برابری بودجه تئاتر با قیمت یک خانه معمولی در تهران

12:35

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کنار معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف با حواشی ریز و درشتی همراه بود؛ تجلیل از رضا رویگری و گلایه‌های او از اهالی سینما و تمجید از معرفت هنرمندان تئاتر تا نقدی که برخی برگزیدگان این رویداد از بودجه محدود جشنواره تئاتر داشتند.

به‌گزارش  ایرنا، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه سه‌شنبه (۲۶ بهمن ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت‌خانه، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره، رضا بصیرت مدیرعامل هنرهای مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و تنی چند از مدیران، مسئولان، هنرمندان و اعضای گروه‌های حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم اختتامیه نیز مانند دیگر رویدادهای این‌چنین در آخرین ایستگاه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی از حواشی نبود.

نخستین حاشیه‌ای که پیش‌از آغاز مراسم بیش‌از هرچیزی به چشم می‌آمد عدم وجود یک استند، بنر و تابلوی تبلیغاتی در لابی تالار وحدت به‌عنوان میزبان این رویداد بود. به‌گونه‌ای که مدعوان و هنرمندان حاضر در این مراسم پیش‌از آغاز اختتامیه برای گرفتن عکس‌های یادگاری از استندها و بنرهای سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر استفاده می‌کردند.

مراسم با کمترین زمان تاخیر و آن‌گونه که وعده‌داده‌شده بود تنها با هفت دقیقه تأخیر و از ساعت ۱۸:۳۷ دقیقه (۷ دقیقه تاخیر) کار خود را آغاز کرد.

اجرای مراسم برعهده حمید ترابیان بود که از ابتدای مراسم تا انتها مدام بر عدم برداشتن ماسک از سوی حاضران در مراسم تأکید می‌کرد. تکرار این مساله خود نشان می‌داد که میان حضار و مدعوان در مراسم اختتامیه بودند افرادی که بی‌توجه به این توصیه‌ها ماسک خود را از روی صورت برمی‌داشتند.

همچنین با اشاره و تکرار چندین‌باره مجری مراسم مبنی‌بر عدم صحبت برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره جهت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌سبب شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر برگزاری اختتامیه جشنواره با سرعت هرچه بیشتر؛ اما این مساله حتی یک‌بار نیز از سوی کسانی که بعد از دریافت جایزه مایل به صحبت بودند رعایت نشد.

آنها ادعا داشتند که اختتامیه جشنواره تئاتر فجر متعلق به هنرمندان تئاتر است و حق آنهاست که در جشن خودشان صحبت‌ها و درددل‌هاشان با مسئولان را در میان بگذارند. که این خود هاشوری دیگر از جنس حاشیه بر اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.

آغازگر این مراسم و پیش‌از سخنرانی‌ها، پخش تصویر هنرمندانی بود که در سال جاری به‌سبب شیوع ویروس کرونا آن‌ها را از دست داده بودیم. از زنده‌نامان علی سلیمانی، محمدرضا الوند، عزت‌الله مهرآوران گرفته تا سعید تشکری که حاضران بعد از پخش کلیپ، به شکل ایستاده تمامی هنرمندان درگذشته عرصه تئاتر را تشویق کردند.

بعد از ۶۰ سال این اولین بار است در تئاتر از من تجلیل می‎شود

بزرگداشت رضا رویگری بازیگر شناخته‌شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون و همچنین هنرمندی که در مقام خواننده بخشی از سرودهای خاطره‌انگیز انقلاب شکوه‌مند اسلامی را اجرا کرده بود، قسمت دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در گام چهلم بود.

به‌گونه‌ای که با حضور وی بر روی صحنه تالار وحدت تمامی حاضران ایستاده برای دقایقی او را تشویق کردند. رضا رویگری که از این شور و استقبال به وجد آمده بود با خنده سخنانی را خطاب به حضار عنوان کرد.

رویگری در ابتدای صحبت‌هایش با بیان آنکه هنرمندان تئاتر، لوطی تر از هنرمندان سینما هستند، گفت: روز ولادت امام علی(ع) را به همگی تبریک می‌گویم. این جشنواره برای ما ارزش ویژه‌ای دارد. امیدوارم هر سال باشد و همه بچه‌های تئاتر تهران و شهرستان کنار هم جمع شویم و چنین روزی را جشن بگیریم.

من تا حالا یک دَه‌آفرین هم نگرفته بودم واین هدیه برایم ارزشمند است، بالاخره بعد از ۶۰ سال روی این صحنه جایزه‌ای به ما دادند، اما دیر بود، دیگر دست من جان ندارد این تندیس را نگه دارد و برایم سنگین‌تر شده. اما از بچه‌های تئاتر تشکر می‌کنم. تئاتر خانه همه ماست

کل بودجه جشنواره تئاتر ما یک هفتادم فیلم «نجات سرباز رایان» است

همچنین فردوس حاجیان کارگردان شناخته‌شده و از جانبازان شیمیایی دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس که با نمایش آرش، شهر سوخته، بخش طبی ۴ در جشنواره چهلم تئاتر فجر حضور داشت بعد از برگزاری مراسم تجلیلش آن‌گونه که خود بیان کرد گفت: به‌سبب بیماری‌ام تنها ۹۰ ثانیه می‌توانم صحبت کنم.

سپس صحبت‌های خود در میان سرفه‌های ممتد را این‌گونه ادامه داد که: اقتصاد فرهنگ و هنر ما ویلچرنشین شده است؛ من حساب کردم و دیدم کل بودجه جشنواره تئاتر ما یک هفتادم فیلم نجات سرباز رایان شده است. اما جشنواره محکم و قوی با حضور جوانان شایسته کشورمان به کار خود ادامه داد.

مهیار جوادی‌ها کارگردان نمایش رها که با این اثر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت پس از دریافت جایزه خود گفت: بخش دیگرگونه‌های اجرایی وابسته به هنرنمایی بازیگرانش است و منصفانه نیست که جایزه بخش بازیگری را در این دوره جشنواره حذف کردند.

بودجه؛ مساله اورژانسی تئاتر کشور است

همچنین رضا بهرامی کارگردان نمایش سگک که با این اثر به عنوان یکی از دو منتخب بخش ایثار و شهادت جشنواره چهلم تئاتر فجر معرفی شد بعد از دریافت جایزه خود آن را تقدیم به شهدا کرد و گفت: شهدا اگر نبودند خیلی از ما و خیلی از مسئولان اینجا حضور نداشتیم.

بودجه جشنواره تئاتر ما ۹ میلیارد تومان است اما بودجه یک فیلم ۳۰ میلیارد؛ باعث تأسف است که تئاتر به عنوان مادر هنرها، مهجور مانده است. امیدوارم این مسأله اورژانسی را جامعه هنری به عنوان زنگ خطری به صدا دربیاورند.

تابه‌حال کارت دَه‌آفرین هم نگرفته‌ام/ برابری بودجه تئاتر با قیمت یک خانه معمولی در تهران

اجرای عمومی حق بچه‌های استان‌ها است

همچنین مجتبی رستمی‌فرد کارگردان نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز که اغلب جوایز بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را درو کرد؛ بعد از دریافت جایزه کارگردان برگزیده جشنواره گفت: امیدوارم بالاخره روزی در سطح شهر تهران به من اجرای عمومی بدهند.

من از واژه تئاتر شهرستان بیزارم و می‌گویم تئاتر اهواز! من از تئاتر اهوازم و هربار برای اجرای عمومی درخواست می‌دهم می‌گویند جا نیست. بگویند ۳۰ سال دیگر نوبت به من می‌رسد که حداقل در وصیتنامه‌ام بنویسم و لوح فشرده کارم را هم دست پسرم  بدهم که لااقل صوابش به روحم برسد. اجرای عمومی حق بچه‌های استان‌ها است.

کاش این جایزه را در این دوران سیل مرگ و میر هموطنانم نمی‌گرفتم

نورا هاشمی فرزند گلاب آدینه و مهدی هاشمی که برای بازی در نمایش بانوی محبوب من جایزه برگزیده بازیگری زن از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در بخش تئاتر صحنه‌ای از آن خود کرد؛ بعد از دریافت جایزه پشت میکروفن قرار گرفت و درحالی‌که بغض کرده بود و به فاصله کوتاهی اشک از چشمانش سرازیر شد گفت: بخشی از این اشک برای خوشحالی دریافت جایزه و بخشی دیگر به‌سبب آنست که این جایزه را زمانی دریافت می‌کنم که شاهد مرگ‌ومیر هم‌وطنانم در اوج شیوع ویروس کرونا هستیم. کاش این اتفاق را شاهد نبودیم تا شیرینی این جایزه برای من بیشتر بود.

وی همچنین به تمرین‌های فشرده گروه بازیگران نمایش بانوی محبوب من اشاره کرد و گفت: تمام اعضای گروه بیش‌از هفت هزار ساعت برای اجرای این نمایش زیر سایه سنگین کرونا تمرین کرده‌اند و اگر امروز من جایزه‌ای را می‌گیرم به نمایندگی از تمام هنرمندانی است که در این اثر حضور داشتند.

تابه‌حال کارت دَه‌آفرین هم نگرفته‌ام/ برابری بودجه تئاتر با قیمت یک خانه معمولی در تهران

بودجه جشنواره تئاتر فجر به اندازه قیمت یک خانه معمولی درتهران

گلاب آدینه کارگردان نمایش بانوی محبوب من نیز بعد از دریافت جایزه دخترش نورا هاشمی، پشت میکروفن قرار گرفت و ضمن تأیید صحبت‌های او مبنی‌بر تمرین‌های سخت گروه در دوران کرونا برای اجرای این اثر نمایشی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر گفت: در این اختتامیه برخی از هنرمندانی که جایزه دریافت کرده‌اند با قرار گرفتن پشت میکروفون از بودجه‌ بسیار کم و محدود هنر تئاتر گلایه کردند.

من نیز این گلایه را دارم. بودجه تئاتر کشور عددی معادل ۹ میلیارد تومان است که قیمت یک خانه معمولی در تهران است و در مقابل در حوزه سینما و سریال شاهد صرف بودجه‌های بسیار کلانی هستیم، باید فکری عاجل برای افزایش بودجه تئاتر و کمک به حال خانواده نجیب و شریفِ هنرمندان تئاتر کرد.

اجرای درخشان و شادی‌بخش پرواز همای

درست در میانه برنامه و بعد از گذشت ۷۰ دقیقه از آغاز اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، گروه موسیقی پرواز همای به سرپرستی این خواننده قطعاتی از شاعر بلند آوازه کشورمان مولوی را در قامت موسیقی ردیفی دستگاهی برای مخاطبان اجرا کرد.

مخاطبان نیز که از این اجرای کیفی به وجد آمده بودند، با استقبال بسیار خوب از اجرای این گروه موسیقی استقبال کردند.

داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، هوشنگ توکلی، اسماعیل خلج، مریم معترف، ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، ارشیر صالح‌پور و محمود فرهنگ مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامان خلیلی مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی،کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بخشی از هنرمندان و مدیران تئاتری حاضر در این مراسم اختتامیه بودند.

ماراتن اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر بعد از قریب به ۱۸۰ دقیقه در ساعت ۲۱:۳۰ به کار خود پایان داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *