10:52

رسول ملاقلی‌پور یکی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلم‌نامه‌نویسان معروف ایرانی بود که آثار متعددی را از خود به جا گذاشته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رسول ملاقلی‌پور کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران بود که در ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در اردبیل متولد شد. او از کارگردانان مطرح سینمای جنگ و اجتماعی ایران بود که با فیلم پرواز در شب، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم، جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. سرانجام ملاقلی‌پور در ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ فوت کرد.
او در روز‌های آغازین انقلاب عکاسی را آغاز کرد و با شروع جنگ ایران و عراق، به صورت حرفه‌ای آموزش دید. پس از آن به ساخت فیلم مستند از عملیات‌های مختلف پرداخت. او در ادامه فیلم کوتاه شاه کوچک را با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت و با نخستین فیلم بلندش در سال ۱۳۶۳ با نام نینوا به سینمای حرفه‌ای راه یافت. همچنین با ساخت فیلم پناهنده نزد فیلم‌شناسان محبوب شد و در سال ۱۳۷۴ اثر تاثیرگذارش به نام سفر به چزابه را ساخت.

آثار کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور
رسول ملاقلی پور نویسندگی و کاگردانی فیلم‌هایی همچون؛ میم مثل مادر (۱۳۸۵)، مزرعه پدری (۱۳۸۱)، قارچ سمی (۱۳۸۰)، نسل سوخته (۱۳۷۸)، هیوا (۱۳۷۷)، کمکم کن (۱۳۷۷)، سفر به چزابه (۱۳۷۴)،نجات یافتگان (۱۳۷۴)، پناهنده (۱۳۷۲)، خسوف (۱۳۷۱)،مجنون (۱۳۶۹)، افق (۱۳۶۷)، پرواز در شب (۱۳۶۵)، بلمی به سوی ساحل (۱۳۶۴)، نینوا (۱۳۶۲) را بر عهده داشت.

آثار نویسندگی رسول ملاقلی پور
رسول ملاقلی پور نویسندگی فیلم‌هایی همچون؛ میم مثل مادر (۱۳۸۵)، مزرعه پدری (۱۳۸۲)، قارچ سمی (۱۳۸۰)، نسل سوخته (۱۳۷۸)، کمکم کن (۱۳۷۷)، هیوا (۱۳۷۷)، سفر به چزابه (۱۳۷۴)، نجات یافتگان (۱۳۷۴)، دشت ارغوانی (۱۳۷۳)، پناهنده (۱۳۷۲)، خسوف (۱۳۷۱)، لبه تیغ (۱۳۷۱)، مجنون (۱۳۶۹)، افق (۱۳۶۷)،پرواز در شب (۱۳۶۵)، بلمی به سوی ساحل (۱۳۶۴)، نینوا (۱۳۶۲) را بر عهده داشت.

آثار تهیه‌کننده رسول ملاقلی پور
رسول ملاقلی پور تهیه‌کننده فیلم‌هایی همچون؛ قارچ سمی (۱۳۸۰)، کمکم کن (۱۳۷۷)، دشت ارغوانی (۱۳۷۳)، پناهنده (۱۳۷۲)، خسوف (۱۳۷۱)، مرغابی وحشی (۱۳۷۰)، مجنون (۱۳۶۹)، پرواز در شب (۱۳۶۵) را بر عهده داشت.

نامگذاری خیابان
در اردبیل به پیشنهاد استاندار اردبیل، به پاس قدردانی از زحمات رسول ملاقلی‌پور فیلم‌ساز فقید اردبیلی افتخار وی یک خیابان در این استان به نام او نامگذاری شد.

فوت رسول ملاقلی پور چگونه بود؟
رسول ملاقلی‌پور که تا آخرین لحظات عمر خود تعهدش را به جنگ و فیلم‌سازی و کار در این زمینه انجام می‌داد عاقبت در راه همین تعهد جان باخت. او همراه با رسول احدی (مدیر فیلمبرداری) برای نگارش فیلمنامه فیلم بعدی خودبه شمال کشور رفته بود، در ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ بر اثر سکته قلبی جان باخت و آخرین ساخته خود را نیمه تمام گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *