarried Woman
فیلم یک زن مجرد – An Unmarried Woman

اریکا بنتون در یک ازدواج به ظاهر خوشبخت با مارتین، یک تاجر موفق است. آن‌ها با دختر نوجوانشان پتی در یک آپارتمان مجلل در سمت غرب زندگی می‌کنند. اما مارتین یک سال رابطه عاشقانه با زن بسیار جوان‌تری داشته است. وقتی او به اریکا اعتراف می‌کند که عاشق معشوقه‌اش است و می‌خواهد با او ازدواج کند، اریکا ویران می‌شود و مارتین از آنجا نقل مکان می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *