13:29

کارگردان فیلم کوتاه «سفید پوش» بیان کرد که هر جشنواره‌ای اعتبار لازم برای حضور یک فیلم را ندارد.
رضا فهیمی درباره بالارفتن تب حضور در جشنواره‌های خارجی در میان کارگردانان سینمای کوتاه به مهر گفت: اساسی‌ترین معضلی که امروز در سینمای کوتاه وجود دارد این است که به غیر از چند پلتفرم مجازی و گروه «هنر و تجربه»، ما هیچ بستر دیگری نداریم که بچه‌های فیلم کوتاه بتوانند آثار خود را در معرض نمایش قرار دهند. اگر بچه‌ها به‌دنبال حضور در جشنواره‌ها به‌خصوص رویدادهای داخلی هستند، خیلی‌ها هدف اصلی‌شان جایزه نیست و فقط می‌خواهند در یک سالن چندصدنفره، با حضور دوستان و همکاران‌شان کارشان دیده شود. هر فیلمسازی فیلم می‌ُسازد تا دیده شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که در چند سال اخیر، حضور یا عدم حضور در جشنواره‌ها تبدیل به معیار سنجش فیلم‌ها شده است. اگر شرایطی وجود داشت که فیلم‌های راه پیدا نکرده به جشنواره‌ها هم به‌نوعی دیده شوند، اتفاق بسیار خوبی را شاهد بودیم.
این کارگردان فیلم کوتاه درباره تأثیر شرایط مالی و عدم بازگشت سرمایه اولیه در تولید فیلم کوتاه بر اقبال فیلمسازان به جشنواره‌ها هم گفت: قطعاً این مسئله هم تأثیرگذار است. با توجه به اینکه فیلم کوتاه حتی از اکران هم نمی‌تواند بازگشت مالی داشته باشد، بهترین محل برای کسب آورده اقتصادی حضور در جشنواره‌هاست. چه جشنواره‌های داخلی، چه رویدادهای بین‌المللی. فیلمسازی که از یک جشنواره خارجی جایزه‌ای دریافت می‌کند، هم از نظر اعتباری به کارنامه‌اش افزوده می‌شود و هم از نظر مالی می‌تواند به‌واسطه جایزه خود امیدی برای ساخت فیلم‌های بعدی داشته باشد.
فهیمی درباره تفاوت میان جشنواره‌های معتبر بین‌المللی با رویدادهای نامعتبر توضیح داد: یک سالی می‌شود که صنف فیلم کوتاه در سایت «ایسفا» ۲۰۰ جشنواره مورد تأیید خود را درج کرده است. ارجاع به این فهرست یکی از راه‌های تشخیص رویدادهای معتبر است. از میان ۶ تا ۷ هزار فستیوالی که در دنیا داریم، در بهترین حالت ۴۰۰ جشنواره خوب داریم. یکی از راه‌های اعتبارسنجی این رویدادها هم مراجعه به سایت رسمی جشنواره است. قطعاً هر جشنواره‌ای که دوره‌های برگزاری بالاتری داشته باشد، اعتبار بیشتری هم دارد.
جشنواره فیلم کوتاه تهران ۳۸ دوره برگزار شده اما جشنواره فیلم رشد ۵۴ دوره! کافی است اعتبار این دو رویداد را مقایسه کنید. جشنواره رشد بعد از ۵۴ دوره در حد یک جشنواره دانش‌آموزشی داخل مدرسه برگزار می‌شود! درباره جشنواره‌های خارجی هم می‌تواند چنین شرایطی داشته باشدکارگردان «کودکان ابری» تأکید کرد: در مواجهه با رویدادهای داخلی نمی‌توان این ملاک را مدنظر قرار داد چرا که به‌عنوان مثال جشنواره فیلم کوتاه تهران ۳۸ دوره برگزار شده اما جشنواره فیلم رشد ۵۴ دوره! کافی است اعتبار این دو رویداد را مقایسه کنید. جشنواره رشد بعد از ۵۴ دوره در حد یک جشنواره دانش‌آموزشی داخل مدرسه برگزار می‌شود! درباره جشنواره‌های خارجی هم می‌تواند چنین شرایطی داشته باشد. ما جشنواره‌ای داریم که زیر ۱۰ دوره از برگزاری آن می‌گذرد اما با استانداردهای خوبی برگزار می‌شود و جوایز مالی خوبی هم دارد. اما چنین جشنواره‌ای هم برای آنکه اعتبار بالایی پیدا کند و مثلاً بتواند اسکارکوالیفاید شود، لازم است که چند دوره برگزار شود و خودش را نشان دهد.
این کارگردان که فیلم «سفیدپوش» به کارگردانی او به‌عنوان اثر برگزیده از سوی جشنواره فیلم کوتاه تهران به آکادمی اسکار معرفی شده است، درباره سوءتفاهم به‌وجود آمده در این زمینه در میان فیلمسازان کوتاه هم گفت: بعد از فیلم «کودکان ابری» این برای دومین بار است که فیلم من به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. فیلم «کودکان ابری» جایزه بزرگ جشنواره شورت‌شورت ژاپن را در سال ۹۴ کسب کرد و در همان سال ۲۰۱۶ فیلم به آکادمی اسکار هم معرفی شد. در آن دوره که آقای فرخنده‌کیش مدیر انجمن بودند و آقای دزواره با توجه به اینکه برای اولین بار این اتفاق افتاده بود، فیلم من را ثبت‌نام نکرده بودند و ما در دقیقه ۹۰ فهمیدیم نیاز به ثبت‌نام داشته است. به من می‌گفتند جشنواره ژاپن باید کارهای فیلم را انجام دهد، در حالی که اینگونه نبود. بعد هم که ثبت‌نام را انجام دادیم، مهلتش گذشته بود و به‌دلیل تحریم‌ها هم نتوانستیم نسخه دی‌سی‌پی فیلم را به آکادمی برسانیم و این فرصت سوخت شد.
فهیمی در پایان گفت: بعد از جشنواره سی‌وهفتم خبر رسید که این رویداد به فهرست رویدادهای مورد تأیید آکادمی راه پیدا کرده است، با توجه به اینکه در همان دوره فیلم ما جایزه بزرگ جشنواره را دریافت کرده بود، فیلم ما به اسکار معرفی شد چون طبق قانون فیلم‌هایی که از اکتبر پارسال تا سی سپتامبر امسال جایزه بزرگ را برده بودند، می‌توانستند به اسکار معرفی شوند البته خودمان هم نمی‌دانستیم این امتیاز شامل حال فیلم «سفیدپوش» هم می‌شود تا اینکه از آکادمی ایمیلی از اسکار به جشنواره فیلم کوتاه آمد که در آن تاریخ عنوان شده و گفته شده بود که «سفید پوش» هم شامل این شرایط می‌شود و می‌توانید ثبت‌نام کنید. با پیگیری مدیران انجمن ثبت‌نام را انجام دادیم. در آن مقطع حاشیه‌ای هم وجود نداشت اما در روزهای اخیر به‌واسطه حاشیه‌های به‌وجود آمده برخی دوستان نسبت به معرفی فیلم من هم دچار سوءتفاهم‌هایی شدند و اینگونه مطرح کردند که فیلم به سفارش دبیر جشنواره از سوی داوران بخش بین‌الملل برای دریافت جایزه بزرگ انتخاب شده است! این ادعا غیرقابل باور است که یک داور خارجی در جشنواره‌ای با این سطح بخواهد اعتبار خودش را قربانی سفارش دبیر یک جشنواره کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *